Nekromanti Coolaste D&D-prylen i er ägo?

Hunk

Hero
Eftersom flera här på forumet har varit med länge i gamet och förmodligen samlat på sig en hel del roliga prylar varav vissa förmodligen har större affektions- och samlarvärde än praktiskt spelvärde undrar jag vilka era coolaste D&D-prylar är? Min coolaste pryl är i alla fall originalkartan till First Fantasy Campaign (Blackmoor) signerad av David Arneson himself, men i övrigt har jag inte så mycket att vara stolt över (AD&D 2nd Ed Players Handbook signad av Zeb Cook är väl för nytt för att räknas?). Mina roligaste supplement är äventyren Duck Tower och Duck Pond i near mint condition, men de är till Rune Quest och dessutom inte förstatryckningar, så de räknas inte heller.

Hmm, det är helt klart mina 1ed DnD böcker! (De tunna röda samt tunna blå) och äventyret The Isle of Dread, tror jag det heter... En ful dinosaur på framsidan i alla fall. Finns ju intet bättre än klasserna Dwarf och Elf!

Hunk

Hero
The Isle of Dread, tror jag det heter... En ful dinosaur på framsidan i alla fall.
Jag tycker att dinosaurien är cool, inte ful... Men å andra sidan är jag rätt svag för den tidiga D&D-estetiken - på den tiden hade man i alla fall humor när man gjorde omslag! Jag har för mig att jag tyckte att det äventyret var rätt juste och det kanske vore på plats att damma av sitt mycket slitna ex och konvertera det till 3E. Jag gillar mystiska monsterbefolkade öar!

Pom

Swashbuckler
D&D Immortal Set känns rätt i kategorin intressant/egendomligt/udda. Det var en märklig blandning av hisnande koncept, logik och misslyckad design (alla PC var supermäktiga, förhindrade att använda sina krafter och i stort identiska med varandra). De 3 äventyr som hann komma ut var lika spretande:

The Immortal Storm: guidad tur genom spelets koncept med tyngdpunkt på superhjälteaspekten och hjärngymnastik.

Wrath of Olympus: spelade det aldrig, men det såg ut att ha mer mytologi i fokus.

Best of Intentions: har bara läst och aldrig spelat, men här var humoraspekten primär. Hollowaybilder när han är som roligast.

Hunk

Hero
D&D Immortal Set känns rätt i kategorin intressant/egendomligt/udda.
Det är kanske något man skall leta efter då? Det brukar ju gå att hitta till tämligen överkomligt pris på eBay. Jag själv återupptäckte BECMD&D för ett knappt år sedan då jag införskaffade Rules Cyclopedia och jag gillade vissa delar av systemet skarpt, medan andra delar erbjöd till rejäla moddningar. Å andra sidan har jag en tendens att köpa alldeles för många grejer som jag aldrig använder, så det kanske vore på sin plats att avstå...

Organ

Out of time, out of mind
Jag sätter mitt sista nummer av Pellefant på att det var den andra utgåvan greger for efter (Såg du Nightowl, jag lyckades sneaka in den i en fullt fungerande mening? :gremgrin:), den där dinosauren ser mer dinosauraktigt ut.

/Anders

Nightowl

Champion
RC

Jag själv återupptäckte BECMD&D för ett knappt år sedan då jag införskaffade Rules Cyclopedia
För mig är D&D RC (tillsammans med en kasse Mystara-moduler, skall erkännas) den ultimata formen av D&D, alla kategorier, och Known World är den Caligula-riktiga D&D-världen.

Erik

Hunk

Hero
Re: OT

Mitt Duck Tower är fullt av anteckningar eftersom jag spelat det tre gånger! Jag är en större RQ-nörd än du!
Det är jag helt övertygad om att du är! Själv har jag bara spelat Rune Quest Glorantha vid två tillfällen för ca 10 år sedan (tillsammans med bl.a. kommunisten och numera riksdagsmannen Kalle Larsson). De RQ-böcker jag köpte på 80-talet (RQ3) använde jag vid ett par tillfällen i en hybridvariant med DoD, men mina engelskakunskaper var lite väl dåliga på den tiden.

Duck Tower och Duck Pond införskaffade jag för ca ett år sedan och det enda jag har gjort med dem är att bläddra igenom dem och sedan placera dem i en av mina många tidskriftssamlare. Men de är i alla fall coola!

Pom

Swashbuckler
Det är kanske något man skall leta efter då?
Jo, som läsning är det mycket intressant. Det brukar också vara lite dolt i debatten, överskuggat av den senare boxen Wrath of the Immortals (tror jag den hette, den som tar konflikten Alphatia-Thyatis till sin spets) som egentligen inte innehåller regler för att på allvar spela odödliga.

En seriös kosmogon skall absolut ha det i sin samling, som både inspirerande och avskräckande exempel i en paradoxal blandning. Men för normalt spelande är det inte särskilt användbart.

Som du märker är jag lite kluven till att seriöst rekommendera att du skaffar det. Men samtidigt tror jag inte att du kommer att ångra köpet.

/Pom - slingrar sig som en mask

Pom

Swashbuckler
Re: RC

För mig är D&D RC (tillsammans med en kasse Mystara-moduler, skall erkännas) den ultimata formen av D&D, alla kategorier, och Known World är den Caligula-riktiga D&D-världen.
Jag är böjd att instämma. Reglerna är begränsande men vackra och enormt spelbara, och Known World är byggd helt efter reglernas funktion.

