Nekromanti Coraline! Se den!

magoo

Hero
Jag har nyss sett den animerade filmen Coraline, i 3D dessutom. Jag är förtrollad och förfärad och har utvecklat en plötslig fobi mot knappar. Se den!

ermine

Warrior
Koumpounofobi (lätt OT)

Jag är förtrollad och förfärad och har utvecklat en plötslig fobi mot knappar.
Det är inte en helt ovanlig konsekvens av att ha läst boken eller sett filmen. Gaiman har en del att säga om fenomenet:

<object width="425" height="350"> <param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/vQC0QVXa33o"></param> <param name="wmode" value="transparent"></param> <embed src="http://www.youtube.com/v/vQC0QVXa33o" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"> </embed></object>

Lindenius

Swashbuckler
magoo said:
Jag har nyss sett den animerade filmen Coraline, i 3D dessutom. Jag är förtrollad och förfärad och har utvecklat en plötslig fobi mot knappar. Se den!
Kan man ta sin åttaåriga dotter och se den?

//erik. funderar på att ta sin åttaåriga dotter och se den

Arfert

Facit
Jag tänkte gå med min 6-åriga dotter Lyra, men å andra sidan är hennes favvorulle just nu Hellboy 2. Jag är nog en olämplig pappa.

solvebring

Superhero
Jag har nyss sett den animerade filmen Coraline, i 3D dessutom.
Härligt!
Men vad innebär "i 3D dessutom"?
Menar du 3D-glasögon och tjosan, för om inte så ja, den är ju gjord i 3D-Stopmotion. Ett begrepp som jag faktiskt inte lyckats klura ut vad det innebär än, även om jag har mina misstankar om vanlig stopmotion med tillagt 3D-lager?
Någon som vet?

Nåväl, ja, självklart måste man se den (piskar sig själv). Frågan är när det blir av dock för min del. Blev ju pappa den 15/5, så det är liksom fullt upp. Fast, man älskar ju alla andra filmer som Henry Selick gjort, som t.ex. "The Nightmare Before Christmas" (Nej, Tim Burton är dess producent, inte dess regissör, vilket alltså denne Selick är). :gremwink:
Dessutom är det underbart med välgjord Stopmotion. Faktum är att Stopmotion fanimej är en mycket underskattad filmskaparform, och det är därför mycket trevligt att grabbar såsom Selick och Burton ser till att göra favoriter i det formatet. Hade varit kul med en tilläggsversion av Burtonregisserad Sweeney Todd i Stopmotion.

Nåväl, har fluktat efter Coraline ända sedan animationsblaskorna började skriva om den för ca ett halvår sedan. Har tyvärr inte läst boken.

Vad det gäller lämpliga fader, Arfert så måste jag säga att tvärtom, du är en mycket lämplig pappa, som ger dina barn sådana upplevelser och inte låter dig låsas om myterna om våld och galenskap.

magoo

Hero
Jag tyckte den var mycket skrämmande, det beror på hur hon är som person. Det var en del element som jag tror är mycket otäckt för barn, att mamma och pappa är några andra än vad de utger sig för att vara... jag skulle inte ta med min 7-åring, men han är både lättskrämd och mörkrädd, så...

Å andra sidan tycker jag att man kan se det mesta bara man är med och är beredd på att debriefa under tiden och efteråt...

magoo

Hero
Jag tyckte att Coraline var en mycket tuff och problemlösande tjej, en spännande hjältinna med egen personlighet utan att vara en pojke i rosa.

Jag ser fram emot att se den med min dotter, men hon är DEFINITIVT för liten.

Den är ju på engelska också, så barn bör åtminstone kunna läsa text, vilket är knepigt i 3D.

magoo

Hero
I 3D, med glasögon. Jag gillar inte SF-brillorna dock, de är för stora och obekväma. Bättre 3D-glasögon åt folket!

Skuggvarg

Hero
Neil Gaiman är ju jäkligt bra men jag hade fått uppfattningen att det här var en ganska fånig barnfilm...jag kanske ska ändra uppfattning och se filmen då.

Och nej, jag har inga barn. Tack gode g...nä, så kan jag ju inte säga, jag är inte troende heller. Okej, tacka fan för att jag inte har några barn. :gremwink:

Eller kanske man ska tacka sig själv? Men det låter på er som att man ändå ska se Coraline? Skäms man för att som vuxen utan barn gå och se en barnfilm kan man kanske ladda ner den eller hyra den senare.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Skuggvarg said:
Eller kanske man ska tacka sig själv? Men det låter på er som att man ändå ska se Coraline? Skäms man för att som vuxen utan barn gå och se en barnfilm kan man kanske ladda ner den eller hyra den senare.
Nu vet jag inte om det finns olika visningar för dubbat/subbat, men om man väljer en subbad föreställning, gärna sent på kvällen, så lär man ju kunna slippa barnfamiljer iaf.

//Krank, som avskyr att se på bio med barn

Arfert

Facit
Håller med. Jag ser ofta på så kallad barnfilm. Även utan Lyra (dottern). En bra film är en bra film, liksom. Det är fånigt att skämmas.