Nekromanti Coola westernrollspel utöver Gillbrings Western?

solvebring

Superhero
Tja, titeln talar för ämnet i sig. Vad finns det för coola westernrollspel utöver just Gillbrings Western (som är det enda jag personligen känner till)?
Det kanske bara är jag som inte är nog insatt(?) men trots att jag hängt här sedan -04 och trots att jag prenumererat på Fenix sedan -06 eller nåt, så har jag inte snubblat över något annat westernrollspel. Inte vad jag kan minnas i alla fall, och om jag inte kan minnas det, tja då lär det inte ha uppmärksammats något vidare tycker jag.

Därav har jag två (tre) frågor jag gärna vill göra lite svar kring:
1. Vilka andra coola westernrollspel gömmer sig där ute?
2. Är western en väldigt underrepresenterad genre inom hobbyn?
3. Om "Ja" på fråga 2, varför tror ni det är så?

Mogger

Hipsteranka
Dust Devils! Coolt indierollspel. Om du har sett Eastwoods Unforgiven vet du vad det handlar om. Gör upp med Djävulen inom dig eller låt honom vinna.

Mitt eget Revolver kommer garanterat dyka upp i Westerntappning dessutom.

Aces & Eights brukar nämns med, och så har vi ju Deadlands.

Sodivra

Champion
Måns said:
Dust Devils! Coolt indierollspel. Om du har sett Eastwoods Unforgiven vet du vad det handlar om. Gör upp med Djävulen inom dig eller låt honom vinna.
När jag spelade Dust Devils så vann jag en konflikt och åsamkade emotionell skada genom att runka.

Rekommenderas A++++ Buy This Game!

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Boot Hill är klassikern i genren.

Aces & Eights ligger väldigt bra till på listan över "världens snyggaste rollspel". Stora grejjen med A&E är annars att det finns massor med "minispel" i det för allt som man kan tänka sig i spelvärlden, boskapsskötsel, handel, kortspel osv. Erfarenhetssystemet är kul, man får erf genom att göra saker som är naturliga för yrket man har.

claes

Swordsman
solvebring said:
Vad finns det för coola westernrollspel utöver just Gillbrings Western (som är det enda jag personligen känner till)?
Aces & Eights: Shattered Frontier är riktigt, riktigt bra men väldigt, väldigt avancerat. Bara boken i sig (jag har den läderinbundna varianten) bara skriker ut western-stämning.

Det är avancerat att skapa en rollperson och stridssystemet är komplicerat. Både rollpersonskapande och strid påminner mycket om det svenska Western. Det fina i A&E är att du kan börja med ett förenklat stridssystem. Spelet utspelar sig i en något annorlunda historisk tid. Jag har inte läst hela setting-kapitlet (vilket är långt) men vill minnas att inbördeskriget slutade oavgjort.

En annan personlig favorit är Gunslingers and Gamblers. Kostar bara 60 kr men överträffar det mesta jag sett i western-rollspel. För stämnings skull används pokertärningar vilket kan vara lite knöligt i början. Rekommenderas! Kolla: http://www.fjgaming.com/pages/games/gunslingers-and-gamblers.php

solvebring

Superhero
Oh, wow! Jag är överraskad. Härligt, härligt. Det var roligt att snabbt få flera svar och intressanta sådana dessutom. A&E verkar ju riktigt tufft, fast å andra sidan dyrt, övermaffigt och lite runkigt. Jag tilltalas i det fallet mer av indiespelen som inte bara är fullt överkomliga, och för den delen lite lättsammare, men som också känns lite mer alternativa i sin stil. Gunslingers and Gamblers verkar ju både billigt, välfyllt och dessutom lättöverkommet eftersom allt är PDF:er (både för- och nackdel).

Rickard

Urverk speldesign
1. Vilka andra coola westernrollspel gömmer sig där ute?
Deadlands. Som Wild Wild West (filmen) fast med zombier, shamaner, kortmagiker, välsignade präster, monster etc. "Spaghetti western ... with meat", som de själva skriver.

