Nekromanti Coola händelser i en skog

Eagle

Swordsman
Joined
14 Oct 2002
Messages
532
Hej!

Tidigare har vi haft lysande inlägg om coola händelser (möten och dylikt) till sjöss och i djungel. Men nu ska vi slå våra kreativa huvuden ihop och hitta på coola händelser som kan hända i en skog. Jag drar igång med några förslag och så får ni andra haka på och komma med fler förslag, ok?

1. En svärdshök (stor rovfågel) med sina långa färggranna stjärtfjärdrar, har i likhet med skator en förkärlek för glänsande föremål och flyger vid lämpligt tillfälle ner i rollpersonernas läger och lägger beslag på något dyrbart glittrande föremål och flyger sedan iväg med det upp i ett träd till sitt bo. Fågelboet har ungar. Är det riskfritt för rollpersonerna att klättra upp i trädet för att hämta tillbaka sitt glänsande värdeföremål som stulits av rovfågeln?

2. En baby till en vit skogselefant har kommit bort från sin hjord. Den vandrar planlöst omkring i skogen och tjuter efter sin mor. Den drar till sig hungriga rovdjur. När rollpersonerna närmar sig så gör sig en puma beredd att kasta sig över den försvarslösa elfantbabyn. Skogselefantkött är riktigt gott. Men en vit skogselefant som blir dresserad, skulle kunna vara värd en förmögenhet. Om inte rollpersonerna är direkt hotfulla mot elefantungen så kanske den kommer att ty sig till dem och följa efter dem var de än går. Det är svårt att inte charmas av den gulliga lilla elefanten.

3. Trädråttor är gnagare som lever i stora flockar i trädkronor. De har klor på både fram och bakben, vilket gör dem till goda klättrare. De ogillar skarpt att andra varelser tar sig in under "deras" träd, vliket de visar med massiva avföringsbombardemang. Inte så trevligt för en trött rollpersonern som slår sig ner under ett träd för att vila.

Nu är det er tur. Fortsätt hitta på coola händelser och möten i skogen!
 

Ichabod_UBBT

Warrior
Joined
10 Jun 2005
Messages
265
Location
Växjö
Detta är något som faktiskt hände under ett av våra spelmöten:

Spelarna har slått låger i sunariskogen precis på gränsen till heneaalvernas område. De vet än så länge inte att heneaalver inte är som andra alver. Och de var i skogen just för att prata med "alverfolket". De går fram till alvernas områdes gräns och en av dem ropar "Vi vill prata med er!!".

På natten sitter de alla lite oroliga över vad som ska hända och en av spelarna bestämmer sig för att berätta lite skräckhistorier om vad som kan hända stackare som är ensamma i skogen (han visste inte hur väl han spelade mig i händerna.) Henealverna hade givetvis hört äventyrarnas tidigare rop men var inte alls intresserade av främlingar och hade bästämt sig för att skrämma iväg dem. Henealverna satt uppe i träden och lyssnade på spelarens skräckhistoria.

Vad de sedan gjorde var att sätta liv i historierna genom att klä ut sig till de kreatur som sagorna handlade om och lurka runt kring lägret.... Gissa om spelarna sedan blev livrädda när diverse sagor kom till liv :gremlaugh:
 

dream

Hero
Joined
18 May 2000
Messages
1,030
Location
Portsmouth, England
Skogsbrand

Skogsbrand
Ok, en drastisk händelse förstås, men en som kan leda till ett katastroffilmsliknande äventyr. Säg att spelarna är ute i busken letandes efter någon plats, plötsligt anar en av dem röklukt...
Spaning kan avslöja att skogen brinner på ett sätt som blockerar den uppenbara vägen ut ur densamma. Snart börjar horder av djur att springa om (eller över) rp, elden kan hoppa och antända platser i rps väg, moln kan hopa sig, men det där livsviktiga regnet vill bara inte falla, man kan ta skydd undan den extrema hettan och rökutvecklingen under mark, i stugor etc. etc. Möjligheterna är nog många med ett scenario som detta.
 

Honken

Hero
Joined
19 May 2000
Messages
906
Location
Umeå
Jag vet inte om den här händelsen är så Eon, men går säkert använda ändå.

Rollpersonerna slår läger i en glänta i skogen och förbereder sig för att äta middag. Plödsligt så hör de att någonting kommer emot deras läger i ganska hög fart. De blir alla på helspänn och drar sina vapen. Helt plödsligt ser spelarna en Orch komma springandes ut ur skogen, rakt över deras lägereld och ut på andra sidan, utan det minsta intresse av rollpersonerna. I samma ögonblick som orchen försvinner ut i mörkret hör de att någonting ännu större är på väg mot deras läger i hög fart från samma håll som orchen kom ifrån.

I mitt fall var det ett troll... Men det går säkert att använda en valfri otäck köttätare.

/Honken
 

Eagle

Swordsman
Joined
14 Oct 2002
Messages
532
4. En gammal häxa som är ute i skogen och letar växter, ramlar ner i en grop och bryter båda benen. Hon skulle helt klart gå svältdöden till mötes om inte rollpersonerna råkar passera förbi och hjälpa henne upp, och bära henne hem till sin stuga som ligger i närheten. Då hennes ben är brutna och hon inte kan gå, så kommer hon knappast kunna överleva på egen hand i sin stuga, för vem ska ge henne mat och vatten? Hur ska hon kunna uträtta sina naturbehov? Hennes hus är fyllt av spännande böcker, mystiska brygder, föremål och botantiska hemligheter. Om rollpersonerna är elak mot henne, så kanske hon hotar med att lägga en förbannelse över dem?

5. MItt i natten så sliter sig en av rollpersonens riddjur och springer iväg. De hittar riddjuret intill en jordhåla. I skuggan strax innanför sitter en jättespindel som bestämt sig för att göra riddjuret till sin en nattlig måltid åt sina ungar som hungrigt väntar nere i hålan. Många människor, dvärgar och alver har genom åren överrumplats av jättespindar som släpat in dem i jordhålan. Vem vet, kanske kan de hitta något riktigt värdefullt bland benresterna nere i hålan om de vågar sig ner dit?

6. Rollpersonerna möter en handelskaravan, men allt är inte som det ska. Karavanens ledare stannar upp och presenterar sig artigt för rollpersonerna om deras blickar möts. Handelsmännen ser inte ut som handelsmän, utan de går som rövare, låter som rövare och är klädda som rövare... de är dessutom Tiraker hela bunten och några verkar vara sårade. De har inget intresse av att slåss mot ett gäng stridshungriga rollpersoner och gör sitt bästa för att hålla god min. Vad ska rollpersonerna tro egentligen?
 

Eagle

Swordsman
Joined
14 Oct 2002
Messages
532
7. En rollperson har precis satt sig ner bakom några buskar, dragit ner byxorna till fotanklarna och börjat uträtta sina naturbehov. Det säger knak och rassel bland grenar. Plötsligt står han öga mot öga mot.... ja vadå? Rollpersonen befinner sig minst sagt i en sårbar situation, nu gäller det att tänka fort.

8. Rollpersonerna färdas längs en landsväg genom skogen och har slagit följe med några adelsmän, riddare och soldater. Några trubadurer i sällskapet stämmer upp till sång. De underhåller det uttråkade resesällskapet med luta, flöjt och sång. Rollpersonerna finner det underhållande och trevligt. Med trevligheten bryts av en pil som genomborrar halsen på den trubadur som går främst i följet. Denne tappar intresset både för sången och för sitt eget liv. Han slår händerna för halsen och faller ihop med ett gurglande ljud. Rollpersonerna och hela sällskapet har just hamnat i ett bakhåll och anfalls från alla håll av rövare.

