Nekromanti "Cola och chips hör inte hemma på spelbordet"

Niklas73

Skapare av Starchallenge
Jag ÄLSKAR den reglen. (För er nyare rollspelare så är det ett citat från kampanreglerna i Drakar och Demoners 3:e utgåva (rätta mig om jag har fel)). Men hur är det med alkohol?

Dricker ni då ni spelar och i så fall - funkar det? Eller gör ni det vid vissa tillfällen?

Lindenius

Swashbuckler
Eftersom hälften av spelarna (inklusive jag) i gruppen är nykterister… så nej. bara läsk och vatten konsumeras. Rent ideologiskt har jag dock inget emot att andra skulle göra det, så länge det inte går ut över spelande.

//erik. frump

PAX

Jordisk Äventyrare
Sällan alkohol. Inte ens folköl. Var sak har sin tid...

Eksem

Champion
Jag föredrar spel med regeln att spelarna köper snacksen. I D&D for Dummies står det dessutom uttryckligen att man inte bör spela utan snacks.

Vi har druckit vin och rökt cigg när vi har spelat, har varken gjort från eller till, mest gott liksom.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Vanligen ej förekommande, man jag håller på och försöker få ihop folk till en kvälls spelande av Bron Münchaussen, och då borde man ju faktiskt ha någon form av alkoholhaltig dryck tillgänglig...

Rising

Vila i frid
Jag dricker helst longdrinkar. Stora pintglas med gin och tonic är det bästa. Konjak och whiskey är också okej. Folkisar; funkar, men man blir väldigt pissnödig.

Det svåraste med att spela i casa de Nils är att man inte kan röka vid spelbordet. Det fukkar upp alla mina rutiner. En rökpaus per två timmar är liksom helt omänskliga förhållanden. Så det kommer ta ett tag att vänja sig vid.

Jag är inte förtjust i att ta ett brejk för att äta mat mitt under spelandet, så det är mycket bättre att smaska i sig snacks konstant under spelandet.

Gräs och rollspel låter som en bra kombination, men är ett helvete att kombinera. Liksom, en kille sitter och mekar och är helt distraherad av detta i tio minuter... Fuck det. Jag tror det skulle kunna gå sisådär om alla hade sin egen pipa, men vem röker på det viset?

Det sämsta är om någon sitter och har jätteavancerat småätande. En kille i min gamla spelgrupp gillade att äta kyckling som han doppade i yoghurt, och det var bara såå konstigt. Gå över till nachos, liksom.

Arfert

Facit
Vi dricker espressokaffe och läsk, nästan aldrig sprit... och så förekommer plockgodis och liknade. Och ibland chips.

Är vi på mitt jobb och spelar förekommer även takeaway-käk av diverse ursprung...

Eksem

Champion
Och om Bearnie är med vid spelbordet sitter man plötsligt med kakor och mjölk och undrar vad fan som hände.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Aldrig alkohol vid spel -- vi är stenhårda med den regeln, eftersom vi vill ha skärpta spelare runt bordet. (Däremot har det hänt att de spelare som har smak för whisky har tagit sig en pinne efter matchslut.)

Däremot brukar bordet krylla av kaffekoppar, kak-askar, godispåsar och 1,5-liters läskflaskor.

Krille

Super Moderator
"Vem faen bryr sig?"

Liksom, vad folk vill ta med till spelbordet är inte mitt problem som speldesigner. Sådana regler är egentligen helt absurda, och jag har ingen aning om varför jag fortfarande nämner saken i de spel jag skriver.

Tack för att du tar upp ämnet igen så att jag kan låta bli att göra bort mig fler gånger.

Rickard

Urverk speldesign
Dricker ni då ni spelar och i så fall - funkar det? Eller gör ni det vid vissa tillfällen?
I gamla spelruppen så testade vi att dricka vid vissa tillfällen, men det gjorde varken till eller från. Så länge alla gör det, så tycker jag det är ok. Det är värre om, vilket har hänt, bara en spelare drar med sig öl eller vin och dricker själv. Då känns det som om denna inte tar det hela på allvar. Nog för att vi umgängesspelade, men något mått av respekt bör man ha.

/Han, Feuflux och Muggas orkade inte dra ut efter en förfest, så de speltestade EDoD istället - vilket gick bra att spelleda, trots att han dragit en kvarting

Hunk

Hero
Jag brukar ha med mig ett sexpack folköl till varje spelmöte. Det beror främst på att övriga spelare i gänget drack ett par öl de första gångerna jag var med. Numera är det oftast bara jag som har med öl, men det brukar alltid vara någon som snyltar (liksom jag snyltar på andras chips och godis).

I min andra spelgrupp (som träffas ytterst sporadiskt) är öl, whisky och pizza å det närmaste obligatoriskt. När spelledaren börjar bli lite för berusad slutar vi helt enkelt att spela.

Nightowl

Champion
Jag dricker i stort sett inte alls nuförtiden (inte av moraliska utan medicinska skäl) men på den tiden jag gjorde det... var det inte någon bra idé, eftersom min normala reaktion på alkohol är att jag somnar.

Erik, det är värst när man är SL och somnar...

Edit: vad andra gör är deras ensak, men det är ganska sällan mina spelpolare dricker under spel.

Nightowl

Champion
Gräs och rollspel låter som en bra kombination, men är ett helvete att kombinera. Liksom, en kille sitter och mekar och är helt distraherad av detta i tio minuter... Fuck det. Jag tror det skulle kunna gå sisådär om alla hade sin egen pipa, men vem röker på det viset?
Det skulle ha funkat när vi spelade Rolemaster på gymnasiet och en stridsrunda med sju spelare tog forevah.

Erik, blanda droger

Bunny

Crazy like a fool
Ni var alla så neggo när vi var i matvarubutiken, men ni var fan inte nödgade när det var dags att sätta i sig det hela. :gremsmirk:

Det är dags att tvätta bort töntstämpeln - mer mjölk och kaka till folket!

Vilka är med mig? :gremwink:

vandraren

Swordsman
Vi har ingen uttalad policy, men alkohol förekommer i 99% av fallen inte alls. Jag tycker att var sak har sin plats och tid så att säga. Man blir lätt ofokuserad av alkohol, även i ganska små mängder. Vill man dricka bärs får man väl dra ihop grabbarna på grillkväll, inte spelkväll? Men men, en öl är det ingen som dött av, så det är ju inte en regel vi håller benhårt på.

Organ

Out of time, out of mind
Det är dags att tvätta bort töntstämpeln - mer mjölk och kaka till folket!
Och det menar du ska ske genom att det får rykte som favoritsnacks för rollspelare? :gremcrazy:

/Anders