2. Är western en väldigt underrepresenterad genre inom hobbyn?
Nej, däremot är det få som lär ut så att man får den rätta Sergio Leone-känslan.

/Han som gav upp westernspel bara därför

solvebring

Superhero
Deadlands. Som Wild Wild West (filmen) fast med zombier, shamaner, kortmagiker, välsignade präster, monster etc. "Spaghetti western ... with meat", som de själva skriver.
Coolt! ... Eller ja, ganska coolt. Fast om det är som Wild Wild West så fattar inte jag vart de får in spaghetti-western(?).

Nej, däremot är det få som lär ut så att man får den rätta Sergio Leone-känslan.
Okej, då låter det som om jag kan få svårt att hitta det jag söker jag också. Jag gillar liksom Western, men då handlar det främst om Leones verk, därefter Tombstone, Hang 'Em High osv. Med andra ord vill jag ska skitig, hård western och ju skitigare och hårdare desto bättre. Spaghetti is the shit! :gremsmile: John Wayne-dravel med fläckfria flanellskjortor och "indianer och vita" är inte min grej. ...Ja, ni fattar, Leones filmer är numero uno bland mina westernfilmer.

... Fast borde inte settingen i de flesta westernspel vara ganska enkel att göra spaghetti av?
Nu har jag inte spelat ett enda westernrollspel. Jag har första Western här i hyllan med det är med handen på hjärtat så taskigt och osmidigt regelmässigt att jag inte orkat försöka läsa det på flera år. Nya Western och några av de sköna titlar som nämnts här blir nog min tekopp vad det gäller "vilda västern" i framtiden. Förhoppningsvis.

P. S. Nej, varken Tombstone eller Hang 'Em High är spaghettiwestern, men det är bra western with balls. D. S.

solvebring

Superhero
Deadlands. Som Wild Wild West (filmen) fast med zombier, shamaner, kortmagiker, välsignade präster, monster etc.
Fast spaghetti eller ej måste jag ju säga att det där låter hur brakandes jävla tufft som helst. Det låter faktiskt förbannat lockande. Jag tycks dock inte få någon riktig klarhet i dess olika versioner. Det verkar finnas flera stycker, bland annat en D20-version och en som kallas "Reloaded" (reviderad?). Deadlands hemsida...

Rickard

Urverk speldesign
Nu har jag inte spelat Reloaded, men det är den du ska få tag på ... om du inte vill köpa mina 15 böcker till classic. Tänker inte direkt släpa med dem till Australien. :gremsmile: Classic har lite väl tunggrott system. 6-8 slag för en handling i strid med öppna tärningar, flera tärningar och olika typer av tärningar.

/Han som tog paus från spelet bara för att det kändes som att spelarna bara satt och slog tärningar under strid

solvebring

Superhero
Nu har jag inte spelat Reloaded, men det är den du ska få tag på ...
Okej...

om du inte vill köpa mina 15 böcker till classic.
Det är jag nog för fattig för. 15 böcker blir ju en ganska ordentlig slant. ... Plus frakt dessutom.

Classic har lite väl tunggrott system. 6-8 slag för en handling i strid med öppna tärningar, flera tärningar och olika typer av tärningar.
Det låter rent ut sagt värdelöst och äckelsegt.

/Han som tog paus från spelet bara för att det kändes som att spelarna bara satt och slog tärningar under strid
Förstår det. Fast vid den aspekten så kanske D20-versionen är långt mycket smidigare..?

solvebring

Superhero
Arvid A. C. said:
Måns said:
När jag spelade Dust Devils så vann jag en konflikt och åsamkade emotionell skada genom att runka.

Rekommenderas A++++ Buy This Game!
:gremgrin:
Dust Devils hemsida verkar dock ute ur leken?
Skulle ju verkligen vilja ta en kik på det här spelet.