Nekromanti Colonan vs Thalamur...

Nero_UBBT

Warrior
Det här är fortsättningen på en kampanj som jag påbörjat. Kampanjens huvudhandling består i att Thalamur påbörjar en offensiv mot Colonan eftersom det dels kommer vara en utmärkt transportled för trupper och förnödenheter när de efter ockupationen av Colonan kan anfalla den sabriska östfronten. Dessutom så vill Thalaskierna förstås ta tillbaka landet och återigen införliva det i det thalaskiska riket. Jag vill gärna ha era synpunkter, tips och övriga åsikter om äventyret.

KAMPEN VID TANDRÍANS PASS
Läget just nu:
Colonans armé har lyckats göra motstånd mot thalaskerna i några månader nu. De väntar fortfarande på att den sabriska armén skall komma till deras undsättning. Dvärgarna är deras allierade, men är de tillräckligt många för att ge deras armé understöd?
Trots att dvärgarna är oslagbara i bergen så är deras mindre antal inte någon stor hjälp nere på låglandet, där beridna riddare och stora mängder fotsoldater hade varit en viktigare hjälp.
Längs floden Alnias stränder och längre in i landet utkämpas dagligen strider mellan den vältränade och effektiva Coloniska krigsmakten med en här på 6000 man och ett kavalleri på 500 man- och den Thalaskiska krigsmakten.

När det här deläventyret tar sin början så har thalaskiska trupper gått in med en offensiv i Kholonbergen som utgör Colonans västra gräns mot Thalamur.
Thalaskiernas plan (som Colonierna förstås inte känner till) är att lyckas ta sig igenom bergen för att sedan kunna anfalla den Coloniska hären i ryggen och på så vis kunna bryta deras försvarslinje bakifrån.
Uppei bergen har dvärgarna som är experter på krig i bergstrakter ett starkt grepp om passen (passagerna) som leder mellan Thalamur och Colonan. Thalaskierna behöver de här passagerna för att kunna förflytta sina trupper där den coloniska armén inte väntar sig ett anfall. Därför lägger Thalaskierna in en kraftig offensiv mot bergspassen vid bergsjön Hosea.

Inledning:
Rollpersonerna har återigen rest till slätten utanför Colonan (huvudstaden dvs). Det är på denna slätt som riksmarskalken (landet har ju ingen kung, så det blev ju en del problem för mig som SL att hitta ett substitut för kungen) rest arméns basläger Som fungerar som uppsamlingsplats för nyrekryterade soldater och återsamlingsplats för de Coloniska armédivisionerna.
Rollpersonerna sitter vid en av de många lägereldarna som brinner runtom på slätten och väntar på nya order om vilken del av Colonan de ska försvara. De sitter som bäst och undrar till vilken landsände som rekryteringsofficeren ska tänker sända dem. Medan de sitter så ser de en av riddare komma ridande genom härlägret på en vit stridshingst. Han är klädd i en vit tabard med det röda Coloniska lejonet.
Han "bromsar in" sin häst framför en rekryteringsofficer som sitter och äter ett stekt äpple vid rollpersonernas lägereld.
- Res er upp officer, jag har ett brådskande ärende! Vrålar riddaren till rekryteringsofficeren.
Officeren kommer snabbt på fötter och gör riddarhälsningen ( höger hand mot hjärtat).
- Jag har order från konungens militärråd, var kan jag finna general Hammerdall?
Officeren får genast fart på benen och kastar sig upp på sin häst. Tillsammans rider de iväg i riktning mot det paviljongstält där generalen och hans närmaste officerare har sitt högkvarter.
Nästa morgon vaknar rollpersonerna av höga hornstötar. Detta är tecknet på att nya order skall ges, alla runt lägerelden klär sig snabbt och springer iväg i ljudets riktning.
Ovanpå en vagn står rekryteringsofficeren och ropar ut generalens order:
- Thalaskiska styrkor har lagt in en offensiv mot Kholonbergen i väst, i trakterna runt Hoseasjön. General Hammerdall har fått order om att marschera dit med två armédivisioner för att ge dvärgarna och våra tappra Coloniska landsmän understöd. Generalen kommer att ge sig av redan imorgon med en av divisionerna och sin hird för att ge nödvändig förstärkning. Den andra divisionen kommer bryta upp om tre dagar med förnödenheterna.
(Rollpersonerna hamnar i den andra divisionen och efter tre dagar ger de sig av mot bergen.)