(Klart att härskarna i största rikena är lvl 36! :gremlaugh: )

cjs

Veteran
Jag har för mig att jag tyckte att det äventyret var rätt juste och det kanske vore på plats att damma av sitt mycket slitna ex och konvertera det till 3E. Jag gillar mystiska monsterbefolkade öar!
Du vet väl att Isle of Dread var med i Dungeon #114?
http://paizo.com/dungeon/products/issues/2004/v5748btpy739m

//cjs

PS. Här är en bild på den fjärde utgåvan av X1 Isle of Dread, som nog avsågs i originalinlägget.

Arfert

Facit
...min coolaste är en signerad box med Arnesons egna RPG "Adventures in Fantasy" som han skrev när han hoppat av TSR... kanske inte en D&D-pryl.. men nästan... också första D&D-boxen såklart...

Nightowl

Champion
RC (OT)

och Known World är byggd helt efter reglernas funktion.
Det balla är att om man rör sig utanför Known World, så kommer man in i delar av världen där eventuella moduler säger "Det är helt OK att spela gnollerna under Brinnande Öknen som rollpersoner, och de funkar i stort sett som alver med mer löss så använd det rent speltekniskt".

Tillbehören hade en skön vimsig stajl som byggde vidare på det som redan fanns; Masters i Five Shires och de olika hemliga klubbarna på universitetet i Glantri City var bägge en sorts prestigeklasser, men hade liksom mycket mer flow än dylika.

Till RC är jag helt gosig med att en spelare sätter sig ned och moddar en karaktärsklass så det passar HONOM, vilket egentligen borde vara anathema i ett klass-och-level-spel. Men det går.

RC rockar fett och Bruce Heard, som skrev så mycket till denna version av D&D är en av mina idoler.

Erik, jag vill föda hans barn

Nightowl

Champion
Wrath of the Immortals (tror jag den hette, den som tar konflikten Alphatia-Thyatis till sin spets) som egentligen inte innehåller regler för att på allvar spela odödliga.
Jo, faktiskt. Det gör det. :gremconfused: Antingen så har du och jag helt annorlunda definitioner på allvar, eller så... Finns det några pingviner med i ditt ex av boken? :gremgrin:

Vad saknades, tycker du?

Erik, beware of the penguins

Pom

Swashbuckler
Re: Coolaste D&D-prylen i er ägo? [OT]

Jo, faktiskt. Det gör det.
...mummel, mummel...

HÖGRE!

Jag sade att jag äger den inte utan utgick bara från reklam, slappt ögnande och andras uttalanden. :gremblush:

Skönt att du hindrade mig från att sprida osanningarna vidare.
Är reglerna ungefär som i Immortal Set (Power Points istället för XP, ett tjugotal ranger att avancera i, ability scores 20-100, alla kan all magi men det kostar olika, flera olika slags kroppar)?

Nightowl

Champion
Wrath of the Immortals [OT]

Är reglerna ungefär som i Immortal Set (Power Points istället för XP, ett tjugotal ranger att avancera i, ability scores 20-100, alla kan all magi men det kostar olika, flera olika slags kroppar)?
Reglerna är enklare; det kostar detsamma att använda magi, t.ex.. Man kan få 36 levlar som odödlig och de motsvarar sas de dödliga levlarna. Med jämna mellanrum får man titlar upp till Hierarch precis som i gamla boxen. Det finns en genomgång om vilka sorts äventyr man kan köra, inklusive konsten att fila bort serienummerna på äventyr för dödliga. Man går också igenom andra plan, hur man skapar plan och nya varelser, hur man skapar artfakter, etc.

Sedan finns en genomgång, med stats, av de olika Odödliga som är aktiva kring Mystara.

Vad som kan finnas att anmärka på, tror jag, är att detta är ca 60% av det som finns i boxen. Resten av innehållet är en mega-kampanj för dödliga, eller alternativt noviser bland de odödliga som är medlemmar i en grupp som försöker stoppa övergrepp från andra odödliga. Grejen är att många inte tycker om de världsomvälvande händelserna som finns med i kampanjen. De flesta brukar inte gilla att man... <table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> sänker Alphatia </font></td></tr></table>, t.ex. Själv var jag ganska förtjust i den, så jag är partisk. <table><tr><th><font size="-1">Spoiler below:</font></th></tr><tr><td bgcolor="#DDDDDD"> Jag har aldrig gillat alphatierna. </font></td></tr></table>

Erik

Hunk

Hero
Du leder garanterat coolhetsracet hittills! [ANT]

Alla som äger OD&D-boxen är jävligt coola och allt som är signerat av Arneson rockar fett!

Oldtimer

Slava Ukraini!
Låt mig se... den coolaste D&D-prylen...

Det är ju ett svårt val mellan 1st edition Player's Handbook signerad av Gary Gygax, 2nd edition Player's Handbook signerad av David "Zeb" Cook och hela designgänget eller The Ruins of Undermountain där Ed Greenwood har en dedikation till mig personligen.

Fast förstaplatsen får ändå bli:

/Mikael

Hunk

Hero
Och Oldtimer tar inte oväntat ledningen!

Woodgrainboxen hade man ju mycket gärna ägt, men den brukar ju vara svindyr när man hittar den på eBay, så med min framtida privatekonomiska situation är det nog inte aktuellt för mig att någonsin införskaffa den. Som jag skrev så är alla som äger den i alla fall förbannat coola. Och de som ägt den enda sedan den gavs ut är coolare än folk som köpt den i efterhand!

Jag misstänker dessutom att det finns ytterligare ett otal roliga prylar i din samling utöver dem du redan nämnt.