Nekromanti Coda System

Andy

Vila i frid
Jag (tillsammans med några andra) har dragit igång Sagan om Ringen-kampanj där vi ska spela det gamla klassiska DoD-äventyret Marsklandet.

Vi startade kampanjen med Parallel Worlds reglerna. Efter första spelmötet tycker vi att reglerna var lite trubbiga och , kanske, för enkla. (Jag gillar PW men vi tyckte inte att det passade just till Tolkien-fantasy). Så vi ska gå över till Deciphers Lord of the Rings Roleplaying Game.

Jag håller på att lusläsa grundboken (har bara den) och undrar nu, vad ska jag tänka på och funkar Coda Systems bra tillsammans med Middle-Earth?

Krille

Super Moderator
Du har säkert redan märkt att Lord of the Rings är uselt upplagt rent pedagogiskt. Det bästa sättet att lära sig reglerna är att göra en gubbe, men till och med det är ovanligt meckigt om man inte hämtar hem de klarifierande riktlinjerna som åtminstone en gång i tiden fanns på Deciphers hemsida. I övrigt funkar systemet rätt OK, och av de regler jag har provat för Sagan om Ringen-spelande (DoD Expert, MERP, Rolemaster och Coda) så vinner Coda. Det som gör att reglerna funkar bäst av ovanstående är något så simpelt som Corruption-reglerna. Resten är den vanliga bunten med banka goblins och dyrka dörrar, något tweakat för att passa Tolkiens naturlagar.

Gör dig själv en tjänst och skaffa "Fell Beasts and Wondrous Magic", om du kan hitta den. Den är riktigt, riktigt oinspirerande, men ack ett så praktiskt spelledarhjälpmedel. Exempelvis är texten om hästar rent mördande tråkig, men behöver man någon gång värden på méaras så finns de där när man behöver dem. Speciellt när man härjar runt i träsk och möter gastar, drakar och allsköns konstigheter så är den tokbra att ha.

Arfert

Facit
Jag skulle själv inte kört PW (av mina egna system) till Tolkien, då funkar SAGA men framför allt Fjärran dalar mycket bättre. Dessutom är ju magin alltid ett problem i Tolkiens värld,den är svår att göra ett vettigt system till (den är ju rätt så subtil och svårt att sätta fingret på vad trollkarlarna m.fl. egentligen GÖR i speltermer).

Jag skulle nog använda Burning Wheel. eller kanske Coda.

Christoffer

It's all pig.
Nu är det inte alls vad du frågar efter, en jag kan inte hålla mig utan måste slänga ur mig det här.

Marsklandet är som gjort för att användas med Burning Wheel, speciellt om man är villig att bryta upp det, ge rätt mycket information till spelarna från start och sen knyta deras beliefs till SLPs och platser. Det finns väl någon alvprinsessa eller något (eller minns jag helt fel??), låt spelarna veta om att hon finns, tvinga dem skriva beliefs kring det. Spelarna vet att draken finns, låt någon av dem ha ett beliefs kring den, osv. Vad är koolare än ett gäng äventyrare som ger sig ut i Marsklandet med en alvprins som är där för att rädda sin syster, en dvärg som svurit att dräpa draken som dödat hans far och därmed hämnas honom osv...

Tips är att spana in trådarna taggade Burning THAC0 på Burning Wheels forum, där finns mycket matnyttigt för hur man använder gamla ad&d/od&d-äventyr till Burning Wheel...

Och, det finns nog inget regelsystem som skriker så mycket Sagan om Ringen som Burning Wheel med orkernas hat, alvernas sorg och dvärgarnas girighet!

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Ja!

Det är ett utmärkt system för spel i Midgård.

Trollkarlar blir riktigt bra tycker jag (efter att ha spelat en kortare kampanj som sådan).

Erratat är dock lika tjockt som regelboken. :-| När vi spelade så tog vi bara in de uppdaterade vapenskadorna dock om jag minns rätt.

Snow

Swashbuckler
Om du inte tänker svara på Andys frågor kan du bara kopiera texten nedan och sätta in rätt ord på rätt plats. Lite enklare.

Jag tycker verkligen att du ska använda <insert your favourite system here>, det fungerar skitbra! Det är speciellt bra till midgård för att <insert your favourite argument here>.

Edit: Wilper undantagen givetvis.

Andy

Vila i frid
Och, det finns nog inget regelsystem som skriker så mycket Sagan om Ringen som Burning Wheel med orkernas hat, alvernas sorg och dvärgarnas girighet!
Jag håller med dig och BW skulle jag gärna använda. Tyvärr så är det bara jag och halva SL som kan BW, de tre andra spelarna har varken tid eller ork att läsa skiten. SMILE