Nekromanti Coriolispresentationen på SSK

Storuggla

Champion
Okej, på allmän (öh..) begäran, lite info av det jag minns, allt i en salig röra eftersom jag är hemma med konventsmage och därför tänker mer på att hålla ringmuskeln tät än att verka sammanhängande:

Innan seminariet sa Vulf att om haninte gillade det han hörde eller såg så skulle han ställa till med en scen.
Seminariet började med en filmsnutt som de visade upp, men den missade vi för Vulf/chrull ville röka innan.
Sedan tog två snubbar från Järnringen och förklarade att de kom från Järnringen. De drog lite snabbt Järnringens historia, vad de gett ut och så. Och sen drog de in på Coriolis.

Nu är jag lite osäker på vilken ordning saker och ting kom i och så, men de började bergis med att säga vad Coriolis inte skulle vara/ha. Och det var rymdstrider, galaxkrig, centralmakt, oändlig yta, xenomorfer, religiöst, utforskat och... öhm, något mer. Som det inte skulle vara alltså. Sedan rabblade de upp var Coriolis faktiskt skulle vara, och det var helt enkelt det motsatta till vad de just rabblat upp att spelet inte skulle vara. Lite överflödigt, men okej.
Utgivningsplanen var väl lite luddig om jag får säja så själv, en regelbok (i färg tydligen), en spelledarskärm (som "Efter Kriles vetenskapliga undersökningar blir liggande, tack till Krille om han är här") och kampanjböcker som skulle gå under namnet "Ikonernas Nåd". Spelet kommer ha en metaplot.
Vi fick se.. öhm... tre tabeller. En med färdighetsnivåerna så att vi fick se skalan - noll till tjugiofem, en för färdighetsslag (man lär inte behöva den, den gick ut på att om man slår över ett värde så lyckas man, slår man över med fem så lyckas man bättre) och en för skador. En skicklig vapenanvändare gör mer skada än en amatör, tydligen.
Man slåt 2t10 och lägger till modifikationer, såsom färdighetsvärde och sådant. Ganska normalt det lilla vi såg.
Religion ska vara vardagligt och något som genomsyrar, så alla är troende per default. VIll man vara ateist (Klentrogen) så är det en nackdel (eftersom skepp med klentrogna ombord råkar ut för jävulskap oftare och en massa sådant) medan djupt troende är en fördel. Man dyrkar tydligen nio ikoner, men vad de föreställer och betyder gruffar man om. Om jag förstog det rätt.
Det kommer finnas monster, som svar på Vulfs direkta fråga. Dock kommer det inte finnas xenomorfer som andra raser. Estetiken kommer från Nordafrika/Cordobakalifatet.

Vad mer.. öhm... handel ja, handel kommer finnas. Skeppen är stora jävlar som bemannas av små besättningar (tänk Alien). Man reser via portaler (och när man åker genom portalerna så är man i stasis). På varje skepp har man ett altare och en liten ikonbild på bryggan. Troende och djupt troende är bra att ha ombord, de får plus. Klentrogna ombord gör att man råkar ut för mer problem, mer minor, mer trubbel helt enkelt. Torde skapa en viss misstro för klentrogna in game. Får se hur det artar sig.

Vill man snacka med någon i ett annat system får man antingen åka dit, skicka brev eller ringa upp stationen vid portalen och hoppas att snubben som svarar hittar en killle som kan ta ens meddelande när han hoppar (det kan ta veckor innan man får sin hopptid, det är köbildning) och sedan får den killen ringa upp när han kommer fram. Lät kul. FTL-kommunikation existerar inte. Inte heller laservapen.

Det viktigaste är väl att Vulf inte ställde till med en scen och vi båda ville ge Järnringen våra pengar. Men de hade ingen bok att ge oss i utbyte än. December hoppas de på. Kanske.

Storuggla, ticktocktamburine

Big Marco

Läskig
Tack. Den var lång. Men det sades inget om hur man skulle rollspela eller vad som är poängen med att köpa/engagera sig i Coriolis? Alltså - varför Coriolis?

(frågan är mest akademisk, jag kommer att köpa boken i vilket fall, om den inte är Hinterweltful.)

Storuggla

Champion
"Men det sades inget om hur man skulle rollspela eller vad som är poängen med att köpa/engagera sig i Coriolis? Alltså - varför Coriolis?"

Öh, man ska sitta vid ett bord och... jag är rädd att jag inte förstår frågan. Det är ett spel. Det är till för att köpas. :gremconfused:

Storuggla, idealmjöljssnögubbar

Big Marco

Läskig
Jo, men det är ju en grundtanke med alla rollspel. Vad är Coriolis USP (Unique Selling Point på marknadsföringsspråk)? Varför Coriolis före andra SciFi-spel, eller före vilka rollspel som helst?

Storuggla

Champion
"Vad är Coriolis USP (Unique Selling Point på marknadsföringsspråk)? Varför Coriolis före andra SciFi-spel, eller före vilka rollspel som helst?"