Resan och ankomsten till Hoseasjön:
Det tar dem ungefär fem dagar att ta sig fram till Hoseasjöns strand där kampen mot Thalaskerna pågått i tio dagar sedan Thalaskernas anfall. Under färden kan lite av varje få hända, men SL får gärna trycka in forward knappen lite grann så att äventyret till stor del inte består av en enda lång resa.
Som sagt, de kommer fram till Hoseasjön efter ungefär fem dagars resande. Det som möter dem när de rider genom den bergspassage som leder fram till Hosea är dåligt utrustade coloniska soldater och dvärgar som visserligen är välutrustade men få till antalet. Många av soldaterna är sårade och resten är utmattade av sömnbrist och påfrestande stridigheter.
När de sedan kommer fram till Hoseasjön där generalen slagit upp lägret för de coloniska soldaterna och dvärgarna ser de hur soldaterna och dvärgarna bygger träpallisader och ryttare som kommer inridande med lägesrapporter.
Befälhavaren för deras division rider i täten och han ger order om att de ska slå upp sitt läger på den motsatta sidan av generalens arméläger. När de sedan vandrar genom armélägret ser de många soldater som verkar uppgivna och väldigt utmattade av kriget. De passerar förbi fältskärens tält och en stank av död och lidande slår emot dem. De kan höra vrålen av smärta från soldater som får kroppsdelar amputerade och stönanden från andra soldater som lider svåra plågor av kallbrand, huggsår, pilsår och andrafruktansvärda plågor.
När de slagit upp sitt läger kommer genast sergeanter och officerare med olika order till dem.
Rollpersonerna får order om att följa med en grupp dvärgar för att utföra rekognoscering vid bergsområdet väster om Hoseasjön.

Handling:
Här har jag en del idéer på lut men jag har inte lyckats bestämma mig för några. Troligen kommer rollpersonerna få utkämpa flera större eller mindre strider med thalaskierna.
Om rollpersonerna överlever striderna som upptar stora delar av äventyrets handling så kommer de stå på vakt vid ett mindre pass öster om Hoseasjön. En av rollpersonerna (den med bäst syn) ser en mörk skepnad komma ridande genom passet i månskenet och trots mörkret uppfattar han pentagrammet i silver som etsats på mannens sköld. Pentagrammet är de Thalaskiska kurirryttarnas symbol.
Omde lyckas stoppa ryttaren och undersöker honom de ett brev med sigill. Om de öppnar det Så kan de läsa att den thalaskiska offensiven mot bergspassen vid Hoseasjön bara är en stridslist och att det egentliga målet är det mycket sämre försvarade Tandríans pass cirka fyra mil därifrån. Samtidigt som hälften av thalaskierna anfaller vid Hoseasjön så kommer den andra hälften försöka ta sig genom Tandríans pass och på så viss hugga dvärgarna och colonierna i ryggen.
Rollpersonerna måste varna generalen annars kommer thalaskierna kunna rida genom passet och på så viss anfalla dvärgarna och colonierna i ryggen där de inte väntar sig och inte heller är förberedda på ett anfall. Om thalaskierna sedan lyckas överraska colonierna och dvärgarna och på så vis krossa krigsmakten vid passet så kommer de ha öppet fält genom bergen tills ny förstärkning kommer och det är något som i så fall kommer dröja flera dagar. Tills dess hinner thalaskierna förflytta stora mängder soldater genom bergen.

