Nekromanti Colonan vs Thalamur

Nero_UBBT

Warrior
OBS! KORPORAL IOR, OCH ANDRA I URF, LÄS INTE DETTA !!!

Hej allihop. Jag har just sett filmen Stalingrad, om sovjets omringning av de tyska trupperna vid den ryska staden Stalingrad där 400.000 tyska soldater dog.
Eftersom jag just nu håller på med en kampanj om det lilla landet Colonan, inklämt mellan Consaber och Thalamur, och deras kamp för att försvara sig mot en Thalaskisk offensiv. Thalaskierna vill använda Colonan behöver använda/vill använda Colonan som transportled för truppförstärkningar och försörjningslinjer, självklart så vill de också återigen införliva Colonan i den thalaskiska magikratin.
Jag har en tanke angående denna kampanj, och det är att det Coloniska motståndet trycks allt längre tillbaka mot Consaber och Thalaskierna ockuperar mer och mer land vid östfronten.
Om man ska jämföra den tyska och den sovjetiska krigsmakten, så kan man kanske säga att Sovjet hade väldigt mycket soldater medan tyskarna var väldigt välutrustade (med tanks, stridsflyg och så vidare...inte vinterkläder och varma kängor). Skulle det inte vara möjligt att Thalaskierna får ta Sovjets roll och Consabrierna Tysklands... det skulle i så fall bli ungefär så här:
Stalingrad = Colonan (staden, inte landet)
Sabrierna (tyskarna) rycker fram med sina trupper och gör motstånd mot thalaskierna. Till slut så lyckas de återta huvudstaden Colonan ifrån Thalaskierna som haft kontrollen över den under några veckor.
Thalaskierna retirerar en bit men kommer sedan med förstärkta trupper och börjar omringa staden.
Den stora skillnaden mellan Colonan och Stalingrad är ju dock att tyskarna fann sig sitta fast i en rävsax utan att kunna ta sig loss, medan Colonan ligger vid havet och trupperna kan fly den vägen...
Några frågor:
Tror ni att det här skulle bli en spännande/bra del av kampanjen?
Är jämförelsen Thalamur- Sovjet, Tyskland - Consaber möjlig?
Är skillnaderna mellan Colonan och Stalingrad alltför stora för att en sån här variant av slaget vid Stalingrad ska vara möjligt? Kan man kanske tänka sig att den Thalaskiska flottan blockerar även sjöutfarten från Colonan och gör därigenom gör flyktförsök där igenom omöjligt? Eller är sabriernas flotta för stark och skulle den ganska omedelbart kunna upphäva en sådan blockad?

Krille

Super Moderator
Colonangrad

"Om man ska jämföra den tyska och den sovjetiska krigsmakten, så kan man kanske säga att Sovjet hade väldigt mycket soldater medan tyskarna var väldigt välutrustade (med tanks, stridsflyg och så vidare...inte vinterkläder och varma kängor) Skulle det inte vara möjligt att Thalaskierna får ta Sovjets roll och Consabrierna Tysklands..."

Förmodligen inte. Det som räddade Sovjet under andra världskriget var dess enorma resurser i folk, industri och naturresurser som Hitler aldrig kunde nå. Hitlers egen industri utsattes hela tiden för strategisk bombning av de allierade, och vare sig materiel, manskap eller taktik var avsedda för utnötningskrig, vilket andra världskriget kom att bli i och med invasionen av Sovjet. Så Colonans läge liknar på intet sätt Sovjets. Man skulle snarast kunna likna läget med det hos Polen, Tjeckoslovakien eller Norge.

Inte heller är Consaber särskilt likt Tyskland. Då är det snarare tvärtom - det är den thalaskiska armén som är beroende av försörjning bakifrån och därmed är känslig för indirekta anfall. Den sabriska armén lever mer av landet som de är på, och kan därmed klara sig långa stunder utan försörjning bakifrån. Slåss den sabriska armén på colonisk mark så är läget snarare motsvarande den brittiska expeditionskåren i Norge eller Frankrike, innan dessa blev erövrade av Tyskland. Då har du också de brittiska flottenheterna som direkt motsvarighet till de sabriska flottenheterna och deras stöd till trupperna i Norge och Frankrike.

Hur som helst, detta är mina realist-influerade tankar om läget i mellersta Rhung-Alari. Tycker du att det låter fräckt med din idé, så kör på den ändå, vad jag än säger.

Nero_UBBT

Warrior
Re: Colonangrad

jaja, som vanligt så dödar du min idé i sin linda...men kritik är väl alltid bra... Det är ju inte så att jag vill återskapa Tredje Rikets krig mot Sovjet, utan bara slaget vid Stalingrad. Tror du att det är möjligt? Jag skulle förstås kunna göra en variant av när de allierade trupperna flydde ifrån tyskarna till fartygen för att undsättas... men kan man inte göra bägge?
Det skulle ju både vara ett jävligt gastkramande (tror jag i allla fall) scenario med gatustriderna och det desperata motstånd som tyskarna gjorde, ett undsättningsscenario á la tyskarnas skulle ju också vara möjligt... ELLER så skulle man ju som du säger kunna låta sabrierna och Colonierna fly hals överhuvud mot de sabriska undsättningsfartygen med thalaskiska kavalleriet i ryggen (istället för tyskt artilleri)....eller kan man lyckas med att få med lite av bägge?
Hur som helst, jag vill inte återskapa Andra Världskriget i Eon-variant, jag vill bara hämta lite inspiration till min kampanj och då tycke jag attdet var lämpligt att t.ex låta det coloniska motståndet finna sig fast i en rävsax med thalaskier åt alla håll...
Nåja, det är väl du som är experten, jag vet ju sen förut att det inte går att vinna mot spelets konstruktörer...min förra idé om att låta sabriernas undsättningsflotta med soldater på väg till Colonan bli sänkt av Cirefaliska stridsfartyg blev ju också brutalt nedgjord...
Vad sa du nu då Krille?

