Nekromanti Codex008

Rikard J

Veteran
Hejsan alla medarbetare!
Jag tycker att det är dags att vi försöker komma överens om hur saker och ting ska se ut i tidningen i fortsättningen vad gäller antalet tecken per artikel...
t.ex. hur stor ska en cd-recension vara och hur stor ska en bokrecension vara.
Detta måste ske i samarbete med skribenter, recensenter, layoutare och chefredaktör. Jag föreslår att vi kanske kan använda den här tråden till att vädra våra funderingar, synpunkter och så vidare... När vi kommit fram till något som verkar relativt bra kan vi på layout börja utforma nya mallar för hur saker och ting ska se ut.
Vad säger ni?

Layout och Design, Codex (Tillsammans med Johan L)

hatten

Swashbuckler
Personligen tycker jag att rollspels delen bör vara MINST 50% *ler*...
Men en Bokrecension verkar smakligt.. *hmm* böcker kittlar dö skönt i kistan..

Fänrik Matsson till mig: 409 Carlsson var inte dum då blir du officer...

Rikard J

Veteran
Inte riktigt så jag menade

Det var inte antalet sidor som olika delar skulle ta upp som jag menade, det är väl upp till Ola. Det jag menade var hur lång en t.ex. en bokrecension ska vara eller hur lång en rollspelrecension, dataspels eller filmrecension ska vara.
T.ex. En rollspelsrecension bör ju ha mycket text och kräver relativt få bilder, samtidigt kräver en dataspelsrecension mycket mer bilder än text... Kanske skulle en rollspelsrecension vara på (helsida) 6500 tecken och enbart ha en eller två bilder. En dataspelsrecension bör kanske vara MAX 3000 tecken och ha massor med bilder.

Layout och Design, Codex (Tillsammans med Johan L)

DragonSpawn

Veteran
Re: Inte riktigt så jag menade

hehe.... Du tycks ha alla svaren i beredskap. 'If it aint broke dont fix it'

Where ever Evil prevails you will see the Dragon fighting to save the day

Blasphemy

Swashbuckler
Variation förnöjer

Jag tycker att man gott kan variera längder på olika rescentioner och liknande. Till Exempelvis så skulle en recension av exempelvis "Amber" ta upp så stor del av tidningen. Emedans man skulle kunna göra en ingående syning med intervjuer och granskning av exempelvis Kult.

Fast en mall borde man i alla fall få. Som jagh föreslog tidigare så borde det finnas en sida på internet, (på rollspel.nu förslagsvis) där allt som man behöver veta står. Där kan manläsa hur lång en recension bör vara (men om man nu vill göra den på ett annat sätt så kan man ju tala med Ola och höra hur han tycker att det bör vara). Samt att det på den sidan finns en checklista hur man skall kunna underlätta för redigerarna och korrekturläsarna., DPI värden, upplägg osv.

Vi sjunger våra sånger som en hyllning till dom odödliga själarna

DanielSchenström

Swashbuckler
Jag våndades ett bra tag om jag skulle svara på det här inlägget med tanke på min och Gardeners avblåsta diskussion men...

Det ökade sidantalet har väckt intresse från vissa om att detta ska användas för att ge lite mer luft åt artiklarna, större teckenstorlek med mera. Har suttit idag och skrivit på min artikel, "äventyrskurs", och konstaterat att den kommer bli ungefär lika stor som "Kampanjkurs" från nummer 6. Jag är supernöjd med layouten och glad att den publicerades i sin helhet. Men om man skulle öka teckenstorleken och ge den lite mer luft skulle den ta upp än mer än de sju sidor den tar upp i sin nuvarande form.

Jag skulle vilja veta ifall artiklar av detta slag ska få ta upp motsvarande mer plats i tidningen, delas upp i fler delar eller hur de ska behandlas. Nu kanske inte jag blir kvar så länge till men för de andra som har stora artiklar på gång kan det vara bra om något specifikt sades på ämnet.

Hur många tecken CDrecensionerna och övriga recensioner ska få ta upp anser jag ska höra hop med dess syfte. är de till för att enbart väcka intresse kan de mycket väl vara kortare men om de ska vara genuin konsumentiformation så bör de vara långa nog att kunna ta upp alla spekter. Mallar bör göras inte enbart för layouten utan för vad som ska tas upp i varje recension (t.ex. titel, ca. pris, sidantal, skribenter, förlag mm.)

Varje huvudansvarig bör diskutera med Ola hur många sidor per nummer de får ta upp, och vad Ola tycker ska tas upp, och givetvis ska de komma med egna förslag. Därefter bör de huvudansvariga sätta sig ner och skriva riktlinjer för recensioner, nyheter och artiklar inom det området. Sen kan det materialet sammanställas och delas ut till alla skribenter. Alternativt kan det läggas upp på en lösenordsskyddad sida här på rollspel.nu tillsammans med riktlinjer för bilder, rättigheter och dylikt.

När sedan man vet hur mycket plats varje ämne har att röra sig med kan man börja fundera på layouten. Jag tror det är lättare att ordna upp arbetet med tidningen ett steg i taget än allt på samma gång och min visdom (9 i Visdom) säger mig att det är smartast att börja med skribentsidan.

Daniel "Warduke" Schenström

Gardener

Champion
Många visa ord tycker jag och jag hoppas att de huvudansvariga ser till att få sådana riktlinjer för sina delar. Jag ska se till att informationen för webbdelen kommer upp iaf, även om det bara är av begränsat intresse för tidningsredaktionen så är det i vissa fall intressant.

Om jag får in några dylika texter så kommer jag fixa en gemensam sida för redaktionen ganska omgående.

MVH Olle Johansson
Chefredaktör, www.rollspel.nu