9. Rollpersonerna rider längs en flod i skogen när det börjar skymma. De kommer fram till ett stentorn som står i skuggan av de höga trädkronorna. Vid flodens strand intill tornet ligger en flotte som behöver repareras innan den kan användas för att ta sig över floden. Detta är ett färjeläger som inte använts längre, för platsen är hemsökt av onda rykten och är mycket olycksdrabbad. Tornet är mörkt och tyst. För några år blev två systrar brutalt våldtagna av en fogde uppe i tornet, varefter de mördades. Många män har övernattat i tornet. Men ingen har överlevt för att kunna berätta om det, för alla har avlidit av skräck och aldrig kommit ut igen.

Kom igen nu! Fler förslag på coola händelser i en skog! Det finns inga dåliga ideér!!!!
 

Eagle

Swordsman
Joined
14 Oct 2002
Messages
532
ännu mer coola händelser

10. Ett par ungdommar från två olika adliga familjer är förälskade i varandra, men deras kärlek är förbjuden, då deras båda familjer ligger i fejd med varandra. De ger sig av ut i skogen där de börjar älska med varandra i en skogsglänta. Rollpersonerna som råkar vara i närheten, hör ljudet av lustfyllda ljud och lockas dit. När det älskande paret får syn på rollpersonerna, så tar de för givet att de är utsända av någon av deras familjer för att spionera på dem. De blir förtvivlade och försöker övertyga rollpersonerna om att inte säga någonting om vad de sett. De är beredda att göra vad som helst för att hindra rollpersonerna från att skvallra. En godhjärtad rollperson kanske kan hjälpa till att medla i konflikten mellan familjerna - så att det förälskade paret kan få tillåtas gifta sig med varandra?

11. Rollpersonerna möter en travande häst med tom sadel. Den försvinner förbi rollpersonerna utan att stanna. Några minuter senare kommer en ung man i riddarrustning springande och han har ett rejält flås. Han är väpnare. Han stammar av nervositet och förlägenhet. Han blev avkastad från hästryggen och måste nu hitta hästen för att inte hamna i onåd hos sin far. Om rollpersonerna hjälper honom hitta hästen, så kan de säkert erbjudas en belöning. Varför inte god mat och logi för natten på sin fars gods? Men han ber dem flera gånger att inte berätta om den pinsamma insidentet för varken hans far eller bröder. Han är nämligen familjens hackkyckling och gör allt för att behaga och vinna sin famijs uppskattning och respekt.

12. Det är sent på eftermiddagen och det är dimma när rollpersonerna kommer fram till ett skogshuggarläger vid en flod. Men någonting står inte rätt till. Allt är stilla. Otäckt stilla. Inne i stugan där skogshuggarna bor, puttrar mat i grytorna. Dryck, tallrikar och tennmuggar står framdukade på långbordet och elden brinner i eldstaden. Tretton skuggshuggare verkar bo i stugan, men deras packning är kvar. LIkaså några oxar i en inhängnad bakom huset. Men av Skogshuggarna syns inte ett spår. Plötsligt hörs ett hjärtskärande ljud innefrån skogen bortom dimslöjorna och ljudet återkommer, denna gång närmare. Tunga vingslag och en stor skugga skymtar förbi bland dimslöjorna i skyn... följt av ett väsande ljud som får kalla kårar att gå längs ryggraden. Vad ska rollpersonerna ta sig till?
 

Praetori

Warrior
Joined
6 Sep 2004
Messages
252
Location
STHLM
13. RP stöter på en liten skogsby där innevånarna håller på att dö av svält och fruktan, överallt runt och i byn sitter en massa fåglar. Träden är svarta av flygfän. En stormkråka (egentligen en intelligent besjälad fågel, gärna en korp, med förmåga att kontrollera andra flygfä) har hetsat skogens fåglar mot byn. Alla fönster och dörar är förspikade eller igenbommade. Innvånarna kan inte ens ta sig ut och jaga då de blir ihälhackade av blåmesar, koltrastar, talgoxar i bästa "fåglarna" anda.

Vad är det som väckt stormkråkans vrede, och kan RP göra något för att hjälpa (vilket kanske drar stormkråkans vrede även över RP)?

PS: Det är i princip omöjligt att slåss mot en massa massa fåglar om man inte är magiker eller andebesvärjare, så SL får antingen göra faran tydlig eller vara snäll.
 
Top