Nekromanti Conan D20

Kampfbereit

Veteran
Hej hopp!

Har på senare tid fullständigt blivit insnöad på Conan Rollspelet. Har SL´at runt 10 spelmöten och rollpersonerna har avancerat från LVL 1-8 för tillfället. [Ett flertal dödsfall har inträffat, ca ett per spelmöte]

Sådär i efterhand så måste man analysera det man spelar, så jag har kommit fram till följande:

* Jag bara älskar Conans stridsregler. Framförallt när man använder tennfigurer och spelplan. På så sätt kan ALLA spelare få möjlighet att använda sina förmågor, feats och annat helt korrekt enligt reglerna... Ibland räcker den "inre bilden" inte till, den blir iaf inte helt rättvis. Gillar dödligheten och den taktika biten som blir väldigt viktig om man ska överleva en strid. Aida, Flanka, Trippa och annat skoj blir inte bara "en grej man kan göra" utan en sak man verkligen MÅSTE utnyttja. Lite funderingar dock kring stridssystemet.

- Stridsmanövrarna är väldigt intressanta och användbara men i stridens hetta lite svårt att komma ihåg. Några tips?

- Sneak Attack. En förmåga som vi diskuterat ett flertal gånger. Jag som SL tycker att den ibland kan vara lite väl enkel att använda. En flank eller Bluff resulterar i att tjuven får använda sin Sneak vilket till 99% resulterar i att motståndaren faller. Använder ni några husregeler just kring Sneak Attack?

- Massiv skada. Gillar att dom sänk den massiva skadan till 20 istället för 50 som den är i D&D. Detta ger ett dödligare sytem och rollpersonerna aktar sig mer. Dock så blir systemet lite tråkigt i längden. Rollpersonerna har fått massiv skada ett flertal gånger. Varje gång har dom utnyttjat sina Fatepoints och har efter detta hugg/attack typ bara rest sig upp efter några minuter gått vidare utannågra som helst men eller permanenta skador. Jag skulle vilja ha något sådant:

* En rollperson som drabbas av massiv skada [misslyckats med sitt FORT-slag] måste slå på en Kritisk skadetabell som är uppdelat i 3 grupper, HUGG; STICK och KROSS. Slaget ska slås med en T20 och ca 10 resultat per tabell. Här ska man kunna få armar avhuggna, tänder utslagna, krafiga artärblödningar osv, osv...

Vad tror ni om detta? Finns det någon likande tabell att finna på Internet tro?

Lite funderingar, tankar och frågor kring Conan rollspelet... Vad har ni själva för erfarenheter av rollspelet? Vad tycker ni och har ni egna Husregler ni vill dela med er?

Morgath

Warrior
Hejsan! Jag gillar också Conan d20, men har inte lyckats övertyga övriga i spelargänget.

En rollperson som drabbas av massiv skada [misslyckats med sitt FORT-slag] måste slå på en Kritisk skadetabell som är uppdelat i 3 grupper, HUGG; STICK och KROSS. Slaget ska slås med en T20 och ca 10 resultat per tabell. Här ska man kunna få armar avhuggna, tänder utslagna, krafiga artärblödningar osv, osv...
Jag har fundeat i dessa banor också. Jag tror att jag har sett liknande regler i "Black Company Campaign Setting" från Green Ronin Publishing.

Ett annat tips är ju att använda fateponts som ett storyelement. OM någon drabbas av skada så att han tvingas använda fate points, så låt han fösvinna in i Helvetet ett tag, för att på ett mystiskt sätt återkomma till spelet vid ett senare tillfälle, när de andra spelarna minst anar det. I litteraturen finns ett bra exempel i professor Moriarty. Och var det inte J.R. som dog och mystiskt återkom i Dallas? På detta sätt lever ordet "fate" i uttrycket "fate points" upp till sin benämning. Om en spelares "öde" (fate) är att vara en hjälte, finns inget tråkigare att han bara skall kunna skaka av sig iögonfallande fatala skador. Nej, låt dem dö (en förvisso) fejkad död, för att sedan återkallas från Hades eller dylikt. En variant är ju om en person t.ex. lyckas klanta till det och trilla ned i ett bottenlöst schakt eller dylikt och tar, säg 30 Hp i skada, så kan man ju göra en Aragon. Dvs. kroppen försvinner och alla tror att man satt sin sista potatis. Men, se det har man inte alls, utan man har spolats iväg av en underjordisk ström eller dylikt och hamnat någon annanstans.

Om en person tar en väldans massa skada av ett svärdshugg eller dylikt och använder en Fate Point, kan man ju också förstås ta det gamla tricket att de andra RP'na ser personen i fråga nedmejas, men egentligen har slaget lyckats gå igenom rustningen och träffat ... skinnet där Conan förvarat sitt röda vin. Skinnet har tagit upp det mesta av skadan och räddat hjältens liv (bara gjort honom medvetslös), men det vin som spills har av de andra tolkats som blod. De tror att Conan dött, men egentligen sussar han gott!

morkbollen_UBBT

Warrior
Har på senare tid fullständigt blivit insnöad på Conan Rollspelet.
Så trevligt :gremsmile: Conan är ju riktigt trevlig.

