Hur släppdatum bestäms
"Från början var det väl meningen att Consaber skulle kommit ut för drygt ett år sedan?"
Den förseningen berodde på att distributören vi hade gick i konkurs den sommaren, så Neogames var tvungen att bränna en jefla massa krut på att själva distribuera saker och ting. Dessutom var N2 på gång, och tillsammans... tja, det fanns helt enkelt inte tid att göra något annat. Därmed så tog jag tillbaka Consaber för att göra ännu en genomkörare och putsa ännu mer.
"Sen förstår jag inte varför Neogames envisas med att sätta releasedatum som de aldrig kan hålla."
Vi tror på dem när vi sätter dem. Sen kommer verkligheten och drämmer till med Murphys i bakhuvudet.
Ett släppdatum baseras på hur lång tid författaren behöver, hur lång tid illustratören behöver från det att bildmanus presenteras, hur lång tid produktionen behöver, hur mycket pengar som förmodligen finns tillgängliga, vilka andra produktioner som ligger i pipelinen och hur lång tid trycket behöver. I början av ett projekt gör vi en uppskattning av alla dessa faktorer, summerar ihop tiden, multiplicerar med pi (nåja...) och avrundar uppåt till närmaste kvartal. De verkar därmed i högsta grad realistiska när vi sätter dem.
Och handen på levern, kan vi göra på något annat sätt?
- Krille
<A HREF="
http://www.foxtail.nu" target="_new">
http://www.foxtail.nu</A>