Lemur
Chatbot som låtsas vara en lemur
- Joined
- 7 Sep 2015
- Messages
- 2,675
The Fate of Shamshir är en kampanj för det populära science fiction-rollspelet Coriolis: The Third Horizon, skriven av @Brödbane (aka. Erik Åhlin).
Denna texten innehåller massor av SPOILERS! Fortsatt läsning sker på egen risk.
The Fate of Shamshir är en rejäl PDF på 55 sidor och kommer säkert att räcka i tio spelsessioner eller mer. Den innehåller allt man kan önska sig från en rymdopera – ett djungelliknande träsk, rymdpirater, skumma krogar, uråldriga ruiner och ett förlorat skepp som sägs innehålla nyckeln till hela sektorns väl och ve!
Rollpersonerna blir anlitade av en arkeolog för att ta sig till ett avlägset kloster och köpa en gammal relik som kallas Cryptosphere. Via denna relik dras de in i en kapplöpning för att hitta det mytomspunna rymdskeppet Shamshir, som sägs innehålla nyckeln till de farliga vapensystem som kontrollerar sektorn.
Struktur
Kampanjen är uppdelad i fyra akter:
Akt 1: A Golden Pearl of the Quadrant
Rollpersonerna reser till ett träsk för att få tag på reliken Cryptosphere. Här hittar vi en öppen äventyrsplats med olika fraktioner och farliga monster. Rollpersonerna måste ta sig fram genom träsket till fots eller med båt och undvika att hamna mellan rebellerna och den farliga kartell som styr i området.
Akt 2: Khorsabad Nights
Rollpersonerna återvänder med Cryptosphere, bara för att finna att deras uppdragsgivare har blivit kidnappad. De måste navigera den farliga piratstaden Khorsabad för att hitta honom.
Akt 3: The Riddle of the Seventh
För att hitta den karta som göms i Cryptosphere måste rollpersonerna ta sig till ett tempel på en asteroid – jagade av pirater!
Akt 4: The Doom of Kushtriya
Med kartan i ägo gäller det att hinna först till skeppet Shamshir, gömt i Kushtriya-dynastins uråldriga ruiner.
Valfria händelser
Varje akt innehåller en handfull valfria händelser som spelledaren kan strössla med efter behag. Jag älskar det upplägget och tycker att händelserna har en bra bredd – från möjligheter att slänga in balla monster till mer stämningsfulla inslag som förstärker känslan av fara och mystik.
Skurken
Äventyrets huvudsakliga skurk är en pirat vid namn Genya Artabazus som vill hitta Shamshir för att få makt över vapensystem och inleda ett stort blodbad. Under äventyrets två sista akter är hon rollpersonerna hack i häl och allt leder fram till en slutgiltig konfrontation. Det känns väldigt mycket Indiana-Jones-Skurk över hela grejen, och det funkar fint tycker jag.
Sammanfattningsvis
Det är ett långt, sammanhängande och mycket välskrivet äventyr, och jag tror verkligen att det kan bli hur bra som helst att spela, med sin rymdpiratstämning och gamla tempel. Produktionsvärdet känns högt, med bra formgivning och fina bilder – det råder ingen tvekan om att många timmar har lagts ner på att skapa detta.
Personligen spelar jag sällan sci-fi-rollspel, eftersom jag är en fantasy-fåne. Men skulle jag få feeling för sci-fi, skulle nog The Fate of Shamshir ligga nära till hands att plocka upp, då det fångar den typen av swashbuckling-Firefly-sci-fi som jag tycker passar utmärkt för äventyrsrollspel.
Denna texten innehåller massor av SPOILERS! Fortsatt läsning sker på egen risk.
The Fate of Shamshir är en rejäl PDF på 55 sidor och kommer säkert att räcka i tio spelsessioner eller mer. Den innehåller allt man kan önska sig från en rymdopera – ett djungelliknande träsk, rymdpirater, skumma krogar, uråldriga ruiner och ett förlorat skepp som sägs innehålla nyckeln till hela sektorns väl och ve!
Rollpersonerna blir anlitade av en arkeolog för att ta sig till ett avlägset kloster och köpa en gammal relik som kallas Cryptosphere. Via denna relik dras de in i en kapplöpning för att hitta det mytomspunna rymdskeppet Shamshir, som sägs innehålla nyckeln till de farliga vapensystem som kontrollerar sektorn.
Struktur
Kampanjen är uppdelad i fyra akter:
Akt 1: A Golden Pearl of the Quadrant
Rollpersonerna reser till ett träsk för att få tag på reliken Cryptosphere. Här hittar vi en öppen äventyrsplats med olika fraktioner och farliga monster. Rollpersonerna måste ta sig fram genom träsket till fots eller med båt och undvika att hamna mellan rebellerna och den farliga kartell som styr i området.
Akt 2: Khorsabad Nights
Rollpersonerna återvänder med Cryptosphere, bara för att finna att deras uppdragsgivare har blivit kidnappad. De måste navigera den farliga piratstaden Khorsabad för att hitta honom.
Akt 3: The Riddle of the Seventh
För att hitta den karta som göms i Cryptosphere måste rollpersonerna ta sig till ett tempel på en asteroid – jagade av pirater!
Akt 4: The Doom of Kushtriya
Med kartan i ägo gäller det att hinna först till skeppet Shamshir, gömt i Kushtriya-dynastins uråldriga ruiner.
Valfria händelser
Varje akt innehåller en handfull valfria händelser som spelledaren kan strössla med efter behag. Jag älskar det upplägget och tycker att händelserna har en bra bredd – från möjligheter att slänga in balla monster till mer stämningsfulla inslag som förstärker känslan av fara och mystik.
Skurken
Äventyrets huvudsakliga skurk är en pirat vid namn Genya Artabazus som vill hitta Shamshir för att få makt över vapensystem och inleda ett stort blodbad. Under äventyrets två sista akter är hon rollpersonerna hack i häl och allt leder fram till en slutgiltig konfrontation. Det känns väldigt mycket Indiana-Jones-Skurk över hela grejen, och det funkar fint tycker jag.
Sammanfattningsvis
Det är ett långt, sammanhängande och mycket välskrivet äventyr, och jag tror verkligen att det kan bli hur bra som helst att spela, med sin rymdpiratstämning och gamla tempel. Produktionsvärdet känns högt, med bra formgivning och fina bilder – det råder ingen tvekan om att många timmar har lagts ner på att skapa detta.
Personligen spelar jag sällan sci-fi-rollspel, eftersom jag är en fantasy-fåne. Men skulle jag få feeling för sci-fi, skulle nog The Fate of Shamshir ligga nära till hands att plocka upp, då det fångar den typen av swashbuckling-Firefly-sci-fi som jag tycker passar utmärkt för äventyrsrollspel.