Commodore and Amiga scene in Sweden

Ivan NWG

Veteran
Joined
8 Aug 2023
Messages
133
One of my passions is the Amiga computers. I still own one and tinker with it regularly.
I know there was a big scene over you guys way, but tell me more about it if you were part of it. What system did you have?
What were the big Swedish computer magazines and particularly Commodore or Amiga focused magazines at the time? Are there archives online of any of them?
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,067
Location
The Culture
Jag hade en Amiga 500 i slutet av 80-talet / början av 90-talet, men har naturligtvis inte kvar den. Jag är till och med osäker på vart den tog vägen.

Men det datortidning jag minns från den tiden var en som helt enkelt hette Datormagazin. (Länk till wikipedia bifogad.)
 

Ivan NWG

Veteran
Joined
8 Aug 2023
Messages
133
I should clarify the Amiga I own now is not my original. I got this one off ebay some years back :)
 

Anthrox

Tunnelseende bybo av oanade proportioner.
Joined
8 Jun 2017
Messages
4,057
Hade en 600 i tonåren (nedärvd från brorsan), spelade på den dagligen tills den gick sönder. Köpte två 500 för några år sedan på tradera och satt och nostalgiknarkade ett par månader. Har inte kopplat in dem efter senaste flytten, och tror jag har slarvat bort någon kabel för det dessutom. Kanske ska ta tag i det någon dag.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,642
Har en 500, en 500+ och en CDTV i källaren. Ingen av dem är uppkopplad nu.

Däremot köpte jag en Trimui Smart Pro handhållen konsoll, som emulerar typ allt, upp till och med Playstation och PSP. Den har jag lagt in praktiskt taget alla spel till Amiga, C64 och Spectrum på, plus en del annat.

Funderar på att pensionera min speldator och installera Batocera Linux på den, och en rejäl hårddisk (8TB eller mer). Då kan jag emulera allt upp till och med XBox360 och Playstation 3, allt med ett TV-vänligt GUI.
 

terje

xenomorf mystiker
Joined
21 Jan 2001
Messages
1,718
Location
Demokratiska Republiken Latveria
Mina första datorer var en C64 och sedan en Amiga 500. Lekte lite med musik i Protracker på amigan.
Nu har jag inte rört en sån dator på 20+ år men har en kompis som är med i demogruppen Triad och som fortfarande är aktiv i scenen.
 
Top