Corona i cyberpunkmiljö

Franz

Nin geed gali jirey geed loo ma galo
Hej allihopa!

Nu när man hela tiden påminns om Corona blev jag naturligtvis inspirerad av detta till en kampanj i cyberpunkmiljö.

Viruset i min tilltänkta kampanj finns i en stad, Tallinn som det ser ut nu, och inte i hela Europa. Viruset heter CyRona och är ett elektroniskt virus som påverkar cybernetik. Är man smittad kan detta få obehagliga konsekvenser. Exempelvis:
  • Den smittades cybernetik slutar helt att fungera
  • Den smittades cybernetik aktiverar sig och avaktiverar sig när den själv känner för det
  • Cybernetiken ändrar form och antar ett organiskt obehagligt utseende (tänk Cronenberg body-horror). Detta kan även få effekter på hur cybernetiken rent praktiskt fungerar
  • Cybernetiken vanställer bäraren.
Ett megaföretag vid namn MtMorph har dock lyckats framställa cybernetik som inte smittas av viruset. Detta företag har naturligtvis tjänat multum och blivit ledande i Estland. Många misstänksamma röster har höjts om att det är MtMorph som själva spridit viruset för att sedan ha utvecklat en immun programvara för att tillskansa sig monopol.

Lite olika saker kan hända som bäddar för spännande kampanjer:
  • En organisation av fanatiska hackers försöker få viruset att sprida sig från Tallinn till resten av Europa. Vissa menar att det är MtMorph som betalat gruppen av hackers att göra detta för att få fler beroende av deras programvara.
  • En rivaliserande företag vill utföra industrispionage hos MtMorph för att komma över deras hemligheter kring hur deras cybernetik undviker att smittas av viruset.
  • Viruset riskerar att muteras till någonting ännu farligare och dödligare.
Detta upplägg kan även leda till andra spännande och unika saker i Tallinn. Jag tänker mig bland annat futuristiska botgörningståg där folk går längs gatorna och gisslar sig. De tror att viruset är guds straff för att människorna förlitar sig för mycket på cybernetik.

Vad säger ni? Kan detta bli ett intressant kampnjuppslag?

Magnus Seter

Ansvarig utgivare
Staff member
Jag tror absolut att det kan vara ett intressant uppslag. Sen är det ju intressant att fundera kring vad det skulle innebär för världen.

Jag kan till exempel tänka mig att det uppstår en "anti-cybernetik"-rörelse, där "vanliga" människor jagar och dödar de med cybernetik, så att inte viruset sprids till de som inte har cybernetik (även om det inte är möjligt, kan ju folk få för sig det).

Sen blir det kanske mode i att vara "ren" från cybernetik, så att alla som har cybernetik, oavsett var det kommer från, kommer att ses som paria.

Finns säker mycket mer ...

/M

Celledor

Hero
Inte at glömma alla de vansinniga hacks from kommer florera på nätet om hur du moddar din cybernetik för att skydda dig från viruset. Allt är såklart helt verkningslöst.

Skulle även vara coolt om det fanns någon del som gick att byta ut. Blir man smittad så kan man byta den delen och vara fri ett tag. Sådana delar skulle snabbt bli högs eftertraktade. Kanske även så uppfinner någon sätta att serie/parallel köra sådana delar som då funkar som fysiska virusväggar som sakta bryts ner när de smittas.

Det kommer såklart finnas dem som säljer lindrande behandlingar som även om de funkar tvingar dig att hela tiden gå på nya behandlingar.

Franz

Magnus Seter Jättebra idéer! Gillar hela infallsvinkeln med anti-cybernetik!

Celledor Ja, att kunna byta ut delar som blir infekterade låter awesome! Kanske då också att infekterade delar som kasserats säljs på svarta marknaden av lurendrejare som säger att delarna är nya och fräscha.

Tänker även att om man spelar Mutant 2089, eller något annat cyberpunkrollspel där mutanter finns med, så kan ju ett väldigt stort hat mot mutanter uppkomma, för om cybernetiken vanställer folk blir de ju tekniskt sett muterade, men de skäms så mycket för det att de blir ännu mer hatiska mot "riktiga" mutanter och har resonemanget "Jag är i alla fall mindre mutant än de där!"

Mogger

Hipsteranka
Franz Berlin 2091 har detta som en bärande premiss. Jag inspirerades av det nör jag skrev Ulvriket som också har ett smittsamt virus som härjar i Nekropolis.

Franz

Måns;n344775 said:
Franz Berlin 2091 har detta som en bärande premiss. Jag inspirerades av det nör jag skrev Ulvriket som också har ett smittsamt virus som härjar i Nekropolis.
Berlin 2091 till Mutant 2089? Det var väldigt länge sedan jag läste den, det har jag helt glömt bort. Är det precis samma som min idé?

Tre solar

Hero
Bra idé!

