Nekromanti copyright och sånt

nicole

Warrior
Det är inte helt ovanligt att personer frågar efter data till Mundanas raser ur någon bok som de inte har. Jag skall erkänna mig totalt okunnig om lagar och förordingar som gäller copyright och skulle därför vilja att någon skicklig "paragrafryttare" gör klart för mig vad som gäller så att jag inte lämnar ut information här som folk blir arga över. Hur mycket får man citera utan att det räknas som copyright?

Vissa böcker (som monster och varelser, krigarens väg) har ju utgått och kan bara köpas begagnade (det vill säga Neogames förlorar inte på att informationen sprids), skulle man kunna ha ett annat förhållningssätt till dessa böcker?

Krille

Super Moderator
"Hur mycket får man citera utan att det räknas som copyright?"

Det beror på syftet med citerandet. Citerar du för att framhäva din egen ståndpunkt så går det ypperligt. Citerar du för att någon är för lat eller för snål för att köpa boken själv så går det inte.

"Vissa böcker (som monster och varelser, krigarens väg) har ju utgått och kan bara köpas begagnade (det vill säga Neogames förlorar inte på att informationen sprids), skulle man kunna ha ett annat förhållningssätt till dessa böcker?"

Bara om Neogames går med på det.