Nekromanti Conan, what is best in crowdfunding?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Snälla, berätta för mig om stretch goals som ni sett/backat som ni tycker har varit bra grejer.

Och låt mig höra allt om den högre tieren som var sådär ascool som bara en premium tier kan vara.

Eller, i dina drömmar, vilka stretchgoals och tiers har rollspelscrowdfundings där?

Eller, vad skulle du likt makten bakom tronen viska i mitt öra då jag crowdfundar Cyber M/77?

Nässe

Myrmidon
Äventyr är alltid det jag vill ha mer av. Annars hårdback, snygga bilder. Tärningar, karta, rollformulär.

God45

#PrayersForBahakan
Aldrig saker. Inga kort, tärningar, figurer eller något annat. Det är superjobbigt för spelskaparna och det gör att allt tar längre tid.

Jag älskar extra äventyr, extra klasser och extra karaktärer. Det är mer text vilket är lättare för spelskaparna, ger mig saker jag vill ha och inte försenar saker.

zonk

muterad
God45;n247078 said:
Aldrig saker. Inga kort, tärningar, figurer eller något annat. Det är superjobbigt för spelskaparna och det gör att allt tar längre tid.

Jag älskar extra äventyr, extra klasser och extra karaktärer. Det är mer text vilket är lättare för spelskaparna, ger mig saker jag vill ha och inte försenar saker.
This man speaketh th'TRUTH!

Precis som God45 är jag nog svag för extra content - äventyr, klasser, NPCs, monster, fett cool loot, kanske lite skruvad o lajbans cybernetik etc.

zonk

muterad
& Kan man få det i glassig hårdpärm med coolt omslag är det en feting-bonus

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag ogillar stretchgoals som förändrar produkten jag ska få. Saker som hårdpärm och fyrfärgstryck, exempelvis.

Sånt tycker jag ska vara satt från start.

Däremot fler produkter är nice (äventyr, etc).

zonk

muterad
Hårdpärm etc tänker jag mig som tiers.

Stretchgoals = mer content.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
zonk;n247087 said:
Hårdpärm etc tänker jag mig som tiers.

Stretchgoals = mer content.
Jag har ingen aning om vad skillnaden är, men jag är emot det oavsett.

Sätt produkten från början, ge oss sen deb produkten + extragrejer. Inte en helt annan produkt.

zonk

muterad
Tiers innebär att man får olika mkt beroende på hur mkt man sätter in, och är normalt helt avgjort från början. Den som betalar standardpriset får standardboken, den som är beredd att betala mer kan få en flådigare pärm, till exempel.

Sen kan ju stretchgoals variera med tiers i teorin antar jag, men det var inte det jag avsåg.

luddwig

Lawful evil
Äventyr tycker jag är bra stretch goals eftersom de markant ökar sannolikheten att jag faktiskt kommer att spela spelet. Något i tryck känns mer värdefullt än en pdf. Äventyr som fristående häften är mysigt och mer användbart än att ha dem inklämda sist i en fet bok.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Många här skriver bra saker.

Fysiska belöningar är sämst. Det enda undantaget jag kan tänka mig är superstämningsfulla props, men öht är det ju ett helvete att krångla med tillverkning och leverans av fysiska prylar.

NIVÅER
Jag tycker om när det finns en nivå där man bara får PDF:en, för jag är ganska noga med vad jag stoppar i min bokhylla.
Jag tycker också om när det finns en nivå med hardcover-variant av boken, för om jag faktiskt är intresserad nog av ett spel för att vilja ha det i min hylla så vill jag gärna att det ska hålla länge.
De enda gånger jag faktiskt betalat för någon form av premiumnivå så har det varit för att "få alla addons/stretch goals". Annars intresserar mig premiumnivåer inte alls.

