Coolast system för rymdskepp

entomophobiac

Low Prep High Play
Har nördat ned mig ordentligt i rollspel som har system för rymdskepp. Egentligen söker jag efter något som inte verkar finnas riktigt: system som gör dina handlingsval ombord på skeppet intressanta. Men en bra startpunkt är ju att rymdskeppen i sig är intressanta.

Så-->vilket system för att konstruera rymdskepp är din favorit? Och beskriv gärna varför!

koraq

Swordsman
Rymdskeppssystemet i Amazing Engine: Bughunters är ganska intressant.

Det bygger på att man har standardmoduler som man kedjar ihop i en serie, och så är det specificerat vad en nivå av den typen innehåller. Vill man ha mycket cargospace hänger man på flera Transport moduler, och vill man köra fort hänger man på fler Drive moduler.

Du måste ha minst en bridge och en drive unit, men sedan kan du komponera ihop det som du vill, och man har sådana "units" som byggklossar att sätta ihop, och det finns typexempel på skepp i den den modulserien.

En Scout är en B1-D1, dvs en Bridge lvl 1 och en Drive lvl 1. En Light Cargo Hauler är B1-T1-D2J2 för Bridge/Transport/Drive/Jump. Enkelt och åskådligt, men det är ingen för gearheads som vill sitta och fnula, bygga och optimera. Riktigt elegant för dom av oss som uppskattar ett komplett men abstrakt system.

Ymir

Liten kantbaron
FFGs Star Wars-system är min favorit. Det vinner mycket på att Star Wars-världen är så utbroderad, att det finns så mycket content att ha som attachments på sitt rymdskepp, men också för att regelsystemet är så stabilt att features som i många rollspel hade upplevts som meningslösa, tex lyxiga passagerar-compartments, ett najs hologram-bord, en rejäl garderob, luddtärningar eller whatnot, faktiskt blir attraktiva och coola alternativ i Star Wars.

Själva systemet för att bygga rymdskepp är ganska basic - du behöver sätta ihop en motor och ett skrov, vilket är en serie tidsödande, dyra men fullt genomförbara processer. Det roliga är hur du med triumphs och advantages på dina slag kan optimera systemen och bygga nån slags övertrimmad F-22:a, medan despairs och treaths tvingar dig att cut corners och bygga ett sovjetrymdskepp. Olika skeppstyper har sedan olika antal hard points - dessa är helt enkelt slots du kan använda för att smälla på ett extremt brett spektrum av attachment (ibland begränsat av vilken storlek skeppet har - fordon går från 1 (Baby Yodas barnvagn) till 10 (Super Star Destroyer), med ett specialcase för 20 (Dödsstjärnan)). Attachments är allt från jonkanoner och extra motorer till Landos mantel-garderob. Många attachments kan i sin tur modifieras för att optimeras på olika sätt - men sådana modifikationer är svåra att lyckas med, och kräver generellt en dedikerad mekaniker-rollperson.

En ytterligare stor fördel som dock inte i sig är rollspelets förtjänst är att många klassiska Star Wars-skeppstyper har extremt, hypernördigt detaljerade och trovärdiga deckplans designade av mer eller mindre autistiska nördar. Den här sajten är den bästa av dem.

Last edited:

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
Sist på bollen. Spelade 2300AD i forntiden med deras brädspelssystem för rymdstrid. I det senare (tror jag det var) fanns ett system för att designa rymdskepp som vi hade sjukt kul med. Men det var typ 1990, vi var 18 år, och var inte så kvalitetsmedvetna så jag vet inte hur bra det var egentligen. Men kanske värt att följa upp!

Skarpskytten

Ödestyngd världsvandrare
När jag tänker efter var nog kärnan i det där systemet att man var tvungen att kompromissa mellan saker som eldkraft, skydd, hastighet. Det var nog inget märkvärdigt system, men man fick välja vad ens skepp skulle göra bra och dåligt.

entomophobiac

Low Prep High Play
Sist på bollen. Spelade 2300AD i forntiden med deras brädspelssystem för rymdstrid. I det senare (tror jag det var) fanns ett system för att designa rymdskepp som vi hade sjukt kul med. Men det var typ 1990, vi var 18 år, och var inte så kvalitetsmedvetna så jag vet inte hur bra det var egentligen. Men kanske värt att följa upp!
Har den lådan i hyllorna, och på "att läsa"-listan för detta året! (Kampanjen efter Ravnica lutar åt att bli en variant av 2300AD:s Kafer War-kampanj.)