Slutet:
Om rollpersonerna lyckas meddela generalen om vad thalaskierna planerar så beslutar dvärgarna och general Hammerdall att när det thalaskiska kompaniet ( eller vad det nu kallas för cirka 300 soldater) rider och vandrar genom passet så kommer det på bergssidorna om Tandriáns pass välla fram dvärgar och Coloniska soldater som reser sig upp och avfyrar sina avståndsvapen mot Thalaskerna som är fast i mitten. Sedan så stormar Colonierna/dvärgarna ner från bergskammarna och försöker göra processen kort med thalaskierna som är instängda på alla sidor.
De Thalasker som anfaller lägret vid Hoseasjön tror att striden som gott är vunnen hur som helst och de väntar bara på att dvärgarna och de Coloniska soldaterna ska bli stormade i ryggen av det Thalaskiska kavalleriet men istället ser de dvärgarna/coloniska soldaterna som vann striden (om de nu gjorde det) i Tandriáns pass komma ridande med det thalaskiska kavallerikompaniets fana och de förstår att de inte längre är säkra segrare i striden. En sista strid med dvärgarna och Colonierna på ena sidan och Thalaskierna på den andra utkämpas vid Hoseasjöns stränder. Striden böljar fram och tillbaka och slutar antingen med att Thalaskiernas soldater flyr besegrade upp i bergen undan de förföljande fienderna eller att colonierna flyr upp i bergen och dvärgarna strider tills de dör.

Förutsatt att rollpersonerna lyckas med att föra budkavle med varningen om thalaskiernas planer till de coloniska befälhavarna så har jag bestämt mig för att colonierna och dvärgarna ska gå segrande ur striden. Generalen för de Coloniska soldaterna, general Hammerdall, stupar däremot i striden och äventyret slutar med att alla överlevande dvärgar och coloniska soldater står samlade vid Hoseasjöns strand och bergskammarna runt omkring och sjunger en hymn för den döde hjälten General Hammerdall. (förslagsvis spelas Sovjets nationalsång eller någon annan överdrivet pampig hymn i bakgrunden… ja vadå då? Man måste väl få överdriva ibland…).

Slim

Veteran
En kampanj helt i min smak. Krig, specielt i äldre tider, har altid fascinerat mig. Jag har personligen försökt intresera mina egna spelare att köra en liknande kampanj dock utan resultat. De gillar mystiska monster, dueller med vapenmästare och allehanda klassiska skitäventyr. När politiska eller krigiska äventyr kommer upp på tal sitter dom där med glasartad blick och tomma huvuden.

Det enda jag vill påpeka är att det nog inte finns några militära termer i Mundana som Divisioner, regementen eller brigader. Dessa hör till våra dagar och personligen föredrar jag att inte blanda in dom i fantasy.

Scepticus

Nero_UBBT

Warrior
Svar till Slim...

Jag håller med dig om att krig och politiska intriger är långt mer intressant åtminstone att spelleda.
Anledningen till att jag valde Colonan att vara landet som rollpersonerna får vara med om att försvara är att det är lättare att känna för ett land där medborgarna i landet måste slåss för liv och lev för att försvara det. Dessutom kände jag att Colonan var ett land som rollpersonerna skulle känna att det var värt att försvara då landet faktiskt är en demokrati.
Du har nog rätt i att termer som brigader, kompanier, regementen m.m inte hör hemma i fantasy, men det gör saker och ting lättare att hålla reda på. jag tror dessutom att det ger lite mer stämning om man använder sig av sådana uttryck.

Slim

Veteran
Re: Svar till Slim...

Några benämningar som går att använd. I Jargien och Thalamur: Legion, Kohort. I de feodalliknande länderna som Consaber, Soldarn och Asharien är Kompani en benämning som passar till vilken enhet som helst. Organisationen i Colonan är nog nästan densamma som i Consaber. Armén där indelas nog i kompanier av varierande storlek och sammansättning. En bra benämning på enheter som du kan använda är "Fanor". Sverige hade sådana enheter under 1500-talet. Dom bestod av cirka 500 man vardera.

