Nekromanti CR för Solar och Balor

Magnus L

Hero
Som stolt ägare till Monster Manual sitter jag naturligtvis och dreglar över alla mäktiga monster utan att de har någon som helst koppling till kampanjen eller överhuvudtaget är möjliga att skicka mot rollpersoner.

Två av dessa är Solar och Balor. Det första jag tittar på är ofta CR. Jämför sedan de övriga värdena. Tycker nu att det är lite fel i Solar och Balors CR. Antingen bör man höja Solar eller sänka Balor, (eller höja Balor och höja Solar ännu mer :gremlaugh:)

Solar kan lägga i princip alla besvärjelser som existerar, åde arcane och divine inklusive Wish och Power word kill. En solar bär dessutom på ett +5 Vorpal dancing greatsword, ett oerhört mäktigt vapen, framförallt i händerna på nån med attackerna +35/+30/+25/+20/+15.

Inte för att Balor är klen på nått sätt, tvärtom, men den kan inte på långa vägar mäta sig med en Solar, trots detta har Solar CR 19 och en Balor CR 18.

Quan'talis

Swashbuckler
Tja, challenge ratings är ibland lite oklara, speciellt på så höga nivåer. Jag antar att alla CR-värden delats ut efter rätt omfattande speltestning, men jag kan tänka mig att det lätt blir lite skevt på extermt höga levels. Om en Solar till exempel testats mot en grupp med fyra spelare som alla hade rollpersoner på level 19 kan man nog utgå från att spelarna utnyttjade sina förmågor betydligt mer effektivt än spelledaren (jag har själv varit med om att en grupp på level 2-3, ungefär besegrade en Yuan-ti (CR 7?) utan större problem eftersom jag glömde bort att kräket hade spell resistance. Jag påstår inte att något liknande hänt under speltestandet, förstås, men det behövs inte mycket för att en CR ska sättas lägre än den kunde ha satts).

Om speledaren faktiskt är förberedd och utnyttjar varelsernas förmåga maximalt kan nog de flesta varelser vara betydligt svårare än CR antyder.

JPS

Staffan

Myrmidon
Tja, det antas väl iofs att ett "standardmöte" är mellan ett halvförberett party och en halvförberedd fiende (halvförberedd = spells med lång varaktighet (som mage armor) är igång, men man har inte förberett sig mot den specifika varelsen). Om endera parten är mer eller mindre förberedd bör man nog öka/minska XP/EL lite grann, vilket poängteras i köpta äventyr (det finns många ställen i Return to the Temple of Elemental Evil där det står något i stil med "Eftersom monstren här har lagt sig i bakhåll, öka XP med 20%")

Oldtimer

Slava Ukraini!
...fattar ni vad jag menar!!

Nä (om det nu var en fråga). En grupp med rollfigurer av grad 19-20 bör kunna ta sig an till exempel en balor. Vad är det för onödigt med den?

/Mikael

Mondrin

Veteran
Du glömde nog ett väldigt viktigt fakta. En Balor kan frammana en annan Balor med 100% chans att lyckas. Detta innebär att antalet Balors kan fördubblas varje runda :gremlaugh:

Frågan är då, vilken utav dessa varelser borde egentligen ha högst CR?

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Nja ...

Jag har för mig att en frammanad Balor inte, i sin tur, kan frammana ytterligare en Balor.

Eller nåt.

Feliath

Swashbuckler
Jepp...

...en frammanad outsider kan inte i sin tur frammana andra varelser, oavsett hur det kommer sig att de har förmågan, om jag minns rätt. (Åkallar någon en RP-magiker med en Summon Monster kan han inte använda egna summoning-spells, t.ex.. Hmm, det kanske vore ett äventyrsuppslag: en extraplanär magiker frammanar in RP som kanonmat i en strid, som de överlever, varpå de finner sig vilse :gremsmile: (frammaningen måste i så fall ske genom Gate eller Planar Calling, eller dylik formel som inte poppar tillbaks monstra när varaktigheten löpt ut).)

/Feliath - får fundera mer på den där idén

Oldtimer

Slava Ukraini!
Re: Jepp...

...varpå de finner sig vilse (frammaningen måste i så fall ske genom Gate eller Planar Calling, eller dylik formel som inte poppar tillbaks monstra när varaktigheten löpt ut).

Då är det alltså inte en frammaning (Summoning) utan ett tillkallande (Calling). :gremcool:

/Mikael - håller ordning på översättningarna

Feliath

Swashbuckler
Wabbawabbawabba ;-) [ANT]

Om du säger det så :gremsmile: Jag har ärligt talat inte orkat läsa hela översättningen, jag klarar mig liksom lika bra med engelskan...

/Feliath - ska försöka komma ihåg det i fortsättningen

Mondrin

Veteran
Re: Nja ...

Mmm därför har den lägre CR ändå, antar jag. Men det kanske känns rimligt att ha en så hög CR trots det, på grund utav att om man möter en Balor som inte är frammanad har man ju ingen chans i världen.

Därför tycker jag (fortfarande) att den har en balanserad CR :gremsmirk:

Bombu

Hero
Jag håller med om att Solarens CR är för låg, men Balor är nog ganska rätt satt.

Man måste komma ihåg att de är ungefärliga man kan inte ta CR rakt av alla gånger, det beror ju på villket gäng som skall möta besten.

Solaren är som sagt farlig, djävligt farlig om man får säga så. Så höj CR för den om du behöver.

Bombu

Troberg

Sinister eater
Två av dessa är Solar och Balor. Det första jag tittar på är ofta CR. Jämför sedan de övriga värdena. Tycker nu att det är lite fel i Solar och Balors CR. Antingen bör man höja Solar eller sänka Balor, (eller höja Balor och höja Solar ännu mer )
Borde man inte räkna in att solars normalt sätt är vänligare lagda än en balor?

Staffan

Myrmidon
<blockquote><font class="small">Citat troberg:</font><hr />
Borde man inte räkna in att solars normalt sätt är vänligare lagda än en balor? [/quote]
Njä. CR bör vara alignment-neutrala - man kan ju faktiskt ha en ond spelgrupp, och då lär inte en solar lägga fingrarna emellan.

Bombu

Hero
Jag håller med Staffan, man får nog se CR som nån form av farlighetsnivå om man kommer i strid med dem.

I annat fall så blir ju Solaren inte alls farlig för de flesta goda.