Nekromanti Critical hits?

volador

Veteran
Joined
22 Mar 2002
Messages
148
Location
Karlskoga
Jag har inte regelboken tillgänglig så jag frågar här istället =)

Någon som vet om magiska add-ons på vapen dubblas när man slår en crit? - om jag tex har en Masterwork Kukri Flaming burst så gör ju den 1d4+1d10 i skada....dubblas hela det eller är det bara d4:an som dubblas?
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,964
Location
Stockholm
Så här tror jag ...

Det är bara själva vapnets fysiska skada plus din styrkebonus som dubblas.

I ditt exempel skulle det bli 2d4 (+ Str mod. x 2) + 1d10.

Till den fysiska skadan räknas dock vanliga enhancement bonuses, så ett +1 longsword skulle göra 2d8 + 2 (+ Str mod. x 2) i skada.

Om jag minns rätt.
 

Feliath

Swashbuckler
Joined
28 Nov 2000
Messages
1,905
Stämmer...

..åtminstone är det vad mitt minne också säger. Burstvapen har ju till och med en specifik förändring av skadan om man gör en Critical, så där om någonstans borde det inte vara oklart. (1d6 extraskada vanlig träff, 1d10 per fördubblingsnivå vid critical. Ett x4-vapen ger alltså 3d10 extraskada.)


/Feliath - ska spela dödscleric med Shocking Burst-lie någon gång
 

Staffan

Myrmidon
Joined
7 Jun 2000
Messages
4,228
Location
Lund
Extra tärningar (flaming, sneak attack) multipliceras inte på en crit. Allt annat multipliceras (grundskada, Strength, enhancement bonus, specialisering, power attack, favored enemy...).

Om jag inte minns fel så är förresten d10:orna på burst-vapen ett tillägg till den grundläggande d6:an, så ett flaming burst longsword +1 skulle göra 2d8+2+1d6+1d10 på en crit... men där kan jag ha fel.
 

volador

Veteran
Joined
22 Mar 2002
Messages
148
Location
Karlskoga
ah...nu kommer jag ihåg med...det står ju faktiskt när man läser om de magiska effekerna....så går det när man inte har böckerna till hands :gremtongue: - tack ändå....
 

Bombu

Hero
Joined
21 Feb 2003
Messages
833
Location
stockholm
Jag tror du har rätt angående att man kan ta med den ursprungliga d6 skadan också, men det är inte helt klart när man läser reglerna, eller så är det helt klart. men jag missar det ändå.

I och med att kostnaden för ett flaming burst ökar ett steg (ett +), så bör man få nått för det också. Att man vid kritisk träff bara får en d10 istället för en d6 är inte så väldigt stor bonus jämfört med att på alla träffar få +1 extra på träffa skada.

Jag jämför här.

+1 flaming burst med ett +2 flaming.
 
Top