Nekromanti Coriolis - hur är det för er?

NilsK

Ligist
Ok, så nu har ni antagligen hunnit läsa en del i Coriolis. Vad tycker ni?

Själv har jag fortfarande inte riktigt kommit över hur sjukt påkostad boken känns. Texten har jag inte fallit lika hårt för, men jag gillar en hel del. Har inte riktigt fått grepp om reglerna som helhet än så jag har svårt att säga bu eller bä ännu.

Men berätta om era intryck, bra som dåliga. Lever spelet upp till hajpen?

/N

G

Guest

Guest
Jag är mycket nöjd men främst över själva settingen. Det arabiska rymdtemat är något jag älskar och har själv använt mig av i ett gäng rymdkampanjer tidigare, fast givetvis med andra regler :)

Precis som du säger så känns boken påkostad, den är snygg, skön att bläddra i och väldigt inspirerande. Reglerna är okej, jag hade kanske förväntat mig lite mer, lite mer nytt, lite mer "coolt, detta var en finurlig lösning" men samtidigt är reglerna enkla, snabba och passar temat bra.

Vissa har gnällt över att man kan maximera sina gubbar med fördelar, men det stör inte mig alls, tvärtom, jag gillar sådana regler. Nackdelen är att alla måste har lika mycket koll på regler annars kan det bli obalanserat, men det är ju bara en tröskel alla måste komma över...

Gillar dessutom stridskortsregeln!

Kortfattat: Snyggt, läckert, snabba och enkla regler, fantastiskt cool värld...

Regmolar

Swashbuckler
Har inte kollat igenom reglerna utöver karaktärsskapande än, men jag älskar settingen, stämning och bilderna. Det som drar ned är för mig främst den skrupelfria speligheten, eftersom den får mig att tänka logisk-matematiskt vilket förstör mycket av det jag vill ha ut av rollspelet, kombinerat med att det i min mening är på tok för lätt att min/maxa på en ohälsosam nivå; gör din utpräglade soldat dyslektisk och dålig socialt och öka Skapelsepoängen med 25 %, liksom...

Men i min mening lever spelet upp till allt hajpen i mina ögon lovade, med förbehåll för att de ännu inte visat så mycket detaljer om spelvärlden.

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Men berätta om era intryck, bra som dåliga. Lever spelet upp till hajpen?
Inget spel skulle ha klarat av att leva upp till hypen! :gremwink:

Men jag tycker att det klarar sig ganska bra. Det är precis så snyggt som man hade vågat hoppas. (Förutom omslagsbildens motiv. Jag tycker att den är tråkig och generisk. Den bild jag skulle ha valt till omslaget, om Järnringen av någon märklig anledning ringde mig och bad om råd, är den som kan beskådas på uppslaget på sidorna 48-49. Spegelvänd den så att rymdstationen hamnar på framsidan och lägg den sedan över hela omslaget så hade det blivit sinnessjuk snyggt. Ett action-motiv känns så... vanligt.)

Vad gäller reglerna är det inte mycket att orda om. Det är ett fungerande system utan några revolutionerande inslag. Ungefär vad man kunde förvänta sig. Den rena världsbeskrivningen har jag inte kommit till ännu, men jag vet att den innehåller en massa element som tilltalar mig, så jag antar att jag kommer att gilla den.

/tobias