Stridsmanövrarna är väldigt intressanta och användbara men i stridens hetta lite svårt att komma ihåg.
Menar du just Trip och liknande eller är det några andra som jag glömt bort att dom finns? Om det bara är att ni glömmer det så är det väl inte så hemskt(eller mycket att göra åt), men ni kan ju försöka att satsa lite på vissa typer av karaktärer och monster.

Varför resulterar sneak attacks att dom automatiskt faller? Extra skadan är ju ungefär tillräcklig för att göra karaktären likvärdig med en bra krigare av samma lvl. Så detta känner jag inte igen. Annars om gruppen använder sneak attacks mycket och är lite väl kaxiga kan du ju slänga på nån fiende som är svårt att sneak attack(eller omöjlig).

Att massiv damage tycker jag är lite kul, men mest mot motståndare, annars dör ens roliga karaktärer allt för ofta, som tur har spelarna fate points för att rädda sig ur det. Du kanske märker att vi är av lite annan syn, men tänk så här, hur många gånger dör Conan? Hur många gånger förlorar han kroppsdeler? Ingen, för han är hjälten, det är därför dom har med fate points.

Jag gillar inte tabeller så mycket(jag gjorde det innan, men nu har jag ändrat smak), fast om din grupp gillar och det möts bra av dina spelare så använd det!

Om du vill att spelarna ska bli få lite allvarliga skador så måste du nog först fråga dig själv varför du vill det. Är det för att det är en brutal värld och att det är coolt om folk har lite stridsskador, för att inte tala om rimligt. Kanske tycker du bara att spelarna bör vara lite rädda för strider? Eller så kanske du bara gillar skador.

För det första tycker jag att om man vill att kroppsdelar ska flyga bör det oftast vara motståndarnas, annars kan spelarna lätt bli lite uttråkade om dom har svårt att värja sig(det är ju en T20 + Fort). Om du vill att dom ska ha skador skulle du kunna säga att när dom använder fate points för att skydda sig själva så måste dom själva(inte SL) plocka upp en skada, kanske ett vanprydande ärr, mister ett öga eller en hand. Antingen så poängterar du att dom inte kommer få några minusar utom de rimliga trots att dom förlorar en arm(kan fortfarande använda en sköld eller ta en feat för att kunna svinga det stora svärdet i en hand) eller så säger du att dom kommer få minusar, men förbered dig på en hel del ärr då.

Allt beror på hur dina spelare är, men jag skulle se vad du vill ha för effekt och sen se vilket sätt bäst uppnår det. Att skrämma spelare genom att göra det hela dödligare är ofta fel sätt, många spelare känner bara att det blir tråkigt och slutar bry sig.

Annars är det viktigaste att du och dina spelare har kul, så har ni det så är det inget som ni behöver fixa. Personligen tycker jag inte så mycket om en spelplan, men det kan vara kul ibland. Prova då att utnyttja den till max, med olika sorters fiender och flera problem som gör att spelarna måste byta taktiker.

Kampfbereit

Veteran
Menar du just Trip och liknande eller är det några andra som jag glömt bort att dom finns?
Vad jag menar är Combat Manoeuvers som finns beskrivna på sid 179-181 i Grundreglerna. Alltså Manövrar som ALLA kan använda sålänga dom uppfyller kraven och omständigheterna. Alltså inte dom grundläggande stridsmanövrarna så som Trip, Sunder osv, osv...

Varför resulterar sneak attacks att dom automatiskt faller? Extra skadan är ju ungefär tillräcklig för att göra karaktären likvärdig med en bra krigare av samma lvl. Så detta känner jag inte igen. Annars om gruppen använder sneak attacks mycket och är lite väl kaxiga kan du ju slänga på nån fiende som är svårt att sneak attack(eller omöjlig).
En Sneak Attack från en tjuv beväpnad med en stilett eller dolk är i jämförelse med en soldiers Warsword mycket farligare. Har tjuven möjlighet att använda sin sneak attack style dessutom så dänger man iväg T8 istället för T6. Ok, själva grundprincipen är ok... Just konsten att skära halsen av en omedveten vakt exemplevis funkar precis så som jag vill. Det ska vara dödligt, men en tjuv kan med enkla trix få in en Sneak attack MITT under en strid, vilket innebär att en tjuv stundtals är en farligare kombatant än en soldier... Om man räknar skada per träff osv, osv...

Att massiv damage tycker jag är lite kul, men mest mot motståndare, annars dör ens roliga karaktärer allt för ofta, som tur har spelarna fate points för att rädda sig ur det. Du kanske märker att vi är av lite annan syn, men tänk så här, hur många gånger dör Conan? Hur många gånger förlorar han kroppsdeler? Ingen, för han är hjälten, det är därför dom har med fate points
Intressant poäng där. Jag vill inte heller skapa handikappade rollpersoner utan armar och ben utan snarare mer "stridsmen" Ärr, avhugget finger, halt, ett punkterat öga osv, osv... Men jag känner att jag iofs skulle kunna improvisera det hela, men jag känner mina spelare väl och vet att dom ibland inte skulle gilla om jag helt utifrån någon sorts "magkänsla" hittade på skador som skulle allvarligt ändra deras rollpersoner, en tabell skulle kännas mer rättvis.

Prova då att utnyttja den till max, med olika sorters fiender och flera problem som gör att spelarna måste byta taktiker.
Vi har verkligen varit regelslavar gällande strid och spelplanen. Det har varit aproligt då förutsättningarna varit lika för alla.. Spelare som SLP. Striderna har varit spännande, utmanande och framförallt väldigt taktiska, vilket jag gillar. Nackdelen har väl varit att det stundtals kanske tagit lite för lång tid....

morkbollen_UBBT

Warrior
hmmm...detta blir tredje gången, så denna post kanske blir lite kortare än dom andra.....vill strypa min dator :gremelak:

Ser ut som jag glömt en hel del, får kanske ta och leta upp mina böcker igen:)

Så här sneak attack är ju just som du säger att anfalla folk som är omedvetna. Även i strid så kan man ju uppnå detta resultat genom att bluffa, och på så sätt få fiende att titta bort eller vad man nu gör för trick. Sen är just fintandet ganska mycket sämre än att bara anfalla normalt så med den metoden är tjuvarna verkligen inte bättre än krigare. Jag antar att det är just när dom flankar och kan drämma iväg en hel del attacker. Du kan för det första tänka att dom står med ryggen mot tjuven och då känns det genast mycket bättre, men då kanske du säger. När han vet att tjuven är fett farlig varför vänder han honom ryggen? Det stämmer, det är lite mysko. Om du verkligen vill göra nån regel ändring så kan du säga att om fienden inte anfaller eller specifikt skyddar sig från tjuven så får han sneak attacka. Alltså kan man skydda sig från en tjuv genom att fokusera på honom. Jag måste varna att det kan seriöst rubba spelbalansen, men om du redan anser den vara rubbad så kör på. Om du vill prova med denna metod så bör du göra den lika för alla. Alltså att man räknas flanka motståndaren om han inte anfaller dig, eftersom ni spelar med figurer blir det ju lätt att se vem dom anfaller.

Annars så är det bara att vänta, tjuvarna och krigarna kommer jämna ut sig runt lvl 11. Alternativt ha lite fler strider där tjuven inte kan använda sneak attack. Man kan inte sneak attacka i concelment, så i lite mörker och dimma så fungerar det inte. I trånga gångar eller i pressade lägen är det också svårt samt genom att använda fiender som är svåra att sneak attacka.

Intressant poäng där. Jag vill inte heller skapa handikappade rollpersoner utan armar och ben utan snarare mer "stridsmen" Ärr, avhugget finger, halt, ett punkterat öga osv, osv... Men jag känner att jag iofs skulle kunna improvisera det hela, men jag känner mina spelare väl och vet att dom ibland inte skulle gilla om jag helt utifrån någon sorts "magkänsla" hittade på skador som skulle allvarligt ändra deras rollpersoner, en tabell skulle kännas mer rättvis.
Det låter mest som du saknar den kosmetiska effekten, så varför inte låta spelarna själva bestämma vad som händer med deras karaktärer? Om du tänker efter så är det exakt samma sak som att dom får bestämma utseende när dom skapar sin karaktär. En tabell är kanske också bra, men då det inte finns nått skäl att inte låta spelarna bestämma det så prova att låta dom bestämma, det kommer nog fungera bra. Glöm bara inte att klargöra att dom inte får några minusar, utan skadorna är bara kosmetiska.

När jag skrev angående olika taktiker var jag lite luddig... Vad jag menade var att du kan prova lite olika teman på striderna. Försök att alltid ha nån sak som gör just denna strid unik. Kanske är den magiker inblandad, fienderna är hästbågskyttar, det är sandstorm, striden är på en mur/platform så man kan bullrusha ner folk, fienderna är extra rustade, slåss under vatten, osv. Det fanns en bra tråd om just detta på Rollspels forumet, men jag hittar den inte just nu.

Om du vill att striderna ska gå lite snabbare så kan du låta alla skottmats trupper ha låg hp, så att krigarna ofta dödar dom på en träff. Denna metod har alltid fungerat bra för mig. Vill du att dom fortfarande ska vara farliga så öka upp AC lite, det har samma effekt bara att det blir snabbare. Sen bör du alltid ha en eller två lite mer speciella motståndare som är bättre och dom får gärna vara lite normalare. Det ger också lite samma känsla som en hjälte bok då hjältarna hugger ner underhuggarna snabbt och duellerar mot bossarna.

Ni verkar iaf ha kul, så det är bara att fortsätta med det :gremwink: