Nekromanti Conan d20 2nd ed

Botulf

Hero
Jag är riktigt sugen på detta spel, men frågan är dock: Lever de upp till vad spelet utlovar; en bra och spelvänlig sättning i Hyborien, spelvänliga och "Conan-känsla" i strider osv. Någn som speltestat/äger spelet och kan bidra med synpunkter?

Storuggla

Champion
"Av någon outgrundlig anledning fick Mongoose Publishing för sig att de skulle öppna ett eget tryckeri och där trycka alla sina egna böcker. Detta översteg deras förmåga och denna bok är dessvärre ett strålande exempel på hur man inte bör göra."

Värt att påpeka här är att Mongoose lagt ner med detta otyg nu och låter riktiga tryckerier göra jobbet åt dem, vilket innebär att det som trycks nu är av tekniskt bra kvalitet, kanske inte korrläst som det borde vara dock...
Felaktiga exemplar byter de dock gladeligen ut, bara man kontaktar dem om saker.

Storuggla, High Guard krävde tre utgåvor innan det blev rätt

CapnZapp

Myrmidon
Det största problemet är att det är ett d20-spel.

Den vansinniga komplexiteten på högre level i d20 är sällsynt illa lämpad för snabbflytande strider såsom jag tänker mig Conan. Jag har spelat nästan hundra sittningar i d20 (D&D 3.0) och jag säger bara - aldrig mer.

Personligen anser jag 4E vara helt överlägsen (trots de brister och konstigheter som trots allt finns) men det ska tråden ju inte handla om. Så om du väljer att spela i Conans värld med True20, RuneQuest eller någonting retro i stil med Tunnels & Trolls eller Castles & Crusades är detta alldeles utmärkt. I alla fall i jämförelse med den styggelse som är (höglevels-)d20!

Jag hade älskat om Mongoose fått/skaffat sig tillstånd till ett förenklat Conan-rollspel baserat på 4E eller True20.

Eksem

Champion
Varför skulle Conan vara snabbflytande? Inte sällan är det ju snarast ganska långa och skitiga affärer det rör sig om. Tar man bara in Minion-reglerna från 4E så blir det Conan så det förslår.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
CapnZapp said:
Det största problemet är att det är ett d20-spel. [---] Jag har spelat nästan hundra sittningar i d20 (D&D 3.0) och jag säger bara - aldrig mer.
Man ska dock komma ihåg att Conan (som använder OGL, inte d20-licensen, och därför kan frångå d20-reglerna i högre grad) inte är detsamma som D&D.

Strider i Conan är farligare än i D&D. Det är lättare att dö, även på hög level – vilket förstås snabbar på striderna en smula.

Men jag håller med om att det inte är det allra bästa regelsystemet för heroisk sword & sorcery.

Botulf

Hero
hehe jo set var genom recensionen som jag hörde talas om spelet.

Botulf

Hero
Om jag inte skulle använda Conan 2ed som regler skulle jag nog använda (en mycket husreglad version av) DoD 91, eller möjligtvis D&D(Mentzer´s version) med stridstillägg från olika Gazetteers. Dock är jag rätt intresserad av Conan 2ed just för att jag har väldigt lite kunskap om Hyborien, och för att jag tycker det är smidigast när kampanjsättningen är redan ihopsmält med grundreglerna. Finns det några andra bra hyboriska källor utom orginalböckerna? Någon typ av atlas över Hyborien?

G

Guest

Guest
Wulfrik said:
Någon typ av atlas över Hyborien?
Du har ju Return to the Road of Kings som är riktigt bra. Rekommenderas. Dessutom skulle jag vilja slå ett slag för Conans D20 regler som är betydligt bättre än D&D. Snabbare och dödligare strider, mer skill-fokuserat och rollpersoner som inte är beroende av föremål... Stridssystemet är också mer slimmat likaså så har man fångat magin ganska så bra.

I det stora hela är Conan D20 ett mycket bra och trevligt spel. Har varit SL till det sen 2005 och mina spelare är helnöjda.