Nekromanti Conan RPG - Bra äventyr??

yokowermland

Warrior
Har börjat slänga något öga på det senaste Conan rollspelet från mongoose och känt att det kanske kan vara något för min spelgrupp. Dock vill jag inte sätta mig ner och skriva ett äventyr då jag redan har fullt upp med andra projekt. så min fråga är: släpptes det någonsin något bra äventyr eller nån kampanj till conan? Vill gärna att det ska vara klassiskt REH stämmning.

Botulf

Hero
Två kampanjer och en handfull äventyr. Nu har jag inte mina böcker tillgängliga men något såhär:
Kampanjerna som finns tycker jag båda hade rätt episk och rätt mycket Conan-anda.

Betrayer of Asgard. Kampanj

Trial of Blood. Kampanj

Adventures in the Hyborian Age. Samling med äventyr(6-8 st?) med äventyr från många olika delar av världen

The Conan Compendium som bestod av utdrag ur Mongoose tidning Signs&Portents hade ett par äventyr. Exempelvis ett som var rakt av baserat på The God in the Bowl. Tror det i alla fall var fyra st kortare äventyr i denna produkt.

Tower of the Elephant. Baserat på novellen med samma namn.

Reavers of the Vilayet Sea. Äventyr

Lurking Terror of Nahab(tror jag titeln var?). Äventyr

Heretics och Tarantia. Äventyr

Båda stadsmodulerna som kom i box, Shadizar och Messantia, hade kampanjäventyr har jag för mig.

De tre böckerna Ruins of Hyboria, Cities of Hyboria och Catacombs of Hyboria hade alla med flera skellett till olika äventyrplatser(ofta med krokar) i Conans värld och slumptabeller för att bygga egna ruiner, städer och grottor. Ruins of Hyboria är den mest rekomenderade.

http://hyboria.xoth.net/adventures/index.htm
Ta en titt speciellt på äventyren under fliken Thulsas Classic Conversions.

CapnZapp

Myrmidon
Inte säker på att detta är behjälpligt...

Av vad jag såg är största problemet med d20 Conan att... det är d20.

d20 är helt fel system för ett Conan-rollspel: att fibbla med Cleave-feats är alldeles för insnöat, långsamt och intellektuellt för att ge mig Conan-vibbar.

Och tyvärr färgar d20 av sig rejält på äventyr skrivna för systemet. Alltså att äventyren känns alldeles för mycket som D&D äventyr än som Conan äventyr.

Jag vet att jag körde ett av dem med viss framgång; får kolla efter när jag har tid vad det hette. Receptet var då att riva ut hela innanmätet (alla uppgjorda stats, encounters och övriga detaljer).

Problemet är bara att med d20-äventyr är en alldeles övervägande del just sådant innanmäte; "crunch".

Alltså istället för historia, bakgrund, SLP-beskrivningar, atmosfär och allt det där andra, "fluffiga", som iallafall jag söker efter i en Hyborisk historia.

Jag förstår varför Mongoose valde d20: det var det system de kunde, och det var innan d20 hysterin hade hunnit dö undan. Men jag beklagar det. Äventyren hade med all säkerhet känts mer autentiska och då dessutom varit mer relevanta för rollspelare som lirar andra spelsystem om de bara valt någonting annat istället för d20.

Botulf

Hero
Själv är mitt förhållningssätt till Conan D20 lite kluvet. Det är ju D20 och därför egentligen mer krångligt än vad jag egentligen tycker om. Samtidigt är det en förbaskat bra D20 version som i princip fixar de flesta grejer som jag alltid tyckt illa om i D&D 3.X(och även äldre D&D). Utom just själva krångligheten.

Jag tror Conan D20 kan bli mer spelbart om man ser till att såga ner så mycket som möjligt på det man kan i mekaniken. Typ att skills fungerar som i D&D4e eller som varianten i Unearthed Arcana där man ökar sina classskills automatiskt efter level. Låta spelarna slå så många slag som möjligt istället för SL. Ignorera alla rutnätsreglerna för strid, SL rullar aldrig initiativ(fast värde) för npc:er etc. Samt att införa någon variant av E6 skulle kunna vara av godo. Även mycket mer passiva slag alá 4E och group skillchecks skulle nog göra sig bra. I alla fall av vad jag kan komma på nu.

Annars så finns ett Conan D20 hack för Castles&Crusades som faktiskt verkar vara hur ConanD20 skulle kunna ha varit. Men då behöver man C&C+hacket+Return to the Road of Kings i alla fall. Underligt faktiskt att Mongoose gjorde en mycket mer förenklad D20variant av Lone Wolf, men inte Conan.

////
För övrigt anser jag nästa version av ett Conan RPG borde baseras på en uppdaterad och expanderad version av Barbarians of Lemuria(exempelvis Honor+Intruige). Men det kommer nog aldrig hända.

CapnZapp

Myrmidon
Vill klargöra att största biffen jag har med Conan d20 är reglerna-i-äventyren, inte reglerna per se.

Alltså hur reglerna "tvingar" en äventyrskonstruktör att spendera sjukt mycket tid på crunch, eftersom "så ska ett d20 äventyr se ut".

Hade spelet använt ... i princip vilket annat system som helst ... hade äventyren kunnat lägga mer tid på annat än NPC-stats och encounterbalansering. (Inversen är ju också sann: alltså att det gick att pressa ut ett imponerande antal sidor med d20-äventyr när det begav sig, därför att så mycket av dem kunde skrivas rent mekaniskt, utan några större krav på kreativitet)

Sedan står jag fast vid att jag tycker d20 passar illa för sword & sorcery, men det är relativt ett mindre problem. Det stora problemet är alltså att vi nu har en hög äventyr där det kan vara svårt att se Conan-skogen för bara d20-träden... och att om man river ut d20-detaljerna blir det vådligt lite skog kvar...

yokowermland

Warrior
Tack för alla svaren.

Efter att ha läst lite recesioner och annat på nätet om de äventyr och kampanker så har jag köpt Trials of blood. Verkar vara den som är mest som jag vill ha det.

Eftersom jag inte alls tycker att D20 systemet funkar eller skapar den REH och conanlika stämmning som jag letar efter så frågade jag i en annan tråd om vilket system som kunde funka bäst. Valde då Savage sword of Conan som setting till Savage World systemet.

Tack igen för hjälpen.