NYHET [Conan Monolith] Quickstart regler släppta

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,214
Monolith har släppt en pdf med quickstart-regler för deras kommande nya rollspel i Conans värld.

Efter en snabb genomläsning så får jag säga att det här ser mer lovande ut än något annat tidigare licensierat försök. Rätt regeltunt, rätt traditionellt och rakt på sak utan någon meningslös gimmick (så raka motsatsen till Mophidious 2d20 Conan och Mongoose Conan d20). Jag är hoppfull.

 
Last edited:

Botulf

Hero
Joined
25 Dec 2008
Messages
1,214
Hoppas det är baserat på BoL… (duckar)
Nej, men det verkar mer jämförbart med BoL än något tidigare spel baserat på Conan/Hyborian Age.

(från en som haft BoL som primärt rollspelsystem sedan 2010)
 
Last edited:

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,643
Location
Helsingborg
Verkar vara ett solitt system. Gillar att Stamina verkar kunna användas återkommande som en boost.

Helt rätt att närstridvapen gör såpass mycket mer i skada i denna setting. De fyra statsen är väldigt passde också. Intressant att skills är mer som powers i andra rollspel.

Skönt att de har ett minions-system.

Sedan finns det lite halv-spelledartips i exemplen, som fail forward och att TPK kan leda till att bli tillfångatagen istället. Vet inte riktigt hur jag tycker om sådana lösningar, att ha regeltolkningar bland exemplen och tonrutorna.
 

Gamiel

Swashbuckler
Joined
22 Dec 2013
Messages
3,231
Location
Stockholm
Sedan finns det lite halv-spelledartips i exemplen, som fail forward och att TPK kan leda till att bli tillfångatagen istället. Vet inte riktigt hur jag tycker om sådana lösningar, att ha regeltolkningar bland exemplen och tonrutorna.
Vad är problemet?
 

Rickard

Superhero
Joined
15 Oct 2000
Messages
17,643
Location
Helsingborg
Vad är problemet?
Jag vill ha klara strukturer för ett spel, inte "och så kan du hitta på regeltolkningar lite som du vill" med att man får sitta och läsa exempel för att förstå spelet. Jag har då hellre regeltexter som går att tolka på olika sätt beroende på användares tidigare erfarenheter, men det är texter som är svåra att skriva. Det hade varit jätteenkelt att skriva de där halv-spelledartipsen som regelmekaniker, men de valde att inte göra det, vilket gjorde att jag nästan missade dem.
 
Top