Nekromanti Coola fantasyfilmer?

solvebring

Superhero
Ja, jag funderar just över vilka coola fantasyfilmer man bör äga?
Ja, jag älskar ju den genren och äger knappt något annat i bokväg, men vad det kommer till filmer har jag inte alls samma koll.

Låt se... Vilka fantasyfilmer känner jag till?
- Sagan Om Ringen (triologin)
- Dungeons & Dragons (En vad jag vet?)
- Bröderna Grimm
- Eragon
- Curse Of The Ring
- Harry Potter
- The Color Of Magic (Terry Pratchett's)
- Hogsfader (Terry Pratchett's)

... Ja, det var väl allt tror jag.
P. S. Har inte räknat tecknad film eller serier. D. S.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
solvebring said:
- Dungeons & Dragons (En vad jag vet?)
Jag har inte så mycket annat att bidra emd i tråden, eftersom jag verkligen, verkligen inte gillar fantasy, men tyvärr har jag det tråkiga uppdraget att meddela att den här rullen fick en uppföljare.

Jag begriper inte varför. Ärligt talat. Det kan väl ändå inte ta dragits in några pengar på den första? Näst efter The World According to Garp och Speed 1 och 2 är ju D&D liksom den sämsta filmen, alla kategorier, någonsin.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Nu är fantasygenren så bred att man med lite god vilja kan trycka in filmer som "Big Fish" eller "Being John Malkovich" i den. Om man undviker dem skulle jag eventuellt kunna tänka mig att rekommendera följande (utöver de du nämnt -- och det är flera av dem som jag aldrig någonsin skulle rekommendera):

Time Bandits
Pans labyrint
Dogma
Hellboy
Highlander
Sleepy Hollow
Willow

De här filmerna ligger på skalan bra till uthärdliga. Sedan skulle jag kunna räkna upp hundra fantasyfilmer som jag inte rekommenderar alls, men vem blir gladare av det?

/tobias

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
krank said:
...tyvärr har jag det tråkiga uppdraget att meddela att den här rullen fick en uppföljare.
Mjaaa... att kalla det en uppföljare vore väl att ta i. "Wrath of the Dragon God" (som jag har för mig att den tillslut hette?) har ju inget alls med den första (sannerligens aaaaasdåliga) filmen att göra. Dessutom så är den här andra filmen faktiskt inte helt ursunkig. Inte om man gillar att äta popcorn när man ser på film iaf. Det finns faktiskt några skojiga repliker och alla beter sig D&D:igt. Så... för den som tycker det är kul med lite ost (dvs. kan stå ut med att det känns som ett halvdant lajv med bra specialeffekter) så är den absolut inget att gömma sig för.

För tråden i övrigt kan jag väl nämna Kung Kull (med Kevin "Herkules" Zorbo), Röda Sonja (med Ahnold bl.a.) och varför inte Excalibur? Fortfarande min favvo bland Arthur-filmer (mest för att jag inte tycker nån annan är så vass heller samt för att man får 1000 bonuspoäng för att ha plåtrustningen på när man förlustar sig med fiendens fru).

Storuggla

Champion
"(mest för att jag inte tycker nån annan är så vass heller samt för att man får 1000 bonuspoäng för att ha plåtrustningen på när man förlustar sig med fiendens fru)"

En sann rollperson. Tar han av sig rustningen så blir den antingen snodd eller så anfaller någon honom. Jävla spelledare.

Storuggla, de är i maskopi

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Hur många rullar var det förresten, vill minnas att man gjorde flertalet Highlanderfilmer?
NEJ, du vill inte minnas att man gjorde fler Highlander-filmer! :gremwink:

Men svaret är att man gjorde fyra stycken. En riktigt usel science fiction-uppföljare som alla hatar. En dålig uppföljare till, som (klokt nog) ignorerar den andra filmens existens och har en handling som är lagom för en timme, men är utdragen till en och en halv, samt en fjärde film som hänger ihop med tv-serien och som jag inte har sett. De heter som följer:

Highlander II: The Quickening
Highlander III: The Sorcerer
Highlander: Endgame

Och alla filmerna lider av det faktum att Christopher Lambert är med i dem. Det är inte många filmer som klarar något sådant med kvalitén i behåll!

Tillägg: Sedan gjorde man visst en till förra året, och den verkar suga trots att Lambert inte är med.

/tobias

solvebring

Superhero
Tackar, tackar. Bra tips det där. Excalibur känner jag ju till, men har aldrig sett, och Red Sonja hade jag aldrig hört talas om hittills. Kollade upp den, verkar schysst och riktigt kult. :gremwink:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Coola fantasy-tv-serier

Så, tipset är kolla den första (som bara heter Highlander väl?) och skit i resten?
Nej, tipset är: skit i filmerna och se tv-serien istället -- den är mycket bättre. Men om det är en film du vill se ska du se ettan och glömma att uppföljarna existerar.

/tobias

solvebring

Superhero
Time Bandits
Pans labyrint
Dogma
Hellboy
Highlander
Sleepy Hollow
Willow
Förrsten, vill tillägga ett stort tack för alla tipsen. Pans Labyrint äger jag, och Sleepy Hollow har jag sett, liksom första Hellboy, men det är bra med påminnelser. Jag har liksom glömt mycket av själva filmerna, och även deras existen - även om de var självklara favoriter när jag såg dem - antar att det blir så, man glömmer vissa filmer alldeles för fort.
P. S. Och självklart så äger jag Dogma också, den kan man ju inte bara utan. D. S.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Kassa fantasyfilmer?

