Nekromanti Crowdfunders - erfarenheter ur makarperspektiv?

krank

Går ondskans ärenden
Jag sitter och tänker försöka bygga en crowdfunder till Rotsystem, men jag har inte bestämt mig riktigt för vilken tjänst jag ska använda mig av.

De jag känner till är Kickstarter, Indiegogo och FundedByMe.

Saker jag undrar över:

- Är det fortfarande krav på USA-bankkonto för Kickstarter?

- Hur ser kraven ut vad gäller språk? Jag har hört något vagt om att text måste vara på engelska på FundedByMe. Hur ser det ut egentligen? Rotsystem är ju 100% svenskt, åtminstone än så länge.

- Kan man på indiegogo göra så att folk som stödjer projektet får sina pengar dragna i slutet av fundern? Eller hur funkar det?

- Har man möjlighet att själv göra löpande förändringar av beskrivningstexter och så vidare? Hur mycket kontroll har man i "backend"-delen?

FundedByMe verkar ha tappat bollen alldeles med sin "revamp". Först var interfacet bajs, nu verkar de ha ordnat så man t.ex. kan se vilka projekt man fundat och så iaf. Och nu har jag hört oroväckande grejer kring det bakomliggande, administrativa också. De har en snygg sida, men just nu känns de som så jävla osäkra kort... Samtidigt vet jag inget om hur indiegogo funkar.

Hur är era erfarenheter?

krank

Går ondskans ärenden
En sak till jag just insåg... Visst lär det vara så att jag får betala skatt på de här slantarna? Hur farao funkar den biten?

Arfert

Facit
krank said:
En sak till jag just insåg... Visst lär det vara så att jag får betala skatt på de här slantarna? Hur farao funkar den biten?
Ja, det undrar jag också... men man kan väl se det som förbeställningar. och så får man betala skatt på vinsten (om det blir det) när man levererat.

krank

Går ondskans ärenden
Arfert said:
krank said:
Ja, det undrar jag också... men man kan väl se det som förbeställningar. och så får man betala skatt på vinsten (om det blir det) när man levererat.
Som jag hört det från Mylingspel; det räknas som inkomst från näringsverksamhet. Kan räknas som ett lån som sedan förvandlas till inkomst när produkten levereras.

Fan vet. Just den biten känns som den största stötestenen för mig just nu. Jag har ju varken koll eller lust att skaffa mig koll i frågan...

Alltså, jag betalar gärna skatt. Om nån bara säger åt mig hur det behöver funka om jag är privatperson; typ hur mycket jag kommer behöva betala i skatt och hur det dras (hamnar som kvarskatt?) etc så kan jag säkert ordna det, men jag har verkligen ingen ork att gräva i sånt själv.

krank

Går ondskans ärenden
Jag har fått svar från annat håll, och tänkte dela med mig.

- Är det fortfarande krav på USA-bankkonto för Kickstarter?
USA, Kanada, UK... och var det Australien? Inte Schweden iaf.

- Hur ser kraven ut vad gäller språk?
FundedByMe vill att texten ska finnas på engelska. Sen FÅR man ha svenska som komplement.

IndieGoGo däremot verkar låta en ha vilket språk man vill.

Märkligt, givet att FBM är ett svenskt företag. Oh well.

- Kan man på indiegogo göra så att folk som stödjer projektet får sina pengar dragna i slutet av fundern?
Det ska man kunna.

- Har man möjlighet att själv göra löpande förändringar av beskrivningstexter och så vidare? Hur mycket kontroll har man i "backend"-delen?
Numera både på FBM och IGG. Däremot inte ändra rewards man redan skrivit. Vilket känns rimligt.

FundedByMe verkar ha tappat bollen alldeles med sin "revamp". Först var interfacet bajs, nu verkar de ha ordnat så man t.ex. kan se vilka projekt man fundat och så iaf. Och nu har jag hört oroväckande grejer kring det bakomliggande, administrativa också. De har en snygg sida, men just nu känns de som så jävla osäkra kort...
Tydligen har de fuckat upp REJÄLT, med stora utbetalningar till PayPal istället för bankgiro vilket blockat Paypalkonton, och pengar som dragits dubbelt eller som dragits från folk som inte ville vara med, och så har en hel del av de pengar som skulle betalas ut inte betalats ut... En administrativ fucking röra. Plus vaga eller inga riktiga besked från deras support, projektledare, VD etc.

