Nekromanti Codex 4, en reflektion

Bjorn

Hero
Då så, nu verkar ju de flesta ha fått tidningen så då kan man kanske få säga ett och annat om innehållet och sånt.

För att börja med det positiva:
Codex har svällt rejält, 52 sidor är MYCKET tidning för 19 spänn. Tidningen känns också rent grafiskt "mognare".

Nu till det jag tycker är mindre bra.
Är det inte väl mycket "tingel-tangel" som egentligen inte har med rollspelshobbyn att göra? Jag tycker helt enkelt att man försöker diversifiera sig för mycket. Visst, många rollspelare spelar säkert datorspel oxå men dessa får sig säkert info, recensioner etc om dessa bra mycket snabbare och bättre från andra källor. Att man har en artikel om EON dataspelet är väl en sak (gratisreklam) men redan artikeln om vampire dataspelet tycker jag är väl perifiär även om det finns ett uns av rollspelsanknytning i den och sen fläskar de på ytterligare med en artikel om diablo II. Ett likartad resonemang tycker jag man kan föra både vad det gäller böcker, skivor etc... Personligen så är jag inge vidare förtjust i Magic heller, men samlarkortspelen är ju i alla fall en del av (rollspels)subkulturen och jag kan mycket väl tänka mig att en del magic-spelare kan köpa tidningen pga magicdelen. (Däremot har jag mycket svårt att tänka mig att en dataspelare nånsin kommer köpa codex för de dataspelsartiklar som den innehåller, det finns IMHO klart bättre tidningar för det.)

Mitt råd till Neogames:
Håll er till det ni är bra på, skriv om rollspel! (Och i viss mån andra fenomen inom "subkulturen") Mainstream fenomen som musik, dataspel och böcker finns det gott om andra som skriver om. (Och gör det IMHO bättre)

/Bjorn

PS: Trotts allt detta tycker jag att Codex är en bra tidning och mycket prisvärd. Den når väl ännu inte upp till Sinkadus eller Rubicon när de var som bäst men det börjar närma sig.

WHaLe

Hero
Jag kan hålla med dig angående det mesta. En sak jag inte håller med dig om
är musik recensionerna.. Dessa är ju skrivna för atta tala om ifall de duger
till att ha som bakgrundsmusik när man rollspelar, och sådant brukar inte
"vanliga" musik recensioner nämna...

WHaLe

Muzzafarath

Veteran
Jag har inget emot musik i Codex, men datorspel!! Det finns redan massor av såna svenska tidningar som är bättre (PC Gamer, PC Play, Spel för Alla, osv), men det finns inte många svenska rollspelstidningar... Skit i datorspelen och koncentrera er på rollspel...

Böcker är lite sådär... Många rollspelare läser ju fantasy/SF (och det kan vara en bra källa för äventyr och kampanjer), och en eller två sidor i Codex som handlar om böcker gör mig inget, bara det inte blir mer än så.

Emil

Hero
<I>Jag har inget emot musik i Codex, men datorspel!! Det finns redan massor av såna svenska tidningar som är bättre (PC Gamer, PC Play, Spel för Alla, osv), men det finns inte många svenska rollspelstidningar... Skit i datorspelen och koncentrera er på rollspel...[/i]

Jag tror inte Codex har som avsikt att konkurera med Pc Games, utan vill bara bredde sitt innehåll genom att skriva om datarollspelen - den rollspelsgrenen som väl blivit mest accepterad bland vanligt folk (det är mig veterligen mindre nördstämpel på att spela Diablo II än att spela ex. Eon).

Det finns nog vissa som tror att datarollspelen kommer att vara viktiga i utvecklingen av rollspelshobbyn. Man kan väl inte räkna med att spelhobbyn kommer att se likadan ut alltid.

Är inte datarollspelen också rollspel, visserligen ofta för en person (även om Ultima Online och Diablo är jäkligt stora)? För många år sedan fanns det väl en-persons-äventyr har jag för mig.

/Emil

Ola

Swordsman
Hej Björn!

Skoj att du gillar Codex, och visst – det är MYCKET tidning för bara 19 kr. Och vi har två nya killar som gör layout så jag ska slippa göra allt, och jag tror att det märks!

Codex har som mål att skriva om spel folk spelar, och då Codex är reklamfinansierad är det dessutom viktigt för oss att skriva om spel som företag annonserar om! Detta betyder inte att vi skriver vad som helst, men att vi försöker täcka in så mycket som möjligt som vi har råd att trycka. Ett samarbete mellan t ex RiotMinds och Codex kommer med andra ord betyda att Codex skriver kontinuerligt om Drakar & Demoner...

I Codex 4 skriver jag på sidan 3 om ett resonemang som går ut på att rollspelare i gemen kan karaktäriseras på ungefär samma sätt. De flesta rollspelare är killar mellan 13 och 30 år. De flesta rollspelare gillar filmer som Alien, Matrix, Star Wars och alla kommer att se Sagan om ringen så fort den kommer på bio. Många rollspelare lyssnar på musik (någon som har Wagner hemma, eller tung industrisynth, eller massor av filmmusik?), många gillar datarollspel, osv... Du är helt rätt när du pratar om subkultur!

Du skriver själv på din profil att du gillar: Rollspel, Star Trek, Xena:WP, Wargaming

Och Codex kan mycket väl komma att skriva om Xena, eller om Star Trek filmerna, eller varför inte ta upp figurstrider?

Det viktiga med våra artiklar är att de skrivs av rollspelare för rollspelare. Förhoppningen är att vi då kan ge en annorlunda och mer intressant vinkling på tex dataspel.

Det bästa sättet för att påverka innehållet i Codex, är att engagera dig och börja skriva! Till och med en insändare gör nytta!

Ola Nilsson
Chefredaktör, Codex

Codex<P ID="edit"><FONT SIZE=-1><EM>Edited by Ola on 2000-08-14 01:17.</EM></FONT></P>

Emil

Hero
Re: Nördar

(det är mig veterligen mindre nördstämpel på att spela Diablo II än att spela ex. Eon).

Dataspelen går på bredfront idag. Nästan alla på dagens skolor spelar dataspel, åtminstone här nere i Malmö. Det är ingen skillnad mellan rollspelare och "coola" killar när det gäller dataspel.

Det är en helt annan sak med rollspel, där är det fortfarande bara en lite grupp av "annorlunda" personer som håller på.

/Emil