STRETCHMÅL/ADDONS
Likt andra gillar jag äventyr och annat som faktiskt går att använda i spel.
Helt värdelöst: bokmärken, flaggor, planscher, "exklusiva bakgrundsbilder", etc.
Jag gillar sånt som uppgraderar boken för alla backers. Och som inte ger mer jobb till makaren. Saker som dyrare tryck, fler illustrationer etc. tycker jag funkar bra här.
Äventyr och liknande är som sagt också bra. Jag gillar egentligen äventyrsgeneratorer mer än äventyr. Oavsett vilket funkar PDF utmärkt här, för min del. Jag läser ändå extremt sällan saker i fysiskt format.
SLP:er och rollpersoner och sådant känns rätt värdelöst. Jag har alltid svårt att använda dem. Det är lite som med rollformulärshäften; jag har rätt svårt att se varför de är värt besväret.

gustaf s

Warrior
Jag tycker inte om stretchgoals alls. Punkt. Ju färre stretchgoals desto mer positivt inställd blir jag till en kickstarter. Jag är intresserad av spel och är inte spelet cool finns det ingenting extra som kan fixa det. Om spelet är cool behövs det inget mer. Och visst, supplement av indieeliten kanske låter gôtt, men dels tar det potentiellt mer tid att leverera när scheman skall synkas och dels se tidigare två meningar. Jag har kickstartat en hel del grejer, men aldrig på högre nivå än att jag får en fysisk bok (och jag är helt ointresserad av hårdpärm). Det betyder att pdf-nivå och fysisk-bok-nivå är allt jag behöver (sen fattar jag att det förstås finns ekonomi i att sälja samma produkt i så många olika format som möjligt).

Mundo

Myrmidon
Vad det gäller stretchgoals och liknande vill jag, som ovan nämt, gärna ha mer saker som ingår i boken. Dvs snyggare illustrationer, fler klasser, fler bakgrunder, mer världsinfo, etc. Om det gör boken för tjock kan det gärna tillkomma som en PDF, typ ett extra äventyr eller en beskrivning av en organisation/plats/whatever.

Jag har aldrig backat premium nivåer själv, men jag kan tänka mig att hade jag stålar hade jag gillat en deal som liknar den som brukar finnas hos datorspel. Tex: Jag får alla expansioner/extraböcker när de kommer, jag får tillgång till ett forum där endast andra premium + spelskaparna hänger, jag får tillgång till PDF-varianter på böckerna tidigare än icke-premium, etc.

Vad som INTE intresserar mig är en massa mög som läderkartor, tärningar i lustiga färger, affischer, vykort, etc.

Jag vill ha mer text, massor med mer text, och det får gärna komma i form av extra-pdfer. Helmgast har en snygg policy där, de har skitmånga PDFer på runt 10-20 sidor om allt möjligt, från kulter till smånationer till gömda slott.

Slutligen vill jag ha som möjlig backer-nivå att endast få grejerna som PDF, om jag inte känner att jag vill stapla och krossa min stackars bokhylla än mer.

Och pls, var lite snäll mot oss som köper PDF och gör så att den samspelar snällt med PDF-läsare. Typ ha klickbara länkar för att snabbhoppa mellan olika kapitel, etc.

Khan

Kondottiär
Strechgoals bör bara vara ren kvalitetsförbättring i mina ögon. Och som Krank sade, det ska gå till alla backare. Att få hårdpärm istället för mjukpärm, fler illustrationer, bättre tryckeri och så vidare.

Jag är inte med på samma tåg som många andra, att vilja ha mer text. Det blir merarbete på en nivå som riskerar att försena produkten. Det gillar jag inte. Om det ska göras ska det göras som Helmgast gjort det med alla bonustexter i separata, korta och snabbt producerade pdfer och gratis för de som backat den här gången.

Jag är lite iffy kring strechgoal i stil med "Om vi når nivå 100 000 gör vi en ny produkt!", eftersom det oftast betyder att den där produkten medför en ny kickstarter sen. Men så länge det ingår för oss som backat denna gång ändå är väl det okej...

