Nekromanti Crossover!

Marukusu

Hero
Jag ska gå rakt på sak: Är Eons värld Mundana kompitabel med andra världar (rollspel)?

Jag är nämligen sjukt trött på det gamla, statiska Mundana och allt som det förespråkar. Därför ämnar jag att förinta hela världen på lämpligt Marukusu-manér (det skriver jag bara för att upprätthålla min image som nördig ond skurk-wannabe) och/eller på något sätt försöka få in allas vår Moder Jord (eller Fader Tellus) på ett hörn för att på så sätt även kunna få in alla mina koola idéer om ett ukronisk jordklot som skall ligga som grund till Federationen i Skymningshem: Andra Imperiet - Marukusu Edition.

Så även om det inte går rent regeltekniskt att placera Mundana i samma universum som planeten Tellus, finns det någon annan som har något förslag på hur man kan göra för att få det att gå runt?

- Danne, löst inspirerad av Krilles koola alver.

Krille

Super Moderator
"Jag ska gå rakt på sak: Är Eons värld Mundana kompitabel med andra världar (rollspel)?"

Nej. Eller jo, det går, men det är ett jävla slit.

Space opera-spelet Skymningshem: Andra Imperiet har sina rötter i fantasy-spelet Skymningshem, som började sin bana som en alternativ värld till Eon. Syftet var att bevisa att det gick att spela Eon i någon annan värld än Mundana. Det gick... men det var inte värt slitet. Resultatet blev den här filen.

---

Rent tekniskt off-topic så är det så här: moder Jord spelar en mycket stor roll i Andra Imperiet och Skymningshem. Jorden är den värld från vilken det Första Imperiet utgick, som en gång i tiden koloniserade världen i Skymningshem och sedan rasade samman. Från den världen så spred sig sedan ett Andra imperium, som vet om att man egentligen kommer från en värld som heter Terra och som ligger ca 2700 ljusår bort, men ingen vet var. Så rent tekniskt så finns det med ett ukroniskt jordklot i Andra Imperiet redan.

Ymir

Liten kantbaron
Re: Deus ex machina

Well...kör den mest klassiska av alla klassiska fantasyvarianter: Mundana är helt enkelt jorden. Eller, snarare, blev. Tiotusentals år senare. Kamorferna åtminstone skulle inte bedömt en sådan utveckling som helt omöjlig; de har under eonernas lopp noterat en gradvis försvagning i magiflödet. Lägg därtill att peripetiernas kraft att förändra är och förblir enormt stor; allt som hade krävts för att Mundana på sikt skulle bli den värld vi känner idag är att peripetierna på något sätt bryts till sist så att vår nutida världs mer än tiotusen år långa utveckling kan ta vid.

Men det finns en hake: astronomiska data. Årets längd och Mundanas omkrets utesluter egentligen möjligheten att det är som ovan, så man hade fått ignorera de bitarna isåfall.

Annars ser jag inte alls varför Mundana inte skulle kunna vara en värld i samma kosmos som Jorden. Kör bara på tesen om magins bortdöende ovan; vad har vi för belägg för att Homo Erectus inte kunde trolla, liksom? Eller så kanske det finns olika naturlagar i olika galaxer somehow?

En tredje idé är att Mundana och Jorden är världar i två olika universum; men det kan mycket väl vara ett överstigligt problem. Kamorferna (ursäkta min fixering) byggde för mer än femtio tusen år sedan en enorm artefakt, 'Världens hjärta', gömd någonstans på Mundana; men de har själva tappat bort var. Världens Hjärta har inte upphört att fungera för det, emellertid; den har legat som en enorm nod i magiflödet och sugit åt sig kraft, årtusende efter årtusende, och gjort endast vad som sades åt den en gång: att spendera lite kraft på att dölja sig och försvara sig, och hamstra resten. Det är egentligen alltihop en enorm sista utväg om Mörkret oåterkalleligen skulle segra över Mundana. Det hände tillslut. Men när allt var som mörkast och solen höll på att slockna för gott, hittade någon Världens Hjärta och lyckades kringgå dess sinnrika barriärer och aktivera dess ofattbara kraft. Kraft nog att teleportera hela planeten in i ett annat universum; undan allt vad Mökret hette. Ett universum där naturlagarna var annorlunda: ett universum där Mundana genast genomsyrades av helt nya krafter: Vårt.

