Nekromanti Codex och Neogames?

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Att codex ska stå separat från Neogames att de även kommer att behandla andra spel än just neogames spel i tidningen ?

/Johan
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Att codex ska stå separat från Neogames att de även kommer att behandla andra spel än just neogames spel i tidningen ?

Vilket redan har gjorts. Men detta kommer märkas i större omfattning än tidigare. Det vore dock korkat att sluta skriva om Neogames produkter. En kanske inte helt vetenskaplig undersökning (nämligen hur stort trycket är på de olika forum vi har här på sidan) visar ju att Eon och Neotech är de två mest omtalade spelen i Sverige just nu (möjligtvis klämmer sig nya versionen av Drakar och Demoner in i samma kategori).

Alltså, det kommer bli större bredd i Codex, men inte särskilt (om ens överhuvudtaget) mindre information om Neogames spel.

/Azagthoth
 

chrull

Stockholm Kartell
Joined
17 May 2000
Messages
8,421
ehm... är det bara jag som inte hittar den nya länken till codex på rollspel.nu där man kan bli medlem???

chrull
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Nej du är nog inte ensam. Skulle tro att det ännu inte finns en sådan länk att klicka på nämligen. Ge oss lite tid, jag vet att Gardener och Fritt jobbade flera timmar igår, trots att de var rejält trötta. Möjligheten att bli medlem kommer inom en snar framtid.

/Azagthoth
 

Archer

Swashbuckler
Joined
22 May 2000
Messages
1,999
Location
Mölltorp, Sverige
Mycket synd om Codex fortsätter i den stil den varit hittills, det vill säga den har inte varit intressant för någon som inte spelar Neogames spel. Med som du säger så kommer de ju även ta med en del om andra spel. Frågan är bara hur mycket ? blir det så mycket material om andra spel att tidningen kan vara intressant även för en som inte spelar Eon eller Neotech ?
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Frågan är bara hur mycket ? blir det så mycket material om andra spel att tidningen kan vara intressant även för en som inte spelar Eon eller Neotech ?

Det hoppas jag, Eon och Neotech tillhör inte de spel jag spelar särskilt ofta. Tanken med att bryta med Neogames är ju att "öppna" tidningen för alla spel. Personligen finner jag allmänt hållna artiklar, som fungerar i flera spel, mest intressanta. Således hoppas jag mycket på just sådana.

/Azagthoth
 

humongos

Veteran
Joined
4 Jun 2000
Messages
195
<I>En kanske inte helt vetenskaplig undersökning (nämligen hur stort trycket är på de olika forum vi har här på sidan) visar ju att Eon och Neotech är de två mest omtalade spelen i Sverige just nu </I>

Iofs finns det spel som inte ens är representerade i forumet såsom D&D.
Det tycker jag däremot bara är bra. Kaxigt och lite patriotiskt på något vis.
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Iofs finns det spel som inte ens är representerade i forumet såsom D&D.

På samma vetenskapliga vis kan jag då säga att D&D inte är särskilt populärt. Tror vi i forumens historia har haft en eller två personer som önskat ett sådant forum.

Att en svensk rollspelstidning handlar om svenska produkter är någonting jag ser som självklart... Inte för att de utländska spelen är dåliga, men svensk tidning, svenska spel.

/Azagthoth
 

just do it

Veteran
Joined
16 Aug 2000
Messages
97
Location
Upplands Väsby, Sthlm
En liten undran då. Kommer Neogames numera få betala för tryck av de sidor de upptar eller gäller detta fortfarande bara andra spelförlag?

Bara en fråga...
 

Ola

Swordsman
Joined
10 Apr 2000
Messages
491
Location
Göteborg, Sverige
Hej Runan!

Hej Runan!

Skoj att se ett inlägg från Runan! Grattis till ert nya nummer. Fint med färgomslag! Ni som inte har sett Runan tidigare uppmanar jag att surfa till www.sverok.se/runan Jag tycker det är bra att fanzinesverige kommer igång, och Runan är ett utmärkt exempel.

Kära Runan
Codex drivs som en riktig tidning och måste klara sig utan t.ex. bidrag från Sverok som Runan finansieras (helt eller delvis) av. Codex finansieras av annonsörer och av våra samarbetspartner. Bland dessa finner ni bla Neogames, Rävspel (med Western), RPGA, B. Wahlströms bokförlag, Vision Park, EA, IQ media, Traditions butikerna, Absolut spel, Collectors point, mfl. bara för att nämna några. Och alla är med och betalar. Med reda pengar.

En liten undran då. Varför skriver inte Runan under med eget namn? Det verkar lite löjligt, speciellt då signaturen Just do it redan tidigare på Zinescene gjort inlägg för Runan och skriver "vi på Runan ska åka till BorCon och..." Jag skriver alltid under mina åsikter. Varför gör inte Runan detta?

Bara en fråga... :)

Ola Nilsson
Chefred Codex

<A HREF="http://www.rollspel.nu" target="_new">http://www.rollspel.nu</A> ola@rollspel.nu
 

just do it

Veteran
Joined
16 Aug 2000
Messages
97
Location
Upplands Väsby, Sthlm
Re: Hej Runan!

Hej, Ola!

Jag tackar för ditt svar.

