Nekromanti Coola Rymdskeppsregler?

Max Raven

T12-kultist
Petar lite på stjärnskeppsregler och undrade lite hur andra spel löst det på ett bra sätt och vad ni tycker skulle vara coolt i ett rollspel?

Saker som inte fungerade så bra i praktiken men lät extremt coolt på papper är också välkomna. :)

Bolongo

Herr Doktor
Jag är nyfiken på det kommande Elite: Dangerous-rollspelet. De har uppenbarligen lagt märke till att traditionella, Traveller-inspirerade rymdskeppsstrider är tråkiga om man inte är pilot eller gunner. Deras lösning? Varje rollperson har ett eget skepp.

IcarusDream

Anti-populist
Jag gillar reglerna för skepp i Rogue Trader. De är väldigt öppna med att man bygger och köper moduler på skeppet lite som man vill.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag tycker gamla Coriolis hade ett jäkligt bra system, men hade behövt jäkligt mycket bättre förklaringar.

Har inte läst in mig på skeppsreglerna i nya coriolis än.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
GURPS Space har detaljerade rymdskeppsbyggnadsregler som bland annat tar hänsyn till olika teknologi: prestanda hos reaktorer, motorer och hyperrymdsmanicker varierar mycket. Nackdel: allt räknas med amerikanska mått (fot, pund, osv).

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
För väldigt, väldigt länge sedan hade jag och ett par kompisar väldigt, väldigt kul med Starship Cruiser. Det är ett brädspel med regler för skeppsdesign och för rymdstrid som går att köra tillsammans med GDWs Traveller 2300 AD. Om jag minns rätt så var min gubbe chef för den svenska rymdflottan och min kompis spelade en fransman. Tyvärr minns jag inte mycket av det, annat än att det var kul att bygga egna skepp samt att sensorer och hastighet (det är svårt att bromsa i rymden) var viktigt i striderna.

Jag har spelat lite Star Wars (D6, D20), men tyckte väl inte att systemen var direkt lysande. Mycket regler för lite kul. Löser ej problem med 1) vad ska alla göra och 2) dödligheten i rymdstrid på ett bra sätt (som jag minns det är dödligheten som sig bör så hög att SL måste fuska för att liv hålla i spelgruppen i de här systemen, men jag kan minnas fel).

entomophobiac

Low Prep High Play
Nya Coriolis är rätt kul att bygga skepp i, måste jag säga. Det lyckas träffa ganska nära mina egna preferenser för regeldetaljer kontra känsla. Balans, etc., är jag inte lika intresserad av. Annars gillar jag Diaspora, som använder sig av FATE på ett liknande sätt hur man gör rollpersoner i samma system.