Nekromanti Conankampanj

Andy

Vila i frid
Sitter och finurlar på en Conankampanj. Hur är det aktiva Conan D20 rollspelet? Det jag har hört är det en bra D20 variant. Trogen 3.5 men med lite egna husregler som förbättrar reglerna. Stämmer det?

Om jag inte vill använda D20, säga Burning Wheel istället (eller kanske Bläck, SMILE), vilka kampanjböcker är värda att köpa? (de som då ges ut till D20 spelet).

/Andy ser framför sig orientaliska tempel med ormgudar i, snötäckta vidder med hornbeklädda pälsdemoner och öde trollkarlstorn i öknen där det kryllar av förvuxna insekter och svarta förbannelser

G

Guest

Guest
Nu är jag så sjukt pumpad med polarens konstiga blandningar av röka och sprit så det får bli kortfattat, men världsboken, Return to the Road of Kings är riktigt bra skit. Sen vill jag rekommendera samtliga Klassböcker; Hyboria's Fiercest, Hyboria's Fallen och Hyboria's Finest. Slutligen kanske magiboken, Secrets of Skelos kan vara något att ha om du tycker magi och trolldom ska vara något du vill låta spelarna ta del utav. Jag själv låter INTE spelarna använda magi vilket ger mig möjlighet att improvisera och bibehålla en skön känsla av mystik krign magin när vi lirar Conan.

D20 varianten är asbra, även om du inte gillar D20 så vill jag rekommendera samtliga böcker för de innehåller inte bara en massa siffercrunch utan massor med världsspecifika detaljer som helt klar kommer att vara dig till nytta som spelledare i den Hyboriska Tidsåldern...

Nu snurrar det för mycket, kanske återkommer imorrn med mer detaljer... Lycka till!

Christoffer

It's all pig.
Om du inte redan har Sorcerer & Sword så inhandla den, den är obligatorisk för Sword & Sorcery-spelande oavsett regelsystem.

Return to the Road of Kings är bra men lite babblig kan jag tycka, men jag hör till dem som tycker att mer än två tre sidor information är för mycket. I en stundande minikampanj med Sorcerer & Sword i Zamora har jag uteslutande använt mig av Return to the Road of Kings (lite valda delar tog jag till mig, valda delar strök jag), lite information från http://conan.wikia.com/ men det är en rätt fattig sida då många artiklar inte ens är påbörjade och sist men inte minst Sorcerer & Swords kapitel om att förbereda och skapa setting.

Botulf

Hero
Nu har jag inte haft möjlighet att använda mina böcker till Conan 2ed särskillt mycket än så länge. Men de äventyrsböcker/kampanjböcker jag själv tänkt använda som grund för äventyr är Return to the Road of Kings och Adventures in the Hyborian Age. De verkar rymma tillräckligt med äventyr och idéer för att gotta sig länge i Hyborien.

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Svar nej, det är en bok till Sorcerer, ett av indiesvängens gamla trotjänare. Det fina med Sorcerer & Sword är att den pratar mycket om genren och vad som gör den på ett väldigt intressant sätt om har lust att grotta ner sig lite eller bara få en tydligare fingervisning om vad det är för element som gör själva grejen.

Andy

Vila i frid
Svar nej, det är en bok till Sorcerer, ett av indiesvängens gamla trotjänare. Det fina med Sorcerer & Sword är att den pratar mycket om genren och vad som gör den på ett väldigt intressant sätt om har lust att grotta ner sig lite eller bara få en tydligare fingervisning om vad det är för element som gör själva grejen.
Det låter som en MB (must buy). SMILE

Cool man! Tack för hjälpen, DeBracy.

Christoffer

It's all pig.
Andy said:
Är det en kampanjbok till Conan 2ed?
Ah, det borde jag ju klartgjort såklart, men nu när DeBracy redan gjort jobbet åt mig så är jag tyst istället. :gremsmile:

Andy

Vila i frid
Det fina med Sorcerer & Sword är att den pratar mycket om genren och vad som gör den på ett väldigt intressant sätt om har lust att grotta ner sig lite eller bara få en tydligare fingervisning om vad det är för element som gör själva grejen.
Vad är de viktigaste elementen i S&S (Swords and Sorcery) tycker du? (frågan är riktad till alla som vill svara).
Vad ska man tänka på när man målar upp "The Hyborian age" vid spelbordet?
Vad är kärnan av en Conankampanj (utan Conan)?

/Andy som vill ha hjälp

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
från sorcerer & sword:

1. Protagonists are decisive people who know what they want and they grab life by the throat to get it. Even thoughtful, sensitive heroes are men (or women) of action. Hamlet would not make a good Sword & Sorcery protagonist.

2. Magic is rare and kicks ass. There might be plenty of quacks, con men, lunatics, or wise old geezers, but they don't know anything. The people who do know things are hard to find, and have often traded their souls for mastery of forbidden lore.

3. Monsters tend to be either Cthulhu-style abominations, or "dire" versions of regular critters. A saber-tooth tiger is a terrifying foe in this genre.

4. There usually aren't hordes of Orcs, Trolls, or whatever. The hordes of bad guys are usually degenerate, in-bred people, or bloodthirsty savages; in any case, they're human like you or me.