Aha, du menar så. Då förstår jag.

Eh, det var lite vagt tyckte jag personligen. Frågan "Vad gör man", som förvisso aldrig ställdes, blev aldrig besvarad. På det sättet de sa at man kunde spela arkelogiska utgrävningar eller ett handelsskepps besättning så lät det som fokus inte låg på det, men de sa aldrig vad fokuset var. DÄremot sa de att det var hard sci-fi först, men sen kom de på att hard sci-fi var trist så de rörde sig ifrån det.

USP (vilket för mig är Universal Ship Profile, men då är jag väl Travellerskadad) blir väl då "Öh, det är ett flerfärgs science fictionspel på svenska, hur mpnga andra finns det?" antar jag. Det är dock säkert helt fel, eftersom jag lyssnade efter saker som skulel sabba settingen för mig, inte efter marknadföringssaker eller så. Någon annan som var där kan nog förklara bättre.

Storuggla, en sjungande björn

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Har ingen aning

Vilken USP det har för normala människor vet jag inte.

Vi andra som sagt att vi ska fan spela det när det kommer tror jag tilltalades av främst det visuella, med mycket arabiskt och moriskt tonläge, samt en diffus känsla av att det är en hel del mystik i det hela. På ett lite odefinierat sätt.

... och främst ...

Religionen spelar roll. Det ska bli spännande att se vad de gör med detta tema.

Det kändes som att världen har mycket tung backstory, och jag får sköna vibbar. Varför jag får det är svårt att förklara ... det finns inget som presenterades som man inte kan göra i Traveller om man jobbar lite med systemet.

/M

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Men det sades inget om hur man skulle rollspela eller vad som är poängen med att köpa/engagera sig i Coriolis?"

Det intryck jag fick är att världen är öppen för flera typer av spel: politiskt intrigerande på Coriolis eller ute ibland kolonierna, renodlad action med gott om strider och lite mer lågmälda vardagssituationer som skrotsamlare eller något annat småfolk. Enligt Järnringen själva så skulle just dessa tre spelstilar ytterligare förklaras i regelboken (som för övrigt skulle bli rätt tunn på runt 164 sidor om allting gick som planerat).

Rymdstrider i Coriolis är långsamma och mycket farligare (Järnringen jämförde med ubåtsstrider, när du väl har blivit upptäckt så är striden i princip över) så den som vill fajtas mycket bör nog begränsa sig till att skjuta med pistoleras på någon planet istället.

Det som mest betonades som unikt var den starka religiositeten och avsaknaden av skumma xenomorfer. Vad jag förstod så finns det i princip bara människor som susar omkring med undantag för Emissarierna (en mystisk grupp som nyligen tagit kontakt med mänskligheten och antingen kan vara rymdvarelser eller kopplade till religionen) och enstaka monster. En annan sak som nämndes var att världen inte skulle vara statisk utan förändras genom de moduler och äventyr som gavs ut.

Jag får intryck av att det är ganska småskalig och skitig sci-fi där rollpersonerna är obetydliga skrotbärgare och långt ner på stegen i ett hierarkiskt samhälle. Reglerna verkar inte revolutionerande men mer intressanta än de som finns i M:UA. Jag kommer definitivt att förhandsboka det. Nu vet jag inte om det här var något svar på dina frågor eller bara osammanhängande mumlande, men det får du själv avgöra. :gremsmile:

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Okej, tack för den redogörelsen. Jag är fortfarande intresserad av spelet, rätt mycket för att det låter så annorlunda jämfört med andra science fiction-rollspel. (Och jämfört med annan science fiction i allmänhet.) Dessutom är det snyggt.

Jag gillar också att spelet fokuserar på människor, att kulturen verkar annorlunda, och att det känns ganska långt från de mer spektakulära rymdspelen med skrikande däck i rymden. Ju mindre av spelets fokus som ligger på strider, desto bättre.

Jag kommer definitivt att förhandsboka det om inte Järnringen hittar på något extremt konstigt som skrämmer bort mig, och jag kan inte gissa vad det skulle vara.

/tobias

Big Marco

Läskig
Jag tackar, bra presentation. Känns bra, det blir ett garanterat köp. Jag är ju gammal 2300 AD-fan och har saknat grus-i-rymddräkt-spel sedan den kampanjen blev gammal. Jag känner mig mycket tillfreds med att vi slipper taffliga aliens och space opera. Ubåtsupplägget är samma koncept som Terra One har (hade?) och det är jävligt nervigt när det görs rätt.

En fråga - konstaterades det om man som RP är lika sopig från start som man är när man börjar i MUA?

thark

Hero
Nu sa de iofs inte vilka värden man egentligen börjar på, men det lät i princip som "nej, man är inte sopig".

Systemet är ett 2T10+FV > Svårighet där baskompetens är FV 10 och normalsvårt är 20, eller så.

