Nekromanti Coolaste rymdskeppet

DanielSchenström

Swashbuckler
Ja, titeln säger väl allt? Vilket eller vilka favoritrymdskepp har ni?

För mig finns det bara ett skepp som finns på toppen, Millennium Falcon. Jag älskar hur man manövrerar det skeppet, vänder så man åker uppoch ned och sedan snurrar runt axeln så man kommer rätt igen. Underbart. Så inspirerande att jag brukade samla på elektronik när jag var liten för att kunna bygga ett eget rymdskepp.

(Rymdskepp bara nu, inga scifi-markfordon som speeders.)

Några värdiga andraplatstagare: Andromeda från tv-serien med samma namn, rymdskeppet från inledningen till Star Ocean The Second Story (ett playstationrollspel) och Tie fighters (som ser så otroligt aggresiva ut).

Ackerfors

Alas, your rapids!
And ze winner ist...

Njä, jag har en del favoriter. Millenium Falcon är en, men ändå är det två andra skepp som ligger högra upp... Det ena är Voyager från Star Trek: Voyager och det andra är Borgernas Kuber från alla Star Trek. Jag kan inte direkt motivera valet av Voyager, det är helt enkelt bara så. Däremot är valet av kuben självklart. Vill ni veta varför jag väljer det? För att det är en kub såklart! Att det dessutom råkar vara samma form på våran "standard-tärning" har inget med saken att göra... :gremwink:

Storuggla

Champion
Så klart att det blir en Free Trader från Traveller! :gremlaugh:

Se vad snygg! Och praktisk!

Storuggla, snabelskor i natten

Brixton

Veteran
Ohhh... Någon här som spelat Wing Commander?

Jag säger bara Scimitars :gremcool:

Kilrathiskeppen var inte så illa dom heller, dom där Fralthiskeppen var onda.

Staffan

Myrmidon
Serenity. Tja, Serenity är namnet på ett specifikt skepp, klassen heter Firefly. Mysigt skepp, påminner vagt om en häst, ingen beväpning, och väldigt robust. Dessutom finns en massa skrymslen och sånt man kan gömma smuggelgods i.

Ett annat småtrevligt rymdskepp är Starfuryn, som till skillnad från de flesta andra skepp i sf är designat för att fungera i rymden, med thrusters i alla möjliga riktningar för att ha så många frihetsgrader som möjligt.

Troberg

Sinister eater
Colonial Viper från Battlestar Galactica. Ett rått kraftpaket utan kompromisser.

Vill man ha lite större skepp så gillar jag Nostromo från Alien.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Ultimate Ship the Second...

...har i alla fall det ballaste namnet, vilket är viktigt.

Iain M Banks rymdskeppsnamn

Men generellt ska ett bra rymdskepp se till att inte bete sig som ett flygplan för att jag ska gilla det. Jag ser till exempel fram mot att se två rymdskepp mötas och de har olika uppfattning om vilket håll uppåt är. "He is intelligent but inexperienced. His patterns indicate two-dimensional thinking." -Mr. Spock.

/tobias

/tobias

Johan K

Gammal & dryg
Kan ju inte anant än satt hålla med dig om att Millenniun Falcon är ett av de mer coolare skeppen... Helt klart ! känns ju häftigt att en sådan skrothög kan klara de mest otroliga grejer..
Sen så gillar superstjärnjagarna !! De har nått specellt över sig !

Sabelkatten

Swordsman
Anti-cool

Fransk Suffren klass missilkryssare från 2300AD. Tyvärr hittar jag ingen bild, men det behövs väl inte för en cylinder med tre utstickande armar (spinhabs för besättningen). :gremlaugh:

Dahak från D. Webers Mutineer's Moon är också helt OK... Jag menar, Dödsstjärnan är ju så fånigt liten! Varför nöja sig med 160 km när man kan få 2000?!? :gremgrin:

/Henrik

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Tie-family

Familjen Tie såklart! Tie Fighter, Tie Bomber, Tie Interceptor och Tie Advanced. Utan snack!

Varför? Har ni hört hur de låter? (för övrigt så fick man till ljudet genom att blanda en elefants trumpetande med ljudet från en bil som åker på våt asfalt)

Dessutom så ser de så jäkla vassa ut. Piloterna har apballa dräkter och de tillhör imperiet!

På andra plats kommer Superstardestroyern. Ackompanjerad av imperiets marsch är den det mest ödesbringande som finns.

På tredje plats släpper jag in "Scimitar" från Star Trek Nemesis. Bra för att den ser så extremt hotfull ut. Dessutom så har vice-kungen som basar över skeppet ball röst :gremsmile:

/Vulf

Boboliwsy

Warrior
Måste bli det mesta från Babylon 5 (förutom Vorlon- och -Shadowskepp)!
Starfury, dom stora minbariskeppen, White Star, Excalibur från Crusade.
Andra trevliga skepp är Millenium Falcon, Tie-skepp, Scimitar från Star Trek Nemesis. Argh, kan sitta och rabbla massor av skepp, kan inte välja en enskild favorit. :gremwink:

Rosen

Myrmidon
Några personliga val:

Eagle Transporters från Space:1999. Så fula att de är snygga (inklusive landningsställen som inte går att fälla in) och smidiga som skokartonger, men de är coola. De bara ÄR det.

XP-982 (a.k.a. "Linda och Valentins rymdskepp"). Det har allt, det kan allt, det ser olika ut på insidan varenda gång - emellanåt också på utsidan - och det har serievärldens coolaste sätt att hoppa genom tid och rum. I simply love it.

War Rocket Ajax från Flash Gordon - bara för att dess uppdykande på bioduken är den enda gång en rymdskeppsdesign har fått mig att studsa i fåtöljen och mumla "Ååh!! Jaa! Yess! Så j-a rätt!!"

--
Åke

Rosen

Myrmidon
Minor nitpick

XP-982 (a.k.a. "Linda och Valentins rymdskepp").

Ändringstiden har löpt ut... XB, Xerxes Bertil, heter det ju (enda gången det namnges är fö den första gången det dyker upp, i 'De tusen planeternas rike').

--
Åke

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Se resan till Jupiter i Kubricks 2001 Ett rymdäventyr. Så ska det se ut ombord och utifrån.

jimpe

Veteran
Starfuryn regerar!

det första skeppet som jag verkligen upplevde som anpassat till rymdstrider med i det närmaste perfekt manöverabilitet. Det är det skepp jag helst själcv skulle vilja flyga... hoppas "B5 - I've Found Her" blir klart och kommer ut snart. (har inte kollat på länge)
http://ifh.firstones.com/

Fighterskeppet i Lost In Space har också intressanta egenskaper, men jag kan mindre om det.