Nekromanti Creative Commons och tjäna pengar?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Det här är löst relaterat till rollspelsskapande - flytta't om ni tycker att det inte passar.

En grej folk undrat över när jag pratar om att släppa rollspel fria via Creative Commons är om man fortfarande kan tjäna pengar om man gör så.

Eclipse Phase publiceras av Catalyst Game Labs (även om det verkar gå åt h-e) och ägs av Posthuman Studios. Spelet är släppt via Creative Commons, och säljs dessutom både som hardcover och som PDF. De som gjort spelet seedar det t.om själva som torrents.

De säger såhär:

One of the things that Posthuman Studios is going to do is be very upfront about sales figures, expenses, etc. So I'll start with this: we wanted Catalyst to sell EP at $10-15 for the PDF. They argued against it, and basically said "You'll need to sell twice as many copies in order to make the same amount of money." We said "Okay. If we don't sell twice as many copies of the PDF as (CatalystCoreBook) did in PDF in 18 months, you can take the difference in dollars out of our royalties."

Less than six weeks after the PDF was available (and this was after we seeded the PDF to bittorrent ourselves -- anyone could have it for free, legally), we broke that mark. This meant that we had made the same amount of money, *and* we had the PDF in the hands of at least twice as many people!

A few months after that, Catalyst lowered their prices on all core books, and that Leviathans would be Creative Commons-licensed as well.

Är det coolt eller är det coolt?

KamiFisk

Hero
Det gör även mig glad, det betyder att folk faktiskt är villiga att betala pengar för saker de tycker är bra fast än de är tillgängliga gratis.

SvenFu

Warrior
Det är coolt, helt klart. Det gör mig mer positiv till rollspelens framtid och breddning. Mer specifikt gör det mig glad eftersom jag älskar Eclipse Phase (universumet, inte reglerna). Och att devarna är transhumanister med stor entusiasm för fri spridning av information gör det ju ännu häftigare!

Dock är jag själv gammalmodig i den meningen att jag aldrig skulle vilja ha ett snyggt, välproducerat spel enbart i PDF-format. Det kostar en hel del att printa ut, och ser dessutom rätt dassigt ut. Inte heller är jag sugen på att läsa på laptopen: jag vill ha en snyggt inbundet bok att ta med mig på toa!

krank

Svenne said:
Dock är jag själv gammalmodig i den meningen att jag aldrig skulle vilja ha ett snyggt, välproducerat spel enbart i PDF-format. Det kostar en hel del att printa ut, och ser dessutom rätt dassigt ut. Inte heller är jag sugen på att läsa på laptopen: jag vill ha en snyggt inbundet bok att ta med mig på toa!
Själv är jag något mindre gammelmodig men väntar på riktiga läsplattor av bra kvalitet (alltså inte iPad, som ju inte är en läsplatta, utan lätt, platt och portabelt E-ink-papper. Kindle är en bra början, Kindle DX en ännu bättre.

Nåja, jag ser nog gärna print-on-demand som en strålande övergångsteknologi. Det finns trots allt riktigt bra PoD-företag nu, eller de börjar iaf komma igång. I kombination med creative commons betyder det ju att man kan printa ut sitt eget exemplar som riktig bok om man inte nöjer sig med PDF. Och så kan man välja själv om man vill slanta extra för färgtryck eller inte, och så.

Publit tar 69:- plus bokmoms för verk på upp till 400 sidor i svartvitt. 39:- om det är 100 sidor eller mindre. Framöver hörde jag något om fyra kronor extra per enskild färgsida.

Vi snackar inga jättesummor, direkt.

Jarre

Swordsman
krank said:
Publit tar 69:- plus bokmoms för verk på upp till 400 sidor i svartvitt. 39:- om det är 100 sidor eller mindre. Framöver hörde jag något om fyra kronor extra per enskild färgsida.

Vi snackar inga jättesummor, direkt.
Slipper man grundavgiften på 495:- om man bara trycker upp ett ex av en CC-licensprodukt? Jag kan ha missförstått det hela, känner jag. Annars blir det ju minst 550:- för en bok (300 per bok för två, 200+ per bok för tre, etc.)

krank

Yaaraer said:
Slipper man grundavgiften på 495:- om man bara trycker upp ett ex av en CC-licensprodukt? Jag kan ha missförstått det hela, känner jag. Annars blir det ju minst 550:- för en bok (300 per bok för två, 200+ per bok för tre, etc.)
Alltså, jag tog Publit som ett exempel på hur det kan se ut. Lulu ligger högre. Inte mycket, och frakt tillkommer, men:

Papper: Publishing grade
Book type: Paperback
Colour: Black & White
Bindning: Perfect Bound
Number of pages: 400

Tryckkostnad: $10.70

Eller ungefär 77-80 kronor.

A4, standardpapper, 400 sidor: $15
A4, standardpapper, färgtryck på alla sidor: $85

Bara så ni vet: Där nånstans ligger priserna. Publit verkar bli nästan först med att erbjuda enstaka sidor i färg men resten svartvitt - men jag tror det kommer.