Rhodryn

Hero
Heh...

Wilper: "Conan, what is best in crowdfunding?"

Conan: "Crush your goals. See your dream realized before you. Hear the support of your fans."

Jocke

Man med skägg
Jag har blivit ett fan av att få med gamla grejer som pdf. Har kollat mycket mer i gamla Unknown Armies grejer än i de nya böckerna tex. Insåg att Delta Green inte gick att backa för att deras gamla grejer var för dyra att ta med.

Annars så gillar jag fler/bättre bilder, en runda korr till, utökat speltest, redaktör, översättare, ad, konstnärlig ledare osv över mer textmassa (som är okej) och trams - tärningar/afficher/middagar/spelsessioner på skype/ ditt porträtt i spelet - (som bör undvikas).

Krille

Super Moderator
Som crowdfunder-skapare har jag lärt mig en klase läxor:
  • Ha inte med framtida produkter. Det låser din produktlinje i evigheter framöver, vilket hämmar kreativiteten.
  • Ha inte med femtielva varianter av din grej. Till och med två paketeringar – standardutgåva och lyxutgåva – är ofta för mycket.
  • Ha inte med en massa fysiska extraprodukter, såvida de inte är add-ons. De äter upp din marginal.
  • Ha inte med en massa add-ons heller. De äter upp din tid, din marginal och gör produktionen mycket mer komplex.
  • Ha aldrig med någon form av crowd participation, typ "skapa en särskild karaktär".
  • Tänk på att allt är dyrare än du tror.
  • Ha med specialutgåvor. Folk vill ha lyxutgåvor och kan sponsra mycket för det.
  • Ha med medskapande. Folk vill vara med och skapa saker, som särskilda karaktärer, och kan sponsra mycket för det.
  • Ha massor med add-ons. Folk vill ha add-ons, i synnerhet fysiska saker, och kan sponsra mycket för det.
  • Ha med framtida produkter. Folk ser framtida saker som investering i produktlinjen, ett löfte att hålla den levande.
Kluven personlighet? Nääääää! Det är bara det att det är omöjligt att balansera det som lönar sig, det som kostar och det som bibehåller din mentala hälsa.

zonk

muterad
Krille;n247228 said:
Som crowdfunder-skapare har jag lärt mig en klase läxor:
  • Ha inte med framtida produkter. Det låser din produktlinje i evigheter framöver, vilket hämmar kreativiteten.
  • Ha inte med femtielva varianter av din grej. Till och med två paketeringar – standardutgåva och lyxutgåva – är ofta för mycket.
  • Ha inte med en massa fysiska extraprodukter, såvida de inte är add-ons. De äter upp din marginal.
  • Ha inte med en massa add-ons heller. De äter upp din tid, din marginal och gör produktionen mycket mer komplex.
  • Ha aldrig med någon form av crowd participation, typ "skapa en särskild karaktär".
  • Tänk på att allt är dyrare än du tror.
  • Ha med specialutgåvor. Folk vill ha lyxutgåvor och kan sponsra mycket för det.
  • Ha med medskapande. Folk vill vara med och skapa saker, som särskilda karaktärer, och kan sponsra mycket för det.
  • Ha massor med add-ons. Folk vill ha add-ons, i synnerhet fysiska saker, och kan sponsra mycket för det.
  • Ha med framtida produkter. Folk ser framtida saker som investering i produktlinjen, ett löfte att hålla den levande.
Kluven personlighet? Nääääää! Det är bara det att det är omöjligt att balansera det som lönar sig, det som kostar och det som bibehåller din mentala hälsa.
Tiotusenkronorsfrågan är väl "Vilka ger mest cash för minst trassel?", om man ska spetsa till det? :wink:

luddwig

Lawful evil
Mental hälsa är en lyx som spelskapare inte har råd att unna sig.