Hundra kassa fantasyfilmer kan jag nog faktiskt inte komma på, men jag kan komma på tio, vilket förhoppningsvis bidrar med 10 % av den glädje som hundra kassa fantasyfilmer hade bidragit med.

Red Sonja
Conan the Destroyer
The Neverending Story
Army of Darkness
Constantine
Mio min Mio
Den där Narnia-filmen som har en titel som är så lång att jag inte orkar skriva in den
Dragonheart
Labyrinth
Ladyhawke

Okej, alla de här filmerna är inte jättekassa, men jag skulle inte rekommendera dem.

/tobias

krank

solvebring said:
Så, tipset är kolla den första (som bara heter Highlander väl?) och skit i resten?
Se ettan och trean. Tvåan och alla efter trean är skitdåliga. Inte ens Christopher Lambert, som jag tycker är en underskattad skådis (se bara på den helt OK filmen Beuwolf,. alltså den gamla... Den borde väl förresten räknas som fantasy?), kunde höja tvåan. Det är nog bara Garp, Speed 1 och 2, samt Dungeons and Dragons som är sämre än Highlander 2.

Eller, nu var jag orättvis. Highlander 2 är kass och ostig, men duger absolut som partyfilm med polarna.

Nightowl

Champion
Re: Kassa fantasyfilmer?

Av dessa kassa filmer skulle jag faktiskt direkt rekommendera:

Conan the Destroyer
För mer zen-fascism och lysande över- och under-agerande! Och Grace Jones, ffs!

Army of Darkness
Genuint coola odöda, och en tidsresande hjälte från framtiden med en motorsågsprotes!

Labyrinth
En film gjord av samma snubbe som gjorde Mupparna - det kan bara bli bra. Det enda som suger är David Bowie, tyvärr får man dras med honom. Mer "saga" än "fantasy", men whatevah.

Ladyhawke
Snygg medeltidsfantasy.

Erik, inte det minsta ironisk ovan.

Nightowl

Champion
krank said:
Inte ens Christopher Lambert, som jag tycker är en underskattad skådis (se bara på den helt OK filmen Beuwolf,. alltså den gamla... Den borde väl förresten räknas som fantasy?), kunde höja tvåan.
Jaaaa! Den Beowulf är ju lysande! Det mest lysande är rekivisitan, som är totalt over-the-top och uppenbarligen gjord av en fjortonåring som jag skulle begått etnisk rensning för att få ha som kompis när jag var fjorton! Jag har utarbetat min egen fanon om när den utspelas och vill skaffa den på DVD bara för att freezeframea och kunna kolla in alla vapen och kostymer och kulisser.

Men för att förtydliga: det här är en film som försöker ha som säljande huvudargument att den kvinnliga huvudrollen spelas av den som poserat för att skapa bilderna av Lara Croft! Den som förväntar sig djupa insikter i det mänskliga psyket eller, hell, en originell och intagande story ska helst se något annat.

Highlander 2 är mest en kass film eftersom den wreckar i princip allt som etablerats i Highlander 1, en film som i princip inte borde haft en uppföljare genom det sätt på vilket den slutar. Den är ungefär som om man tar huvudpersonerna från ettan och släpper ned dem i en helt annan film i en helt annan genre, ungefär som sådana där historier i Kalle Anka Pocket när Kalle helt plötsligt är huvudpersonen i Apocalypse Now eller whatevah. Fast dåligt, då. (Kalle som Marlowe (heter han väl?) och Långben som Kurtz vore awesome)

Erik

krank

Nightowl said:
Jaaaa! Den Beowulf är ju lysande! Det mest lysande är rekivisitan, som är totalt over-the-top och uppenbarligen gjord av en fjortonåring som jag skulle begått etnisk rensning för att få ha som kompis när jag var fjorton! Jag har utarbetat min egen fanon om när den utspelas och vill skaffa den på DVD bara för att freezeframea och kunna kolla in alla vapen och kostymer och kulisser.

Men för att förtydliga: det här är en film som försöker ha som säljande huvudargument att den kvinnliga huvudrollen spelas av den som poserat för att skapa bilderna av Lara Croft! Den som förväntar sig djupa insikter i det mänskliga psyket eller, hell, en originell och intagande story ska helst se något annat.
Absolut. Men den har andra värden =)

Om jag skulle bygga en värld för dungeonbashing till D&D4, vilket väl egentligen vore nästa logiska steg för mig när jag gjort klart Evolutionens Barn, så skulle jag nog basera den på den filmen.

Nightowl said:
Highlander 2 är mest en kass film eftersom den wreckar i princip allt som etablerats i Highlander 1, en film som i princip inte borde haft en uppföljare genom det sätt på vilket den slutar. Den är ungefär som om man tar huvudpersonerna från ettan och släpper ned dem i en helt annan film i en helt annan genre, ungefär som sådana där historier i Kalle Anka Pocket när Kalle helt plötsligt är huvudpersonen i Apocalypse Now eller whatevah. Fast dåligt, då. (Kalle som Marlowe (heter han väl?) och Långben som Kurtz vore awesome)
Jag har aldrig riktigt sett dem som raka uppföljare. I stort sett varje film har väl rebootat universat, i stort sett? Ny vinkel på samma grundtanke, det gillar jag. Det blir nästan lite postmodernt.