Nekromanti Codex = Programeringsspråk?

seinet

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,834
Location
Göteborg
Jag var innte och kollade lite på P:tM Redemption's hemsida och klickade på "Game Engineand Technology", under underrubriken Development Tools and Enviroment hittade orden "Codex scripting language".

Är det nu inte så att NeoGames äger Tidningen Codex och därmet också har rättigheterna till användandet av order codex? Kan inte NG få en j*vla massa pengar för detta och göra ännu bättre rollspel. Visserligen är ju R:tM Redemption rollspelsfrämjande (tycker jag) för att det baseras just på Vampires the Masqurade.

/Seinet - Tycker att V:tM Redemption är ett mycket bra spel, snygg grafik och mycket spelglädje (och detta tycker jag efter att bara har spelat demot).


<A HREF="http://hem.passagen.se/seinet/index.html" target="_new">http://hem.passagen.se/seinet/index.html</A> seinet@ironmaiden.com
 
G

Guest

Guest
Njaaa...

Krasst sett så finns det fler som använt namnet "Codex"... Om man tittar i GWs produkter så finns det ju "codexar" där, man kan även finna "codex" på flera olika ställen...
Så, det är nog ganska omöjligt...


//Johnny

---
Johnny
johnny@rollspel.nu
 

Rosen

Myrmidon
Joined
9 Jun 2000
Messages
5,813
Location
Jakobsberg (Järfälla; 08-trakten)
<I>Är det nu inte så att NeoGames äger Tidningen Codex och därmet också har rättigheterna till användandet av order codex?</I>

Det ska rätt mycket till innan man kan få ensamrätt på ett ord eller ett namn.  När jag gick på universitetet (antal år sedan nu) så hade en av lärarna ett diplom på väggen i sitt kontor, om att han hade gått en 5-poängskurs i 'Design av användargränssnitt i Windows-miljö'. Det var utfärdat av nåt lokalt utbildningsinstitut vid namn NeoTech...

--
Åke
 

Bjorn

Hero
Joined
24 May 2000
Messages
1,221
Location
Stockholm
Re: Trademarks

Som jag har förstått det så kan man bara "äga" ord med betydelse som trademarks i ett visst samanhang. (Std. exemplet brukar vara att Apple äger just trademarket Apple vad det gäller datorer. Däremot så kan de ej hindra t.ex. en fruktgrossist att heta Apple eller nå't sånt.)


/Bjorn
 

Riddaren

Swashbuckler
Joined
18 May 2000
Messages
2,944
Location
Vintergatan, Universum
Re: Trademarks

"Som jag har förstått det så kan man bara "äga" ord med betydelse som trademarks i ett visst samanhang. (Std. exemplet brukar vara att Apple äger just trademarket Apple vad det gäller datorer. Däremot så kan de ej hindra t.ex. en fruktgrossist att heta Apple eller nå't sånt.)"

Det stämmer ganska bra som du säger. Man kan dock ansöka inom flera olika, men det kostar då för varje del.

Om vi tar Apple så bör de ha åtminstone registrerat namnet på två sätt. 1) Symbolen med Äpplet, 2) Själva namnet inom data

Mer information på www.prv.se (=Patent och Registreringsverket)

Klicka på mönster och även varumärke.

Riddaren


En person som glömmer allt, är väldigt bra på att minnas att denne glömt bort allt.
 
Top