Nekromanti Coola koncept

Mundo

Myrmidon
Tjena. Jag tänkte göra en liten tråd där vi diskuterar coola koncept som vi har sett i rollspel, film eller kanske hittat på själva, men som vi inte tycker får tillräckligt mycket cred. Det kan handla om allt från samhällsstruktur till regler till folkslag eller antagonister.

Dela gärna med er med vilka tankar som helst som ni tycker är coola och som förtjänar lite uppmärksamhet!

Mundo

Myrmidon
ÖGONFÄRGER

Jag läste någonstans för längesedan om ett koncept i samhällsstruktur för någon slags generisk fantasy som handlade om ögonfärg.
Ögonfärg fungerande inte som idag (sort of genetiskt/ärftligt) utan var generellt extremt tight bundet till vad mor och far hade (och de hade alltid samma, mer om detta nedan).

Ögonfärgen avgör nämligen din sociala klass (jag minns ej varför det var såhär) och andra drag, såsom kön, hudfärg, rikedom etc. spelade alla väldigt mycket mindre roll. Bör tilläggas att inga ögonfärger var knutna till särskilda etniciteter, tex. var blåa ögon lika vanligt bland ljus- såsom mörkhyade.

Människor i detta rike var uppdelade i sex (tror jag) klasser som bestod av följande:

Kejsarfamiljen (Svarta ögon)
Präster (Lila)
Adel (Bruna)
Krigare (Röda)
Borgare (Gröna)
Bönder (Blåa)

Förflyttning mellan samhällsklasser uppskattas -inte- bör nämnas och likaså är giftemål utanför samhällsklassen något som verkligen ej uppskattas.

Olika magi-kunniga har länge funderat på formler för att tillfälligt eller permanent ändra ögonfärg vilket skulle, i teorin, kunna rubba hela samhället... Och jag minns någon kult som kidnappade präster och adelsmän och använde sig av olika ritualer för att ändra deras ögonfärg till blåa, mm.