Nekromanti Corousant förintas, vad händer då?

Eagle

Swordsman
Nu har jag en liten utmaning till er!

Vad skulle hända med imperiet och galaxen om Corosuant skulle totalförintas mellan Episode III och IV? Kanske genom att dess sol blir en supernova eller genom att någon iscensätter ett terroristdåd.

Var inte makten väldigt centralstyrd av kejsaren och vad händer om han dör och "man liksom hugger huvudet av ormen"? Blir Darth Vader kejsare då eller vad händer?

Vem skulle ha att vinna på ett sådant här scenario och vem skulle ha resurser och förmågan att göra något så ohyggligt ondskefullt?

Jag leker med tanken på att låta just detta ske, i syfte att skaka om i snögloben.

/Eagle

Blasphemy

Swashbuckler
Ohhh intressant med en "What if!-tanke". Vet ju att det finns en roman som utspelar som börjar i slaget vid Yavin i Episode IV men där Luke missar skottet som ska förstöra dödsstjärnan och Imperiet förstör Yavins måne...

Sedan fortsätter boken efter det.

Tror faktiskt att det skulle kunna vara en bra idé med en omskakande förändring. Man får ju tänka på att om Coruscant förstörs så måste det ske plötsligt - är det en förvarning så kommer ju alla viktiga personer begett sig därifrån. Men smäller allt på en gång så blir det nog ett kaos i galaxen (senaten finns ju som sagt kvar). Skulle tro att den blev uppdelad i mindre fraktioner - system som allierade sig med sina grannar - Imperiet kämpar om vem som ska ta över makten och det är allmän oreda.

Vissa system och folk kommer garanterat att tjäna på att Coruscant går upp i rök medan andra världar går under.

Ymir

Liten kantbaron
Alltså...jag skäms över att känna till det här, men blev inte Coruscant typ totalförstört av Yuuzhan Vong i Expanded Universe?

- Ymir, gömmer sig

Blasphemy

Swashbuckler
Hmmm har faktiskt ingen aning...
Försöker förtränga Jussi Wong och deras ormrymdskepp!

Poseur

Swashbuckler
Nog är det så att curousant nästan blir totalförintad av YW i expanded... YW invaderar och förstör typ hela planeten och dödar miljoner, sedan "teraformar" dom planeten. Lite senare så tar new republic tillbaka planeten.

/poseur vet mer om expanded universe än vad han är stolt över :gremblush:

Pilzefrau

hon/henne
I vilket fall är det mindre relevant för ursprungsfrågan, då den var vad som skulle hända om man förintade den på ett sätt som gör att man drastiskt förändrar hela händelseförloppet (ett händelseförlopp som någon bryr sig om dessutom). Antar att det menas att Kejsaren befinner sig där när det händer. Om Vader överlever och det hela sker efter att han blivit presenterad (jag vet inte hur länge det dröjer efter att Palpatine utropat sig till kejsare innan Vader s a s träder fram) borde han vara next in command, men annars vet jag inte. Maktkamp mellan nån sorts minister (den högste av de i Senaten som inte undanröjdes i kuppen) och Vader kanske? Beroende på hur ond Vader har hunnit bli kanske man kan hoppas på att han tar över utan att bli den skräckfigur som han formas till annars, men det vore ju iofs lite tråkigt... Rebeller lär uppstå ganska fort, separatister fanns det ju redan innan (om de styrande är goda: separatister, om de är onda: rebeller) så de lär ju slå till om maktkampen försvagar utåt... Sätter man dessutom in RP med egna agendor och hyfsat viktiga roller i det hela kan det säkert bli väldigt intressant!

Poseur

Swashbuckler
Jo relevansen i mitt inlägg kontra topic var kanske inte den bästa så jag lär väl försöka lägga ett bättre inlägg...

Om courasant skulle förintas i mellan 3:e och 4:e filmen så skulle nog imperiet falla ganska omgående i total anarki. Eftersom kejsaren, alla moffs och hela senaten dör så kommer nog resterande av flottan att försöka roffa åt sig sin del av kakan. Vader kommer definivit INTE att bli en ny ledare för imperiet. Då han aldrig har vart kejsarens second in command utan bara någon som stått kejsaren nära. Men han kommer nog också att försöka ta en del av kakan med våld. Han kontrolerar ändå en utav galaxens mest fruktade stormtruppbrigader.
Vad det gäller rebellalliansen, vars ledare också sitter i senaten(döda) så kommer den nog splitras en hel del nu när dom inte har sna politiska genier att framföra sitt budskap längre. Dock kommer förtrycket ifrån det splittrade imperiet bestå och lokala krigsherrar och system kommer börja förklara sig "sjäälvständiga"., vilket leder till att rebellerna blir en ny form av frihetsrörelse. Kanske utformar dom sina baser till någon form av mekka för liktänkande och försöker att hjälpa andra system klara sig ifrån förtycket.
I dessa tider kommer Bothans(en ras) att klara sig mycket bättre än under imperiets tid(vilket inte bara gäller för dom) och deras tjänster iochmed the bothanska spionnätverket kommer bli väldigt efterfrågat ifrån alla aktörer i detta enorma inbördeskrig galaxen återigen komemr kastas in i.
Handeln mellan system och sektorer kommer försämmras iochmed att ett stort intergalaktiskt handelscenter har försvunnit.
Men för enkelhetens skull tror jag galaxen kommer ställas inför ett nytt massivt inbördeskrig a la alla sidor för sig själva.

/poseur hoppas det gav något

Wyldstorm

Swordsman
Jag har teorin att man nog inte kan överraska kejsaren med en så stor händelse som en supernova...

Han ser en så stor förändring i kraften en hellvettes tid i förväg, och äter sannolikt upp attentatsmännen meddels väsande cyborg.

Harshtuggardåd fungerar väl (även om han är överjävligt svår att avliva eller ens hitta...), men där finns ju redan en hellvettes mängd (alternativa) historier om vad som hände efter kejsarens död.
Kort inbördeskrig & instabila allianser mellan viktiga personer i imperiet, brukar receptet heta.

Jag skulle som sagt vara försiktig med att underskatta kejsaren... hans paranoia är legendarisk.
Du glömmer t.ex. att i många alternativ till "efter filmerna" -historier så har kejsaren planerat för just dessa saker & har kloner av sig själv att fly till om han skulle dö...

Så, mitt "svar" blir att kejsaren återkommer från ett dolt labb på <Planetnamnet jag inte minns> i ny kropp, och är relativt glad att bli kvitt alla intrigmakare & potentiella harshtuggare i Coruscant...
Och då han slipper tjafsa med sånt blir han mer hänsynslös i utformandet av ett "nytt" imperium.
(Cue "Imperial march" i mer ödestung variant.)