Så de verkar ha bajsat i finrummet. Jag är extremt osugen på att ha med dem att göra, utifrån de erfarenheter jag hört om. Det är såhär man inte kan göra om man vill ha kunder; det är inte som att de inte har konkurrenter...

Så jag lutar lite åt IndieGoGo-hållet, om jag nu bara kan få klara besked om skattegrejset.

Korpen

Hero
krank said:
Alltså, jag betalar gärna skatt. Om nån bara säger åt mig hur det behöver funka om jag är privatperson; typ hur mycket jag kommer behöva betala i skatt och hur det dras (hamnar som kvarskatt?) etc så kan jag säkert ordna det, men jag har verkligen ingen ork att gräva i sånt själv.
Skicka mejl eller ring till skatteverket?
De brukar vara ganska snabba på att svara på frågor.

MattiasLejbrink

Swordsman
krank said:
Jag tror att jag kan bistå här.

Först och främst behöver man avgöra om det du gör, säljer spel, är näringsverksamhet. I korta drag betyder näringsverksamhet "skulle du kunna försörja dig på det som yrke om det gick bra?" Här skulle jag svara ja och Mylingspels erfarenheter var visst också ja?

När du bedriver näringsverksamhet behöver du göra det inom ramarna för ett företag - "en firma". Skattesatserna du ska betala (läs vidare nedan) är desamma för enskilda bolag och aktiebolag. Jag förutsätter att du har ett enskilt bolag ("enskild firma") redan.

Alla som bedriver näringsverksamhet i Sverige behöver betala skatt på den vinst man gör i bolaget samt ta in moms från konsumenterna.

Om vi börjar med momsen så innebär det att du behöver ta ut moms av dina kunder och dessutom momsdeklarera, alltså tala om för Skatteverket hur mycket moms du drog in och ska betala ut. Jag är osäker på vad momssatsen är för spel - Arfert vet säkert - men säg att det är 25 %. Då om du säljer en bok till mig för 400 kr exklusive moms ska du ta 500 kr av mig (400 kr plus 25 % av det). De 100 extra kronorna är inte dina utan ska direkt vidare till Skatteverket.

Tog upp moms eftersom det är en skatt rent företagsekonomiskt, även om det förmodligen inte var den din fråga gällde.

Slutligen, om vinst respektive lön och därmed också "skatt".

I firman jämför du dina intäkter och dina utgifter. Om du har större intäkter än utgifter/kostnader har du gått med vinst. Om inte har du gått noll eller gjort förlust. Observera att löneutbetalning till dig själv är en kostnad!

Eftersom jag vill minnas att du planerat att gå back slutar hela resonemanget paradoxalt i att du inte ska betala någon skatt.

Om du skulle ha högre intäkter än kostnader (weeeeee!) kan du välja att ta överskottet som lön eller utdelning, i varje fall i ett aktiebolag. I en egen firma vill jag minnas att allt räknas som lön!

Säg att intäkterna överstiger kostnaderna med 8.000 kr. Då ska du betala arbetsgivareavgifter och sociala avgifter för din egen lön, cirka 32 % på bruttolönen. Du skulle då kunna få 6.000 kr i bruttolön ("lön" i vardagligt tal) och betala 2.000 till skatteverket. Sen skulle du som bekant inte få 6.000 i plånboken utan du ska betala skatt som privatperson också, men det är en angelägenhet mellan dig som privatperson och Skatteverket, inte mellan ditt företag och Skatteverket :gremsmile:

Wall of text, TL;DR osv. Hojta gärna med följdfrågor!

MattiasLejbrink

Swordsman
Arfert said:
krank said:
Det är fakturadatum (eller formellt verifikationsdatum) som gäller för intäkter och utgifter. Dina intäkter uppstår när du skickar kvitto till kunden (oss), dina utgifter uppstår samma dag som står som fakturadatum från dina leverantörer, exempelvis tryckeriet, illustratörer. Men man slår ändå ihop allt i slutet av bokföringsåret. Har du kalenderår som bokföringsår?

krank

Går ondskans ärenden
Tack för utförligt svar!

