När jag nu äntligen fått lite tid över till att revidera mitt spel (fantasifierat 1700-tal) sitter jag nu och funderar på det här med Combat Rating/Stridsförmåga. I det spel som jag har har som regelmässig förlaga och inspirationskälla (en D&D liknande pryl vars namn är ointressant i sammanhanget) är CR en av sammanlagt elva grundegenskaper. Själv är jag tveksam till att definiera Stridsförmåga som grundegenskap. Tidvis ställer jag mig också frågande till om jag alls ska ha med Stridsförmåga. Kan förstå att det har en viss poäng i spel där alla rollpersoner är stridsmän/kvinnor och där allt går ut på att döda monster i mängder, medan det eventuellt kan kännas malplacé i spel där hack'n slash och dungeon bashing i stort lyser med sin frånvaro. Likt förbannat så finns det ju alltid en stor risk/chans att det dyker upp någon figur som hyser en som fiende och som nöden kräver att man oskadliggör. En grundegenskap som mäter den naturliga stridsförmågan borde kunna vara aktuell även i spel som inte omedelbart kan placeras i lådan hardcore hack'n slash. Eller...?
Synpunkter?
Synpunkter?