Några förslag
- viruset påverkar INTE cybernetiken, utan resten av personen (övrigt lika), cybernetiken påverkar bara spridningen.
- MtMorph har inte skapat viruset, däremot köpte företaget upp och kvävde den startup som först identifierade sårbarheten för 20 år sedan, pga lönsamhet. Därför gick det så fort för dem att utveckla immun CT.
- Av forskargruppen i startupen har en blivit guru, en försvunnen, två jätteframgångsrika inom olika branscher; alla hatar varandra personligen och professionellt. Pga viruset har de börjat konspirera mot varandra, eftersom de skulle kunna förstöra varandras liv genom att läcka deras inblandning.
- Alla startar därför hemliga utredningar, i hopp om att ta reda på vad som hänt med den försvunna (alla vet att de inte mördat honom, men vet att de andra skulle kunna gjort det).
- Utredningarna springer på varandra, någon dör.

Då får du ett bra detektiv-scenario.
Sen kan du ha ett spår med hacker-gruppen (som den försvunna var med och grundade som student?), ett spår med industrispionage (som kommer avslöja köpet och nedläggningen av startupen och ge en koppling till någon av de personerna),
ett spår med virusets mutationer (med forskningsanläggningar och fruktansvärda gen-experiment).

Sen skulle jag nog göra så att viruset hängde samman med någon katastrofinsats, men sen levde kvar och kom tillbaka med förödande konsekvenser när alla glömt bort det. Typ att det förekommer naturligt hos någon mikroorganism som modifierats för att ta upp nanoplast från haven eller co2 från luften, och att det inte var något problem innan vi förökade dem miljonfalt för att få hålla planeten beboelig utan att skära ner på fossila bränslen.

Det låter som en fantastisk kampanj.

Rymdskeppet

Veteran
Vi spelade strupsvampsincidenten till Elysium samma vecka som utbrottet började i Kina. Vi misslyckades kapitalt och soldater brände ner hela kvarteret och dess invånare.

Leon

Leo carcion
Jag tycker det vore coolt om viruset varken är ett rent biologiskt virus, eller ett datavirus, utan en hybrid. Kanske sprids det genom uppdateringar av cyberfirmware, och orsakar sedan olika sjukdomstillstånd. Kanske smittar det som influensan men påverkar cybernetiken. Kanske är det en sorts syntetiska nanovirus som programmerar om både cybernetik och genetik.

Mogger

Hipsteranka
Franz;n344776 said:
Berlin 2091 till Mutant 2089? Det var väldigt länge sedan jag läste den, det har jag helt glömt bort. Är det precis samma som min idé?
Nej iden är inte samma. Det är ett virus som härjar i en stängd sektor full av dissidenter. Mycket underjordisk motståndskamp m.m.

Franz

Tre solar Jättebra idéer! Känns som ett najs upplägg för ett bra och fritt detektiväventyr! Jag tänker mig nog att viruset kan påverka cybernetiken, men inte behöver göra det. Att cybernetiken kan bli lite organisk och äcklig, tänk Tetsuos arm i Akira typ. Body horror a la Cronenberg. Är det förresten okej om jag lånar några av dina förslag om jag vill skriva ihop något för att sedan lägga ut det? Jag creddar såklart :)

Leon Cool idé med ett datavirus som smittar som influensa!

Måns Ah bra att det inte var exakt samma :)

Ska nog skriva ihop något med detta så fort jag är färdig med min Neapel-kampanj!

Tre solar

Hero
Du måste såklart också ha med att folk köper slut på toapapper. Jag förutspår att det kommer vara det bestående populärkulturella minnet, och bli en trop i katastrof- och zombie-filmer under hela 20-talet.

Franz

Tre solar;n344876 said:
Du måste såklart också ha med att folk köper slut på toapapper. Jag förutspår att det kommer vara det bestående populärkulturella minnet, och bli en trop i katastrof- och zombie-filmer under hela 20-talet.
Haha!!! :D Ja, i alla zombiefilmer och postapokalyptiska filmer så är det ju bensin och ammunition som är en bristvara, vilket känns logiskt. Men nä, i verkligheten blev det toapapper!

Hamstring skulle ju kunna finnas med i kampanjen, att det råder brist på cybernetiska delar som måste bytas ut för att folk bunkrar upp. Eller att det ryktas om att någon vara bromsar sjukdomstillståndet (vilket inte behöver vara sant) och så köper folk på sig.

Christoffer

It's all pig.
Hmm, är det i mutant 89/kult-mashupen i Sinkadus som det talas om ett virus som drabbar levande varelser som innebär att kroppen snabbt och våldsamt stöter bort cybernetik? Eller något Neotech? Någonstans måste jag ju fått det från för var något som figurerade mycket i en gammal mutant 89 kampanj vi körde på 90-talet, vi sörjde nog tyvärr pyri för mycket för att det skulle bli helt awesome men hade en kört det idag och säg dragit in Sorcerer istället och låtit demonerna kämpa emot smittan bara för att låta karaktärerna ha kvar sina implantat eller bara kör Cyberpunk 2013 rakt av ex så ojoj... då hade det kunnat bli något vackert hemskt.

Allmänt, den världen där kult och cyberpunk möts, mums.