Krille

Super Moderator

"Det är ju inte så att jag vill återskapa Tredje Rikets krig mot Sovjet, utan bara slaget vid Stalingrad. Tror du att det är möjligt?"

Där finns det ett stort problem - ingen armé med medeltida strategier och taktiker vill slåss på vintern. Vinter är något som alltid tredubblar försörjningsbehoven och därmed blir det nästan omöjligt att hålla en armé under marsch vintertid på grund av den sämre medeltida logistiken. Och vinter är ju ett centralt begrepp i Stalningrad.

Du skulle iofs med de förutsättningarna, och en sabrisk flotta i havet, kunna återskapa Dunqerque. Där har du också ungefär samma inringning och samma desperata gatustrider, fast under sommaren. Och du har dessutom lite ball flott-action ute i havet.

Och hur som helst, mina kunskaper om Andra Världskriget och om Eon spelar ingen som helst jota - det är fortfarande din kampanj och spelvärld.

En varning, dock: strider är i längden inte kul. Det tenderar att bli mer tärningsskyfflande än gastkramande.

Nero_UBBT

Warrior

jaha... jo Dunkerque kanske är bättre i så fall. Och du har alldeles rätt i att strider i allmänheten , och i Eon särskilt där striderna tar lång tid (men med mer realism), blir tråkigt. Däremot så är det väl alltid spännande att springa för livet med pilar vinande från två olika håll och thalaskiska ryttare som jagar er i ryggen...din enda chans är att springa...och springer gör du!

Krille

Super Moderator

"Däremot så är det väl alltid spännande att springa för livet med pilar vinande från två olika håll och thalaskiska ryttare som jagar er i ryggen...din enda chans är att springa...och springer gör du!"

Problemet är den femtielfte pilen.

Vid den första pilen är det inga problem. "Aaaargh! Jag springer!"

Vid den femtielfte pilen är det värre med stämningen: "Jaja, jag springer väl då!"

Nero_UBBT

Warrior

Hehe...iofs. Men låt säga att man gör det till en intensiv flykt på cirka 10 minuter och gör det till tio gastkramande minuter... de hittar en sårad soldat som skriker om hjälp, vad gör de? En av dem kanske till och med får en pil i låret, hjälper de honom eller rollspelar de att de försöker överleva själva?
jag tror att det skulle bli ett ganska rafflande scenario... man kanske kan hämta lite inspiration från "de tusen rosornas väg" (lajv) eller vad det nu hette... Unionen fick ju med en ganska komplett krönika i förra årets föreningsutskick.
Jaja, det är ju bara en tanke, som spelare så hade jag nog tyckt att det hade varit mycket spännande...med rätt musik och bra spelledande.

Watchman

Warrior
Självaste kriget skulle väl inte vara så intressant.
Om Sabiren har den där staden så blir det ju bara eviga anfallsvåger av Thalamur tills Sabrierna får slut på ammonition ungefär, däremor kan ju sakerna runt omkring vara trevliga i ett rollspel. Sabrierna har helt gett upp hoppet och de har bara någtra småtrupper lite här och var som ständigt får slåss medan ledarna super sig redlösa i något skyddat område och att striderna i staden fortsätter trots att de har förklarat fred och ingen berättar för soldaterna därinne att det är fred.

Sodivra

Champion
Jag har just sett filmen Stalingrad
Jaså.. Var du på BSK?
Usch, foten var äcklig.. /images/icons/sick.gif

Dizzy

Veteran
Att springa från pilar

Hehe...iofs. Men låt säga att man gör det till en intensiv flykt på cirka 10 minuter och gör det till tio gastkramande minuter... de hittar en sårad soldat som skriker om hjälp, vad gör de? En av dem kanske till och med får en pil i låret, hjälper de honom eller rollspelar de att de försöker överleva själva?
Min glade alv Ellawan var med om något liknande. Efter att nästan ha frusit ihjäl efter en lååång vandring genom ett vinterlandskap blir det helt plötsligt helomställning och han tvingas springa med pilar vinande runt öronen. Det var väldans spännande ända tills stackars Ellawan fick en pil i höften och dog av blodförlust.Scenariot ÄR spännande, men pilar gör stickskada (hemskt) (Farligt) och det gäller fan att inte bli träffad.

Dizzy

Veteran
Nej, men...

Nej, det blöder inte mer av stick, men träfftabellen är elakare och de flesta rustningar absar stick sämre än hugg. Du har större chans att överleva ett hugg i bröstkorken än ett stick.