Det hade väl löst ditt problem?

- Ymir, spånar

Marukusu

Hero
"Rent tekniskt off-topic så är det så här: moder Jord spelar en mycket stor roll i Andra Imperiet och Skymningshem. (blablabla)"

Självklart så visste jag ju allt det där redan. Jag ville bara modda det hela med lite Marukusustil. Någon gång när jag får mer ork och tid (typ i eftermiddag) kan jag tänka mig att berätta mer om mina storslagna planer...

- Danne, har lektion om 2 minuter (Religion, för övrigt).

Marukusu

Hero
Re: Deus ex machina

"Kamorferna (ursäkta min fixering) byggde för mer än femtio tusen år sedan en enorm artefakt, 'Världens hjärta', gömd någonstans på Mundana; men de har själva tappat bort var. Världens Hjärta har inte upphört att fungera för det, emellertid; den har legat som en enorm nod i magiflödet och sugit åt sig kraft, årtusende efter årtusende, och gjort endast vad som sades åt den en gång: att spendera lite kraft på att dölja sig och försvara sig, och hamstra resten. Det är egentligen alltihop en enorm sista utväg om Mörkret oåterkalleligen skulle segra över Mundana. Det hände tillslut. Men när allt var som mörkast och solen höll på att slockna för gott, hittade någon Världens Hjärta och lyckades kringgå dess sinnrika barriärer och aktivera dess ofattbara kraft. Kraft nog att teleportera hela planeten in i ett annat universum; undan allt vad Mökret hette. Ett universum där naturlagarna var annorlunda: ett universum där Mundana genast genomsyrades av helt nya krafter: Vårt."

Hmmm... jäkligt flummigt må jag säga... I like it.

Tanken att Mundana skulle vara Jorden tycker jag dock inte om. Nog för att de två planeterna säkert har eller har haft någon koppling (därav alla dåliga rippar), men som du nämnde så tycker jag att Mundanas astronomiska data jämfört med jordens = obalans och dåligt.

Jag hade från början planerat att på något sätt ska få in Mundana i vår värld genom Tunguska-händelsen (en kraschande eterseglare?) år 1908, och att den händelsen några årtionden senare skulle få enorma konsekvenser för hela Jorden (och i det långa loppet andra planeter). Denna värld kommer så småningom att utvecklas till det som Krille kallar det "Första Imperiet", och därmed är väven komplett.

- Danne, ett spån bland många.

Marukusu

Hero
Re: Crossover! (OT, Spoiler mina spelare)

(...nu har jag mer tid och ork... och för helvete, boyz, respektera spoilern!)

"Så rent tekniskt så finns det med ett ukroniskt jordklot i Andra Imperiet redan."

På vilket sätt är den ukronisk?
Den tidslinje till Sh2I som jag har sett behandlar först och främst framtiden (vår framtid), och hur den kommer att se ut är det ju mycket få som vet (typ Illuminati och Emperor Bush the Conqueror).

MIN värld har sitt fokus främst på dåtiden (vår dåtid). Som tidigare nämnts så vill jag ha med Tunguska-händelsen (för att på så vis få med Moder Ryssland och därmed Sovjetunionen och därmed världens ballaste Evil Empire (eller kanske Evil First Empire? :gremwink:). Så nu om det skulle vara så att det som var upphovet till fenomenet i Tunguska var en alvisk eterseglare så har man på ett vackert sätt vävt in Eon, (random rollspel på jorden) och Skymningshem i en vacker fläta.

- Danne, klurig som vanligt.