Nekromanti Consaber fråga (Krille)

Kullendorff

Warrior
Sitter och snickra ihop ett mindre "baroneri" åt en av mina spelare

Han är en Godsherre som förvaltar ett litet men rikt område norr om Calnia. Medlem av Consentiner Orden så tyckte jag att han borde rimligtvis förvalta området åt just hans orden.
Men vet inte riktigt om så är fallet. Bör nämnas då han är vansinnigt förälskad i en Magiker Hus Consentin så brinner hans lojalitet mer ditåt. ... men courtly love ni vet..
Hans titel är tilldelad och inget som han ärvt, familjen är en rik köpmansfamilj.

Frågor:

- Hans lojalitet och diverse trohets eder, hur BÖR dom sträcka sig? Först och främst mot Daak sen Knugen men sen .. är det mot hans länsherre som borde vara den däringa amiralen eller är det först och främst mot Huset Consentin?

- Området omfattar 2 mindre men välmående byar, hur stor styrka bör finnas tillgänglig? Området omkring Calnia ser jag som ett relativt "lugnt" område och iom att det är ett av Legio Colonans hus inblandade så tänker jag mig att han kanske inte beöver oroa sig SÅ mycket för arga grannar och annat.
Bör nämnas att han verkligen försöker leva efter riddar idealet och alltså inte behandlar bönder och dylikt pack dåligt.

- Som Godsherre, alla eventuella "inkomster" som man har, går väl isf till folket som man förvaltar landet åt? Om det nu skulle finnas ett överskott, något som inte är vanligt men nu pratar vi om ett välmående område utan några större hot.
Jag vet att man inte drar in några jättesummor som lägre adelsman. Men tanken är att han inte har nån större borg (ett mindre gods bara faktiskt) att underhålla samt inte mycket folk att försörja så det kan nog bli lite överskott av Spanmål och dyl.

- Huvudnäringen i området strax nor om Calnia, längs den däringa floden?

- Byar - det finns ett gäng utmärkta påkartan. Är det alla?
Eller bara de största? Finns det massvis med mindre byar samlade runt om i landet? Isf .. Ungefärlig storlek (mellan tummen och pekfingret).

Alla annan eventuell input angående spela Adel i Consaber mottages glatt. Framförallt så är det lojaliteten och hur den bör riktas som jag e lite osäker på, Daak - Kungen men sen ..

Hmm .. har säkert tusen mer frågor.. men allt som jag kommer på nu

MvH
Kullendorff

Krille

Super Moderator
Consabersvar

"- Hans lojalitet och diverse trohets eder, hur BÖR dom sträcka sig? Först och främst mot Daak sen Knugen men sen .. är det mot hans länsherre som borde vara den däringa amiralen eller är det först och främst mot Huset Consentin?"

Det beror på vem som förlänade honom området. Det är denne som han svär trohet till. Om det skulle råka ligga i förste sjölordens grevskap spelar ingen roll.

"- Området omfattar 2 mindre men välmående byar, hur stor styrka bör finnas tillgänglig?"

Som godsherre kanske han har ett par tre fyra knektar. Från varje gård har han rätt att mönstra en man i fyrtio dagar. Två mindre byar kanske motsvarar 2x300 pers = 2x30 familjer = 60 bönder i milis.

"- Som Godsherre, alla eventuella "inkomster" som man har, går väl isf till folket som man förvaltar landet åt?"

Nepp. Som godsherre har han fått uppgiften att förvalta länet. Hans jobb är att hålla ordning i området, se till att vägar, broar och kvarnar fungerar och liknande. Det jobbet ska han sköta med det som han drar in i skatt. Nån gång kommer väl hans länsherre på besök och då ska denne må gott.

"- Huvudnäringen i området strax nor om Calnia, längs den däringa floden?"

Jordbruk och fiske.

"- Byar - det finns ett gäng utmärkta påkartan. Är det alla?"

Nejförsjutton! Det borde finnas omkring 4000 byar i Consaber, med mellan ca 300 och 700 invånare. Det står mer om det i geografikapitlet i Consaber.

Krille

Super Moderator
Re: Följdfråga ...

".. hur stort bör ett "litet" baroneri vara?"

Mellan fem och femton byar, ungefär, varav några är förlänade till godsherrar.

jennatar

Veteran
Angående adel i största möjlighet.
Som en kompis sa till mig så är inte en riddare/ länsherre en häftig gubbe som bor i kvarteret utan hon/han är ju polis/domare/protektor/förvaltare så alla borgare och bönder vet inget annat, de ser upp till och är rädda och respekterar en riddare, folk aktar sig på gatan o.s.v.

Kullendorff

Warrior
*bugar ännu mer*

Krille.

Ibland är du en sur besserwisser.
Men vem f-n är inte det?
*visslar oskyldigt*
;]

Men allt som oftast är det sånt här som märker ut en person med koll, jag tackar en hel massa - flera gånger till och med.
Du har gjort mitt liv en bra bit lättare.

MvH
Kullendorff