När du bedriver näringsverksamhet behöver du göra det inom ramarna för ett företag - "en firma".
...och där föll det =)

Jag har inte, och tänker inte fixa, ett eget företag. Jag har exakt noll intresse i att driva ett, eller ha minsta koll på hur det funkar rent ekonomiskt. Har också hört att det krånglar till deklaration och riskerar att ställa till det om man blir arbetslös någon gång och behöver hjälp från soc.

skulle du kunna försörja dig på det som yrke om det gick bra?
...Nej? =)

Eller, det beror väl på hur man menar med "bra". Jag går medvetet alltid med förlust, och det finns och kommer antagligen inte att finnas tillräckligt stor marknad för att jag ska kunna gå runt.

Men om frågan är "skulle jag kunna försörja mig på det som yrke om publiken plötsligt skulle bli tiotusen gånger större helt plötsligt" så är väl svaret, antar jag, "ja".

Borde inte det här kunna räknas som "hobbyverksamhet"?

När man bedömer vilket inkomstslag verksamheten hör till tittar man främst på tre kriterier: självständighet, varaktighet och vinstsyfte.

Näringsverksamhet
Om alla tre kriterierna är uppfyllda, d.v.s. verksamheten drivs självständigt, varaktigt och med vinstsyfte ska den beskattas i inkomstslaget näringsverksamhet.

Kapital
Enstaka försäljningar av t.ex. en köpt tavla, en fotografisamling, en frimärkssamling eller liknande ska beskattas i inkomstslaget kapital. När det gäller enstaka försäljningar av tillgångar som du har haft för personligt bruk gäller att vinster upp till 50 000 kr per år är skattefria. Om din vinst är högre ska du betala skatt på den överskjutande delen.

Tjänst (Hobby)
Om verksamheten inte ska beskattas i något av inkomstslagen näringsverksamhet eller kapital hör den till tjänst.

Inom inkomstslaget tjänst skiljer man på hobbyverksamhet och annan inkomst av tjänst.

• Om verksamheten är knuten till en anställning eller till ett uppdrag att utföra arbete åt en eller flera uppdragsgivare behandlas den på samma sätt som
andra tjänsteinkomster. I sådana fall lämnar arbetsgivaren eller uppdragsgivaren kontrolluppgift på ersättningen och betalar socialavgifter i form av arbetsgivaravgifter och gör skatteavdrag.
• Om verksamheten är självständig och varaktig men saknar vinstsyfte betraktas den som hobbyverksamhet. Beskattning sker för sig inom inkomstslaget tjänst och man betalar själv sina socialavgifter i form av egenavgifter.
Om jag förstår den där grejen rätt: Min verksamhet är hyfsat varaktig, antar jag. Den drivs självständigt. Men däremot INTE med något som helst vinstsyfte. Eller jag kanske missförstår vad "vinstsyfte" betyder i sammanhanget?

Men där verkar det t.om. som att jag inte ens behöver deklarera hobbyverksamheten om det finns ett underskott. Vilket det helt garanterat finns. Och kan man dessutom "spara underskotten" upp till fem åt framåt, vilket det också verkar stå i den där, så har jag "lite att ta av" från mina tidigare spel dessutom...

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
- Kan man på indiegogo göra så att folk som stödjer projektet får sina pengar dragna i slutet av fundern?
Jag föredrar att pengarna dras på direkt, det är då Jag har pengar. :gremsmile:

krank

Går ondskans ärenden
Hans E Magnusson said:
Jag föredrar att pengarna dras på direkt, det är då Jag har pengar. :gremsmile:
Jag har nästan aldrig pengar när jag ser en kampanj, och hinner glömma kampanjen innan månaden tar slut. Så jag gillar att kunna planera utgiften =)

MattiasLejbrink

Swordsman
Okej, på mobilen nu så kortare svar :gremsmile:

Okej om du inte siktar på vinst ALLS är det hobbyverksamhet och du slipper moms och skatt (pga det finns ingen vinst att beskatta).

Passa dig dock för gränsen omsättning 30 000 per år (sälja för 30 000 per år) som de nämner. Men kanske ingen risk för det?

Börjar du gå plus sen är det en annan femma, men det är ju inte din målsättning?

krank

Går ondskans ärenden
MattiasLejbrink said:
Passa dig dock för gränsen omsättning 30 000 per år (sälja för 30 000 per år) som de nämner. Men kanske ingen risk för det?
Under 2013 har jag fått in mer än jag någonsin fått in tidigare. Jag har fått in 17 papp, ungefär.

Iofs... Kanske borde lägga kickstartern så den tar slut i januari då =)

MattiasLejbrink said:
Börjar du gå plus sen är det en annan femma, men det är ju inte din målsättning?
Jag blir rätt förvånad, om man säger så.

Vad händer om man plötsligt, mot all förmodan, finner sig gå plus ett par hundralappar? Är det mest "få panik, snabbregga firma" som gäller?

MattiasLejbrink

Swordsman
Nej det kan jag inte tänka mig eftersom det som avgör är om det "drivs med vinstsyfte" inte om det de facto råkade gå med vinst ett år. Året efter däremot kan det vara svårt att påstå att det inte drivs med vinstsyfte om det gick med vinst föregående år :gremsmile:

krank

Går ondskans ärenden
MattiasLejbrink said:
Nej det kan jag inte tänka mig eftersom det som avgör är om det "drivs med vinstsyfte" inte om det de facto råkade gå med vinst ett år. Året efter däremot kan det vara svårt att påstå att det inte drivs med vinstsyfte om det gick med vinst föregående år :gremsmile:
Ah, okej =)

I övrigt funderar jag lite på hur det egentligen funkar med skatteverket och Paypal. Jag är inte ute efter att "slippa betala skatt" på något vis - hey, jag är vänster, jag tycker att skatt är coolt. Men jag undrar...

Säg om man säljer digitala illustrationer man gör, eller rollspels-pdf:er. Man tar betalt genom att låta folk skicka pengar till ens Paypalkonto. Man tar sedan aldrig ut några pengar därifrån, utan använder pengarna för att köpa saker från utländska företag där man kan betala med paypal.

Jag utgår från att detta på något sätt är skattefusk även om pengarna aldrig vidrör en svensk bank? Eller?

Arntsen

Warrior
Mitt råd är att ringa skatteverket och fråga, de ändrade reglerna för det här med hobbyverksamhet nyligen, jag försökte bena ut det där åt min fru för nån månad sedan och fick snacka med 5-6 personer innan det var klart (de hade inte riktigt koll på skatteverket heller). Har förträngt allt ointressant pladder, dock mins jag att det där med försäljningstak inte existerar längre utan det skall göras en individuell bedömning.

MattiasLejbrink

Swordsman
krank said:
I övrigt funderar jag lite på hur det egentligen funkar med skatteverket och Paypal. Jag är inte ute efter att "slippa betala skatt" på något vis - hey, jag är vänster, jag tycker att skatt är coolt. Men jag undrar...

Säg om man säljer digitala illustrationer man gör, eller rollspels-pdf:er. Man tar betalt genom att låta folk skicka pengar till ens Paypalkonto. Man tar sedan aldrig ut några pengar därifrån, utan använder pengarna för att köpa saker från utländska företag där man kan betala med paypal.

Jag utgår från att detta på något sätt är skattefusk även om pengarna aldrig vidrör en svensk bank? Eller?
Paypal eller inte är irrelevant, det är det land i vilket man bedriver verksamheten som avgör. Det där att handla utomlands är förmodligen bara ett sätt att skattesmita. Så ja, det är fusk om de inte deklarerar vinsten.

MattiasLejbrink

Swordsman
Sen kör ju många på "det är inte fusk om ingen upptäcker det" men det är så töntigt att det orkar jag inte ens kommentera längre.

Max Raven

T12-kultist
MattiasLejbrink said:
Paypal eller inte är irrelevant, det är det land i vilket man bedriver verksamheten som avgör. Det där att handla utomlands är förmodligen bara ett sätt att skattesmita. Så ja, det är fusk om de inte deklarerar vinsten.
Iofs har man väl oftast tull på saker som kommer in, så delvis så betalar man skatt på grejer köpta utomlands?

Inte för att jag har koll här alls.

krank

Går ondskans ärenden
MattiasLejbrink said:
Sen kör ju många på "det är inte fusk om ingen upptäcker det" men det är så töntigt att det orkar jag inte ens kommentera längre.
Medhåll. Självklart är det fusk ändå. Jag är som sagt inte ute efter att snuva staten på kosing; jag vill mest göra spel och göra det på ett sätt som inte gör att jag hamnar i nån form av personlig konkurs pga ett argt skatteverk som vill ha en massa pengar från mig som jag inte har...

Men det känns hursomhelst som att det här med hobbyverksamhet is dah shit i sammanhanget. Tack för en massa bra kunskap! Jag återkommer om jag har fler dumma frågor.