Iden till din kampanj om ett krig mellan Colonan och Thalamur är nästan identisk till vad jagg alltid funderat på. Dvärgarna i bergen tror jag inte är så få som du tror.
Liknande scenarion kan man köra mellan Drunok och Jargien.

Scepticus

Eller...

...så låter du efter många fältslag rpna förlora sitt land. Rpna har efter många äventyr slagits i colonan när budet att thalamurs hela kavalleri är på väg. När rpnas fältherrar har fått bud om att consabers norra här är på väg till undsättning och att rpnas stridutmattade enhet ska stoppa thalaskierna tills undsättning kommer (så att rpna tror att hjälptrupper ska komma i elfte timmen). En liten här på kanske 4000 soldater. Colonans kämpar. De håller ett pass som thalaskierna måste förbi. De står uppradade i morgonljuset och när morgontimmarna går så blir soldaterna mer och mer oroliga. När kl är 10-12 så hörs ett muller och en här på 8000 kavallerister uppenbarar sig på andra sidan dalen. Fotsoldater marcherar efter utrustade med armborst och pikar. När kavalleriet anfaller så flyr många av colonans här åt olika håll och oro prids genom leden. Eftersom det är thalamur så har de magiker med sig. Striden fortsätter under eftermiddagen och när fotfolket och magikerna har gjort sitt så skickar de in kavalleriet. colonans här är krossad. Rpna och några till är de enda överlevande och de flyr till consaber där de naturligtvis får en tjänst pga sina stidserfarenheter. Under tiden som consabers trupper bygger försvar (thalaskierna tänker inte stanna i colonan) så upprättar thalaskierna sina försörjningslinjer i colonan. Låt säga att de har sitt huvudsäte i något fort som rpna känner hyfsat bra. Nu kommer din kampanj fortsätta ett jäkla tag. Kanske kan du skapa en ärkeskurk och en ärkeskurkmagiker som styr över thalamurs arme. De an ju bli lite av "de onda skurkarna" som rpna ska döda i slutet av kampanjen. En belägring av den där borgen jag nämde kanske?

"I begynnelsen skapade människan Gud"

Nero_UBBT

Warrior
Re: Eller...

En riktigt bra idé faktiskt!
Men jag vill inte att mina spelare ska behöva försvara Consaber. De ska försvara Colonan som verkligen är värt att försvara, till skillnad från Consaber. Men jaghar faktiskt övervägt att de i stort sett ska förlora Colonan till Thalamur, men istället för att hela den Coloniska hären blir krossad i ett enda slag så trycks den i stället längre och längre österut tills det till slut bara återstår en liten del av Colonan under deras kontroll. Det är nu som de blir tvungna att söka allierade Sabrierna har byggt upp ett maffigt försvar i sin egen landsände, men tänker inte göra något för att gå in i Colonan och hjälpa till. Sabrierna har fullt upp med att hjälpa Pereine och den coloniska hären gör trots allt ett segt motstånd som försvagar de Thalaskiska styrkorna.
Det är här idén om att rollpersonerna skickas ut som diplomater för att hämta stöd kommer till sin rätt. Några exempel på vilka som de kan söka hjälp hos är Tokon, Alarinn och kanske till och med alverna i Rinya skogen med hot om att Thalaskierna kommer sättta eld på skogen när de väl besegrat den Coloniska armén. På så vis kan man spelleda kulturella skillnader i Mundana på ett intressant sätt och spelarna blir TVUNGNA att rollspela.

Hur som helst så kommer allt detta få ske längre fram i kampanjen, eftersom äventyret som jag skickade in hit är tänkt att användas i början av kampanjen.

Re: Eller...

Nä, jag tyckte att rpna skulle mosas för att få fram det där roliga "jätte-mäktigt-mega-blaffa-skurk-land" som rpna måste slåss mot. Att bekämpa något så stort borde ju ge rpna stora skälvan. Om de senare kommer tillbaka och lyckas driva skurkarna bort från colonan så känner de ju sig rätt duktiga.

"I begynnelsen skapade människan Gud"