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Just ja, 2t10 istället för d20

Så det blir nog lättare att spela Coriolis om man spelar D&D eller nått annat d20. I princip samma grund ... öööööh ... princip.
:gremcool:

/M

walium

Ganska töntig, faktiskt
Det är hursomhelst extremt kul att det börjar komma lite nya rollspel och inte bara återupplivande av gamla, välbekanta kort. Jag har länge saknat ett sci-fi-spel i min arsenal och Coriolis verkar bli väldigt snyggt. Järnringen pratade även om att ge ut framförallt noveller men även andra tillbehör om någon erbjuder dem bra koncept (så se till att konstruera brädspel och figurspel nu pojkar och flickor).

Jake Steele

Warrior
Varför får jag en Fading Sun känlsa från det här spelet?

Låter coolt och jag kommer nog köpa det (när kommer det ut?) även om man kan göra samma sak m.h.a. andra rollspel.

Att boken bara blir på ~160 sidor känns lite, särsklit med tanke på hur mycket plats färdighetsbeskrivningar tar upp i nya rollspel. Med regler och RP generering så finns det inte mycket plats över för en världsbeskrivning eller regler för rymdstrid, rymdfarkoster m.m. Det känns som en världs/SL bok på ytterligare 160 futtiga sidor kommer komma.

Personligen så vill jag ha ett komplett rollspel i en bok eller box, så trenden bland svenska rollspel att dela upp rollspel i flera böcker är inget jag gillar. Särskilt när de verkar så textfattiga som Götterdammerung.

A.

(Jag kanske är orättvis mot Götter, eftersom jag varken köpt eller läst spelet. "You can't judge a book by its cover", men när man står där med sina surt förvärvade pengar i butiken och bläddrar är det just vad jag gör.)

Mogger

Hipsteranka
[ QUOTE ]
Varför får jag en Fading Sun känlsa från det här spelet?

[/ QUOTE ]

Antagligen för att portaltemat är detsamma. Men där upphör likheter, utöver de som är samma för i princip alla scifi-världar. Jag har under en tid speltestat Coriolis, och vågar påsta att likheterna mellan Fading Suns och Coriolis är färre än likheterna.

/Psipo på www.mutant.nu

Krille

Super Moderator
160

Att boken bara blir på ~160 sidor känns lite, särsklit med tanke på hur mycket plats färdighetsbeskrivningar tar upp i nya rollspel. Med regler och RP generering så finns det inte mycket plats över för en världsbeskrivning eller regler för rymdstrid, rymdfarkoster m.m.
Det beror till stor del på hur svulliga reglerna blir. Usagi Yojimbo RPG (den gamla sorten, från Gold Rush Games och av Greg Stoltze) var på 96 sidor.

På dessa 96 sidor fick man med en beskrivning av Japan, ett helt regelsystem med ett innovativt stridssystem, en stor klase yrken, en stor klase arter, massor med praktiska spelledartips, två introäventyr, en ordlista, en personlista, en tidslinje, en serie och dessutom konverteringsregler till FUDGE om man nu tyckte att Fuzion-instansen var tråkig. Dessutom fanns det med en helsida reklam också. Texten var dessutom läsvänlig och layouten fullproppad med serierutor som illustrationer.

Sensmoralen är att om man planerar lite och anstränger sig lite mer så räcker 160 sidor gott och väl.

thark

Hero
Re: 160

Hellre ett bra spel på 160 sidor som säger lagom mycket och ger känsla snarare än detaljer, än ett överproppat spel på 320 sidor med tusen färdigheter och massor av settingdetaljer. Mycket, mycket hellre.

100-150 sidor känns rätt optimalt, för min del.

Jake Steele

Warrior

"Hellre ett bra spel på 160 sidor som säger lagom mycket och ger känsla snarare än detaljer, än ett överproppat spel på 320 sidor med tusen färdigheter och massor av settingdetaljer. Mycket, mycket hellre.

100-150 sidor känns rätt optimalt, för min del."

Det kan vi nog alla hålla med om men är det vad du tror och förväntar dig få när du köper Coriolis? (skriver jag utan sarkasm eller baktanke, vill bara höra från någon bekant med Järnringens böcker om det är vad man kan förvänta sig.)

Tyvärr kan jag inte skaka en föraning om att spelet kommer ha stora sidebars med ett snyggt och stämningsmässigt lilablått stjärnhimmels motiv som trots det bara äter upp plats på var å en av de där 160 sidorna. :gremgrin:

A.

Mogger

Hipsteranka

Jag har speltestat grundreglerna och kan säga att de är ändamålsenliga och funktionella. På sina håll även nyskapande. Men det maffigaste blir nog kampanjdelen av boken! Jag har inte läst något av det, men JFAB brukar lägga sitt tyngsta artilleri på den posten.

Och några sidebars tror jag inte att det blir... :gremsmile: