Kampfbereit
Veteran
Hej hopp!
Har på senare tid fullständigt blivit insnöad på Conan Rollspelet. Har SL´at runt 10 spelmöten och rollpersonerna har avancerat från LVL 1-8 för tillfället. [Ett flertal dödsfall har inträffat, ca ett per spelmöte]
Sådär i efterhand så måste man analysera det man spelar, så jag har kommit fram till följande:
* Jag bara älskar Conans stridsregler. Framförallt när man använder tennfigurer och spelplan. På så sätt kan ALLA spelare få möjlighet att använda sina förmågor, feats och annat helt korrekt enligt reglerna... Ibland räcker den "inre bilden" inte till, den blir iaf inte helt rättvis. Gillar dödligheten och den taktika biten som blir väldigt viktig om man ska överleva en strid. Aida, Flanka, Trippa och annat skoj blir inte bara "en grej man kan göra" utan en sak man verkligen MÅSTE utnyttja. Lite funderingar dock kring stridssystemet.
- Stridsmanövrarna är väldigt intressanta och användbara men i stridens hetta lite svårt att komma ihåg. Några tips?
- Sneak Attack. En förmåga som vi diskuterat ett flertal gånger. Jag som SL tycker att den ibland kan vara lite väl enkel att använda. En flank eller Bluff resulterar i att tjuven får använda sin Sneak vilket till 99% resulterar i att motståndaren faller. Använder ni några husregeler just kring Sneak Attack?
- Massiv skada. Gillar att dom sänk den massiva skadan till 20 istället för 50 som den är i D&D. Detta ger ett dödligare sytem och rollpersonerna aktar sig mer. Dock så blir systemet lite tråkigt i längden. Rollpersonerna har fått massiv skada ett flertal gånger. Varje gång har dom utnyttjat sina Fatepoints och har efter detta hugg/attack typ bara rest sig upp efter några minuter gått vidare utannågra som helst men eller permanenta skador. Jag skulle vilja ha något sådant:
* En rollperson som drabbas av massiv skada [misslyckats med sitt FORT-slag] måste slå på en Kritisk skadetabell som är uppdelat i 3 grupper, HUGG; STICK och KROSS. Slaget ska slås med en T20 och ca 10 resultat per tabell. Här ska man kunna få armar avhuggna, tänder utslagna, krafiga artärblödningar osv, osv...
Vad tror ni om detta? Finns det någon likande tabell att finna på Internet tro?
Lite funderingar, tankar och frågor kring Conan rollspelet... Vad har ni själva för erfarenheter av rollspelet? Vad tycker ni och har ni egna Husregler ni vill dela med er?
Har på senare tid fullständigt blivit insnöad på Conan Rollspelet. Har SL´at runt 10 spelmöten och rollpersonerna har avancerat från LVL 1-8 för tillfället. [Ett flertal dödsfall har inträffat, ca ett per spelmöte]
Sådär i efterhand så måste man analysera det man spelar, så jag har kommit fram till följande:
* Jag bara älskar Conans stridsregler. Framförallt när man använder tennfigurer och spelplan. På så sätt kan ALLA spelare få möjlighet att använda sina förmågor, feats och annat helt korrekt enligt reglerna... Ibland räcker den "inre bilden" inte till, den blir iaf inte helt rättvis. Gillar dödligheten och den taktika biten som blir väldigt viktig om man ska överleva en strid. Aida, Flanka, Trippa och annat skoj blir inte bara "en grej man kan göra" utan en sak man verkligen MÅSTE utnyttja. Lite funderingar dock kring stridssystemet.
- Stridsmanövrarna är väldigt intressanta och användbara men i stridens hetta lite svårt att komma ihåg. Några tips?
- Sneak Attack. En förmåga som vi diskuterat ett flertal gånger. Jag som SL tycker att den ibland kan vara lite väl enkel att använda. En flank eller Bluff resulterar i att tjuven får använda sin Sneak vilket till 99% resulterar i att motståndaren faller. Använder ni några husregeler just kring Sneak Attack?
- Massiv skada. Gillar att dom sänk den massiva skadan till 20 istället för 50 som den är i D&D. Detta ger ett dödligare sytem och rollpersonerna aktar sig mer. Dock så blir systemet lite tråkigt i längden. Rollpersonerna har fått massiv skada ett flertal gånger. Varje gång har dom utnyttjat sina Fatepoints och har efter detta hugg/attack typ bara rest sig upp efter några minuter gått vidare utannågra som helst men eller permanenta skador. Jag skulle vilja ha något sådant:
* En rollperson som drabbas av massiv skada [misslyckats med sitt FORT-slag] måste slå på en Kritisk skadetabell som är uppdelat i 3 grupper, HUGG; STICK och KROSS. Slaget ska slås med en T20 och ca 10 resultat per tabell. Här ska man kunna få armar avhuggna, tänder utslagna, krafiga artärblödningar osv, osv...
Vad tror ni om detta? Finns det någon likande tabell att finna på Internet tro?
Lite funderingar, tankar och frågor kring Conan rollspelet... Vad har ni själva för erfarenheter av rollspelet? Vad tycker ni och har ni egna Husregler ni vill dela med er?