Nekromanti Critta med magi i 3,5/PF?

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Ett kort inlägg. Jag är sugen på att köpa Critical Hit Deck från Paizo, men blir lite frågande; hur crittar man med magi?

Organ

Out of time, out of mind
Har jag fattat dig dig rätt; du vill ha tips på hur man inför möjligheten att critta med magi, som man kan i D&D4? Det uppenbara problemet med det är att det inte krävs några tärningsslag i 3.5/PF för att använda magi. En uppenbar lösning är att införa ett. Såtillvida du inte vill bygga om stora delar av magisystemet så är en enkel lösning att införa ett tärningslag vars enda syfte är att utröna om man crittar eller ej. (Liksom, kasta en spell, slå en tärning och om den visar 20 så har man crittat.) Kanske inte så elegant men fungerande.

En annan variant är att man crittar ifall offret slår 1 på sitt Saving Throw. Lite elegantare men med den uppenbara nackdelen att det bara går att critta med vissa spells. Samt att ens eventuella crit är beroende av någon annans tärningslag och inte ditt eget.

/Anders

anth

Vetefan
Jag såg vad du menade när jag förstorade ett av korten.
Det fjärde alternativet på varje kort är en magical crit.

I DnD3/PF kräver vissa spells att spellcastern slår en ranged touch attack. Det är ett vanligt attack roll, alltså blir det en crit om man slår 20.

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Organ said:
Har jag fattat dig dig rätt; du vill ha tips på hur man inför möjligheten att critta med magi, som man kan i D&D4?
Nej, du har inte förstått mig rätt (men var inte ledsen för det). Jag var ute efter det som Anth var vänlig att förklara :gremsmile:

wallahad

Swordsman
Man kan critta med magi i D&d 3.5.

Men endast med spells som kräver ett attack slag. (Touch/range touch attacks)
Crit*2 i skada.

No save.