Nekromanti Copyright lagar.

Gaidal

Veteran
Godagens.

Jag har ingen juridisk utbildning eller så. Men jag har för mig att copyright för vissa föremål går ut efter en viss tid? (korrigera mig om jag har fel..)
I alla fall, undrar om det finns möjlighet att öppet distrubera digitala kopior av gamla rollspelsböcker. Jag vet att det är lagligt för eget bruk (hoppas iaf) för jag har scannat in samtliga mina DoD böcker som är tryckta mellan ca 1987-1994 för att istället ha dem utskriva så man slipper slita på orginalböckerna :gremgrin:

Att jag saknar en del moduler och regelexpansioner irreterar mig då de inte trycks upp längre.. varför? det e väl en annan fråga.. men det e väldigt synd.

Delar av meddelandet borttaget. /Johnny, redaktör

G

Guest

Guest
Det är lagligt att kopiera böcker och sedan ge bort dom till vänner och bekanta... Men bara till folk inom din vänskapskrets eller till familjen... Du får inte lägg upp dom på intrnet för allmän spridning likaså får du inte sälja dina koipor till vänner....

Men kopiera på du, du har lagen på din sida...

Du bryter heller inte mot lagen om du skulle dela ut dina kopior i ett fildelningsprogram....

MVH
Lexx

Helmgast
70 år

70 år är en standardtid vad gäller upphörandet av upphovsskydd. Så du får vänta ett tag till.

Böckerna trycks inte om för att de har gått ur tiden, det finns liksom lite för smalt intresse för sånt. DoD och DnD fins ju fortfarande, men de båda har förnyats.

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Du bryter heller inte mot lagen om du skulle dela ut dina kopior i ett fildelningsprogram....
Jag hade för mig att det faktiskt är olagligt att dela ut det - men inte att ladda hem det (varav det efter årsskiftet skall bli lagändring på det också vill jag dra mig till minnes).

Archer

Swashbuckler
Distribuering

Att dela ut faller in under distribuering av illegala kopior, vilket är olagligt då det räknas som att allmännt bruk av kopian, och inte för enskilt bruk. Du har rätt i att det (än så länge) är lagligt att ladda ned och ha på hårddisken en kopia av en bok, men det är inte lagligt att använda den såvida du inte har orginalet också.

Om cirka 3 månader kommer dock detta ändras, då en ny lag träder ikraft som säger att du inte får ladda ned (C) skyddat material utan tillåtelse för upphovsrättsinnehavaren. Det blir alltså med andra ord olagligt att även ladda ned (C) skyddat material så som böcker etc.

Oldtimer

Slava Ukraini!
Men jag har för mig att copyright för vissa föremål går ut efter en viss tid?
70 år efter upphovsmannens död. Och de flesta upphovsmännen i det här fallet lever ännu. Så du får vänta ett bra tag till.

/Mikael

Robert Jonsson

Nothing is True. Everything is Permitted.
Med andra ord...

... ladda ned allt vad du kan innan den lagen träder i kraft :gremtongue:

Oldtimer

Slava Ukraini!
Det är lagligt att kopiera böcker och sedan ge bort dom till vänner och bekanta...
Nu tänker du väl på musik. Den där begränsningen av upphovsrätten gäller mig veterligen inte böcker.

/Mikael

Troberg

Sinister eater
Re: Distribuering

Om cirka 3 månader kommer dock detta ändras, då en ny lag träder ikraft som säger att du inte får ladda ned (C) skyddat material utan tillåtelse för upphovsrättsinnehavaren. Det blir alltså med andra ord olagligt att även ladda ned (C) skyddat material så som böcker etc.
Hur kommer det att se ut om man vill distribuera material som iofs är ett derivat av skyddat material, men så söndermicklat att det inte på något sätt går att identifiera eller återställa grundmaterialet?

Jag har nämligen en idé om att komma åt den olagliga filkopieringen genom att göra ett fildelningssystem som inte kommer i konflikt med gällande lag. Tanken är som följer:

Man delar upp filen i två delar. Sedan använder man antingen någon lämplig krypteringsalgoritm för att kryptera den ena filen med den andra som nyckel och tvärtom, alternativt kör en Reed-Solomon på dem för att skapa två paritetsfiler (varefter man kan kassera originalen eftersom de kan återskapas från paritetsfilerna). Allt detta görs naturligtvis internt on the fly i programmet, man gör inte skilda filer på disken.

OK, nu har vi två filer som var för sig är helt oanvändbara och värdelösa. De går inte att använda till någonting och det finns inget sätt att från en av dem få ut något användbart. Vad har vi för nytta av det?

Jo, om fildelningsprogrammet sedan ser till att det aldrig ger mer än en av filerna till samma person så har man aldrig gett någon någonting som kan användas. Däremot så kommer ju de som tankar filen också att kommunicera med varandra. De kommer också att bara dela med sig ena filen till varje person, men hälften av dem kommer att dela med sig andra filen, den som personen som tankade från mig saknar. Via omvägar kan man alltså få båda delarna och kan sätta ihop filen igen.

Eftersom ingen lämnat ifrån sig något användbart så har inget brott begåtts och ingen skuld kan utdelas. Ingen kommunikation mellan användare är juridiskt tveksam. Någonstans i systemet kan en skuld kanske finnas, men den är så utspridd, utspädd och diffus att den hamnar på ungefär samma nivå som att tjuvkika i en julkalender. Fildelarna är nöjda, rättsväsendet är nöjt (de vill i vilket fall helst inte ta i fildelningsfrågorna med tång, de är för komplexa och krångliga för dem), skivbolagen kommer att gnälla som vanligt men utan grund, jag har gjort en insats för ett lagligare internet så jag är också nöjd.

Låter det vettigt?

G

Guest

Guest
Tråden låst

Innan det dyker upp flera beskrivningar till hur man beter sig olagligt när det gäller filer så låser jag härmed tråden. Snälla, tänk på vad som skrivs i trådarna så att ni inte hamnar utanför gränserna.