/Hans lat klipp och klistrare :gremsmile:

Organ

Out of time, out of mind
D20-varianten är störtbra! Det syns att spelskaparna satt sig ner och försökt skriva om reglerna så att de ska passa genrens konventioner. Dessutom har de lyckast utomordentligt väl.

Mitt favoritsupplement är förövrigt boken Across the Thunder River.

/Anders

Andy

Vila i frid
1. Protagonists are decisive people who know what they want and they grab life by the throat to get it. Even thoughtful, sensitive heroes are men (or women) of action. Hamlet would not make a good Sword & Sorcery protagonist.
Det ska jag lägga på minnet.
2. Magic is rare and kicks ass. There might be plenty of quacks, con men, lunatics, or wise old geezers, but they don't know anything. The people who do know things are hard to find, and have often traded their souls for mastery of forbidden lore.
Det gillar jag som fan. Jag ska undvika trollkarlskaraktärer för att ge mig som SL större utrymme. (Alternativt tillåta en magiker och ge honom magi som är som förmågor).
3. Monsters tend to be either Cthulhu-style abominations, or "dire" versions of regular critters. A saber-tooth tiger is a terrifying foe in this genre.
Okej, hmm...
4. There usually aren't hordes of Orcs, Trolls, or whatever. The hordes of bad guys are usually degenerate, in-bred people, or bloodthirsty savages; in any case, they're human like you or me.
Okej, hmm... (igen).

Så här tänker jag. Ondmagiker bor i ett torn i en ödemark. Han vill göra massa onda saker (ödelägga en stad/land, avla fram demonmänniskor, lägga en förbannelse över alla förstfödda osv.). Rollpersonerna ska döda trollkarlen. Men sen ska rollpersonerna äga något, så de är jagade. Sen vill magikerna styrkor hindra dom. Sen ska dom få hjälp av två fraktioner, där den ena är lurendjrejare och vill döda dom.

Jag vill undvika öken, gillar inte den miljön. Jag vill undvika Trudvang-ripoff. Jag har tänkt mig bambu- och pinjeträdsskog, slättlandsskap med mycket klippor (tänk Rohan i filmerna) och låga berg (med lite skog på). En stad vid havet. Massa fort (Border Kingdoms) och soldater (inte bönder och hantverkare). En ormgud måste vara med och en fyra meter lång gorilla med fyra armar.

Är det S&S?

Andy

Vila i frid
Mitt favoritsupplement är förövrigt boken Across the Thunder River.
Jag ska SLa med Burning Wheel (inte D20).

Om jag ska köpa två böcker till Conan 2ed (D20), vilka ska det vara tycker du?

G

Guest

Guest
Det känns helt klart S&S, varför inte. Viktigaste för mig när jag spelar eller spelleder S&S är inte lägga allt för mycket tyngd på storyn som sådan. Handlingen kan vara hur simpel eller banal som helst. För mig är det viktiga hur karaktärerna utvecklas och konsekvenserna av deras handlingar som långt senare kan bli avgörande eller betydelsefulla.

Börja enkelt. Bygg vidare på detta. Få spelarna att förstå att detta INTE är fantasy, detta är en hård värld där du måste slå på käften först och fråga sen.

Scenväxling är också viktig. Ingen scen ska vara onödig eller oviktig. Sätt spelarna i situationer direkt. Förklara inte varför utan pang på!

Växla gärna miljöer ofta! Om du ska spela i den Hyboriska tidsåldern så finns det massor med fantastiska platser att besöka. Strunta i resor. "Efter 2 månader är ni framme"

En annan viktig punkt är att skapa intressanta monster. Alla monster ska vara unika, farliga, hemska och minnesvärda. Inga dussinmonster här inte. Skriv en lista på en 20 olika coola monster, presentera dem en och en. Skapa en episk batalj. Stryk monstret och återanvänd det ALDRIG!

Sist men inte minst så har jag alltid gillat hur spelarna klarar sig men nästan aldrig blivit belönade för det. Jag har använt massor med Conanklassiker här.
-Spelarna plockar den stora juvelen ur djungeltemplet. Stor fight med en fladdermusdemon, de klarar sig och upptäcker senare att juvelen förvandlats till sand.
- En döende man ber RP att hämta tillbaka hans hjärta som en ondeskefull trollkarl grävt ur hans bröstkorg för att frammana en demon. Spelarna lovas rikligt med pengar. De bankar skiter ur trollkarlen, återvänder med hjärtat. Mannen återfår sitt hjärta men givetvis dör han i deras armar. Han fick iaf vila i frid...
- Rollpersonerna ska försöka rädda staden från den ondskefulla trollkarlen i det gröna tornet som växt upp ur marken mitt i staden. Rollpersonerna plöjer genom tornet och dödar massor med minions. Kort och brutal strid mot trollkarlen på balkongen som slutar med att trollkarlen kastas ner från tornet *Spash* RP tror att det är dags att hämta belöning. Glöm det. Trollkarlens skyddsbesvärjelse gör så att staden dränks i sand av en magisk storm som aktiveras när trollkarlen dör. Senariot slutar med hur RP står på avstånd och ser staden och dess invånare drunkna i massiva mängder sand...

Slut med svammlet. Lycka till!

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
Andy said:
då gissar jag att du har koll på de conan aktiga lifepathen på BW wikin?
Nej, inte än. Men jag håller på att översätta BW till svenska (som du bad mig om, SMILE).
och så hoppas jag såklart att man får se lite sen när du kommit en bit på vägen