Nekromanti Cool grej, svår att genomföra?

Feuflux

omjonasson.se
Fick en ingivelse (för flera dagar sen, men nåt fick mig att minnas den nu). Vad häftigt det skulle vara om ens rollperson varit på en fest och efteråt presenteras inför en massa foton som tagits på festen (det är inte häftigt än...). När man tittar på fotona så inser man att:
* Person A tittar på Person B hela tiden.
* Att man kan svära på att person C stod bredvid en på det där fotot, men person C syns inte.
* Person D syns däremot, men du kan inte påminna dig om att denne var på festen.

Och sen fattar man att "aha, det var därför Person B verkade så paranoid" etc. Uppfattning av ledtrådar i efterhand. Jag tyckte det skulle vara häftigt i alla fall.

Men hur <strike>fan</strike> skulle man kunna få in det här i ett rollspelsscenario? Rita 50 bilder att dela ut som foto-handouts?

-------------------

Så vad har ni för coola grejer som ni låter bli för att det inte går att få in på ett vettigt sätt? Ni kan till och med lösa problemen för de andra i tråden om ni kommer på ett bra genomförande.

haltageten

Dum inuti huvudet
Eller så kan man övertyga några vänner som inte ska spela att vara statister till scenariot. Gärna några som spelarna kanske inte känner så där jättebra (just för att inte dra paraleller till deras personligheter). På så sätt kan man alltid iscensätta händelserna på ett någorlunda trovärdigt sätt. Annars så kan festmiljön vara svår att återskapa om det inte vankas fest så att säga.

- Jocke, spånar lite.

Feliath

Swashbuckler
Taprant, ja

Det låter som en asball idé, och handouts är ju alltid kul, men det lär ju vara svårt att ordna. Kanske enklare till typ CoC eller Staden, för då kan man drälla kostymer på bekanta och få autostatister, och så kan man använda lite sunkigt monokromfotografi vilket också lär hjälpa.

Liksom om man har polare som resten av spelgruppen inte känner.

(Åtminstone i Staden skulle fotografierna kunna förklaras av att någon kuf just uppfunnit en snabbare kamera, eller bara kamera period, och vill prova den. Det blir väl tricksigare i CoC, men där har man å andra sidan en ursäkt att projicera cthulhoida skuggor på väggarna när man tar kort, och så.)

/Feliath — rena kärleksrevolutionen i Gdansk

MrG

Swashbuckler
Re: Festbilder

Fotoutbyte med obskyra kontkater?

Som att hitta någon annan sl på nätet som kan tänka sig fota en fest och hjälpa till med några arrangerade bilder...

Så fixa en spec så kan man se vad man kan göra :gremwink:

MrG

Swashbuckler
Mina Coola grejer, som ligger i malpåse

Så vad har ni för coola grejer som ni låter bli för att det inte går att få in på ett vettigt sätt? Ni kan till och med lösa problemen för de andra i tråden om ni kommer på ett bra genomförande.
Tycker den här biten av trådtanken var för kul för att lämnas hän, så här är ett par saker som jag inte vet om jag nämnt tidigare (en del testade, men inte slutförda):

Fantasy, där gudarna är en aktiv faktor och "spökspelare", Tanken var att karaktärerna skulle kunna be om under, böner som det fanns spelare till (självklart hemliga för spelarna). Praktiken hade jag en grupp i en annan stad som gärna spelade gudar och hjälpte till att skapa sin värld och lite spelande, men det föll på att styra ihop kampnajer i två städer (gudarna spelade med en vän i vanliga fall och det gick troll i den kampanjen, samtidigt som jag hade svårt att samordna på mitt håll). Tror att lösningen skulle kunna vara en projektmodel för rollspelskampanjer :gremtongue: Förslag någon?

Diminsionsresor, där varje dimension/parallvärld illustrerades av nytt system, och en kul grej jag försökt köra, men som föll på andra faktorer (typ jag arbetade jämt och veckopendlade, och en sån kampanj kan sluka lite tid)

Ska fundera på andra saker som kanske inte fallit på planeringsfunktioner.

Feuflux

omjonasson.se
Re: Festbilder

Så fixa en spec så kan man se vad man kan göra :gremwink:

Ja alltså, jag är ju inte ens SL nånstans så det skulle inte realiseras även om vi kom på en toppenlösning. :gremsmile: Men visst skulle det vara häftigt.