Nekromanti Copyright-fråga

Zadrith

Hero
Jag har kommit över årgång 1930-av national geographic och i dessa finns en hel del reklam som jag har tänkt scanna in och använda i mina CoC-handouts för att ge dem mer tidningskänsla. Är de någon som vet om det är ok att även lägga ut dem på nätet så att andra Spelledare kan få tillgång till dem? De har ju trots allt åver sjuttio år på nacken. :gremconfused:

G

Guest

Guest
Ta ett chanskort!

Nää jag tror nog inte det är någon fara... Lagligt sett kanske det skulle vara ett litet problem.. men jag tror inte det är så stor chans att några männsikor sökte runt i CoC siter...

Men försäkerhets skull kan du ju skiva någon stans på sidan att du tar bort bilderna snabbast möjligt om något skulle vara "fel"... Så ta och chansa....

Annars är det ju även så att copyright inte existerar :gremwink:

Zaphod_UBBT

Swordsman
Re: Ta ett chanskort!

Nää jag tror nog inte det är någon fara... Lagligt sett kanske det skulle vara ett litet problem.. men jag tror inte det är så stor chans att några männsikor sökte runt i CoC siter...

Men försäkerhets skull kan du ju skiva någon stans på sidan att du tar bort bilderna snabbast möjligt om något skulle vara "fel"... Så ta och chansa....
Jäpp. Dessutom skulle jag ge ett helt kungarike för en packe med sådana national geograpic-tidningar. Scanna för drottning och österland.

Illern

koppariller
Re: Ta ett chanskort!

Skriv även dit noga varifrån du fått dem och att du inte använder dem för några kommersiella syften så kanske de inte blir så arga om de nu skulle hitta dem. Jag har för mig att copyright gäller till 75 år efter verkets publicering eller upphovsmannens död.

Annars är det ju även så att copyright inte existerar

Hur då menar du? Jag har för mig att det är så att Copyright ALLTID existerar?

King Kromm

Hero
fel...

Annars är det ju även så att copyright inte existerar
fel fel fel... Om nån skriver just "copyright" på sin sida, bild, text eller vad det nu rör sig om spelar ingen roll, det är endå skydat av nån lag som jag inte vet vad den heter, eller snarare, inte kommer på just nu, men visst existerar det, i allra högsta grad!

G

Guest

Guest
Nja

Det var mest på skoj... var det inte linux killen som sa det?

Jocke

Man med skägg
Re: Nja

Det var mest på skoj... var det inte linux killen som sa det?
Nä, det är en bok om Cyberpunkrörelsen under sen 80/ tidigt 90 tal. jag hade ingen större behållning av det jag läste ur den.

PAX

Jordisk Äventyrare
Vad är upphovsrätt? - Såhär förklarar en jurist från Alis.
En upphovsman har ekonomisk och ideell rätt till sitt verk. Den ekonomiska rätten innebär rätt att framställa exemplar av verket, exempelvis böcker och CD-romprodukter. Detta kan ske på tre olika sätt: Framföra, sprida och visa verket för allmänheten. Den ideella rätten innebär att upphovsmannen har rätt att bli namngiven i samband med att verket nyttjas. Upphovsmannen har också rätt att motsätta sig att verket nyttjas på ett sätt som han eller hon upplever som kränkande. Upphovsmannen har rätt till ersättning för sitt arbete och ingen har rätt att förvanska eller plagiera verket. Huvudregeln för upphovsrätten är att den varar under upphovsmannens livstid och 70 år efter hans eller hennes död. Detta kallas också för upphovsrättens skyddstid. För verk som har offentliggjorts utan att upphovsmannen har blivit angiven med sitt namn, sk anonyma verk, gäller sjuttiårstiden istället från året för offentliggörandet. Allt i enlighet med 43 och 44 §§ URL (Upphovsrättslagen).