Detta är mitt nickname då det jag ville ha var upptaget, det är således mina egna åsikter och inte rollspelstidningen Runans som står ovanför undertecknad.
...och det var väl knappast någon hemlighet? ;)

Min fråga var väl trots allt befogad?
 

just do it

Veteran
Joined
16 Aug 2000
Messages
97
Location
Upplands Väsby, Sthlm
..bara en liten rättelse

Läste ditt inlägg igen, Ola, och lade märke till ett litet fel.

"... Codex drivs som en riktig tidning och måste klara sig utan t.ex. bidrag från Sverok som Runan finansieras (helt eller delvis) av. ..."

Jag skulle nog se Runan som en riktig tidning, likvärdig Codex. 7% av Runans finansiering är bidrag, resterande kapital kommer i form av annonsering, försäljning och samarbetsavtal.

Så, ser dagens Runan ut, men som sagt händer mycket - liksom med Codex. Frågan jag ställde tidigare var således inte för att förarga dig, utan snarare för att jag undrade hur Codex numera förhåller sig till Neogames.


--- som sagt är detta individen Niklas åsikter ---
 

Ola

Swordsman
Joined
10 Apr 2000
Messages
491
Location
Göteborg, Sverige
Hej Niklas!

Hej Niklas!

Självklart är Runan än trevlig tidning som, speciellt med det senaste numret, har höjt sig över vanlig fanzinenivå. Jag trodde i och med att Runan var Sveroks Svealands distriktstidning även därmed betalades av det distriktet.

Lycka till med framtida nummer av Runan.

Jag är på intet sätt förargad, men tycker det är bra att inläggare står för det man skriver med eget namn.

Ola Nilsson
Chefred Codex

<A HREF="http://www.rollspel.nu" target="_new">http://www.rollspel.nu</A> ola@rollspel.nu
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
Re: ..bara en liten rättelse

<I>Jag skulle nog se Runan som en riktig tidning, likvärdig Codex. 7% av Runans finansiering är bidrag, resterande kapital kommer i form av annonsering, försäljning och samarbetsavtal.</I>

Tja, med presstöd och kommunala bidrag och alltsköns sånt som finns så är det väl inte <I>mer</I> än vad "riktiga" tidningar out there brukar få...

Individen Åke tycker också att Runan har fått ett ordentligt lyft iom nya numret - har definitivt taget steget ut till pro-zine nu - även om sidantalet nog kommer att behöva ökas på något i framtiden.

Hmm, en stor del av nya numret består av ett äventyr till NeoTech. Kan vi kanske föreställa oss en viss konkurrens om Neo-relaterat frilansarmaterial här i framtiden? (-:
(På gamla goa tiden hände det rätt ofta att folk skickade egenhändiga grejor till Sinkadus, och om Sahlin & co var slöa på att svara så testade man att skicka dem till Rubicon också. De två redaktionerna var hårstrån från att parallellpublicera grejor ett par gånger...)

--
Åke
 

Sir Foilan

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
805
Location
Södertälje
"Personligen finner jag allmänt hållna artiklar, som fungerar i flera spel, mest intressanta"

Personligen finner jag allmänt hållna artiklar, som fungerar i flera spel, mest ointressanta!
Ofta, tycker jag, fungerar detta dåligt. Fortsätt med artiklar om Mundana, dra in ett äventyr till ett icke neogamesk rollspel, fortsätt med crpg och framför allt, fortsätt!

/Sir Foilan

...make your way to the Friendly Arm Inn. There you will meet...


/images/icons/cool.gif
 

Azagthoth

Myrmidon
Joined
7 Feb 2000
Messages
3,548
Location
Stockholm
Ofta, tycker jag, fungerar detta dåligt.

Där skiljs våra uppfattningar åt helt enkelt. En allmän artikel intresserar betydligt fler läsare än en artikel om Mundana. Men det kommer nog dyka upp artiklar om Mundana (och andra spelvärldar) i Codex, var så säker.

/Azagthoth
 

SvenFu

Warrior
Joined
4 Oct 2000
Messages
265
Location
Stockholm
Re: Hej Niklas!

Det bör påpekas att det är en skillnad i att ha en specifik finansiär (som NeoGames var/är för Codex och Svealand är för Runan) med direkta, unika intressen i tidningen och en allmän finansiär, såsom Sverok i och med deras allmänna fansinbidrag. Den förra ställer inga krav förutom att bidragsmottagaren skall ha en annons i sin publikation.

(Jag heter Sven Folkesson och jag arbetar bl a med Runan, om ngn tycker att det är intressant.)
 

Stranger

Veteran
Joined
31 Jul 2000
Messages
115
Location
Uppsala, Schweden
Re: ..bara en liten rättelse

Bara en liten fråga nu när ämnet Runan är uppe: Är det slut på det lilla trevliga fansinet som brukade komma varannan månad på den gamla goda tiden till varje svealand förening. Eller är det så att man måste köpa det nya. Och i sådana fall vad är det nya priset.

Stranger - gratis fansin åt folket
 

just do it

Veteran
Joined
16 Aug 2000
Messages
97
Location
Upplands Väsby, Sthlm
Re: ..bara en liten rättelse

Nej. Givetvis är det inte slut med Runan. Slut som fansin kanske, men det är en annan sak - Tidningen utkommer fortfarande varannan månad. Vi har dock haft vissa övergångsproblem på tryckeriet i och med ändringen av format. Detta hoppas jag nu är avhjälpt.

Vi har material för tre nummer i förväg och planerna för framtiden verkar väldigt lovande.



--- som sagt är detta individen Niklas åsikter ---
 
Top