entomophobiac
Low Prep High Play
Fortfarande kul att skriva långformsrecensioner i takt med spelläsandet, men min lästid har blivit mer begränsad sedan årsskiftet. Gör ett försök, men varnar för att det är stor risk att det blir mer sporadiskt än det varit tidigare.
Tänker vi börjar med omslaget:
Omslaget (duh...).
En alv som håller en kristall och ser fokuserad ut. "A Fantasy Role-Playing Game About Hacking". Exakt vad det här betyder kommer vi snart få se, och det är värt att poängtera att Chad Walker jobbar med IT-säkerhet i den riktiga verkligheten. Om hacking av hackers, helt enkelt. I övrigt säger inte omslaget jättemycket, men boken ligger också bra i handen. Den har samma mått som Unisystems mindre hårdpärmsböcker. Det vill säga 6" × 9" (eller 15.24 × 22.86 cm för folk som inte kör kejserliga mått).
En slogan som ofta används i samband med spelet är "Kill all the orcs, hack all the things". Också namnet på en talk från en IT-säkerhetsmässa som Chad Walker hållit och som ger en rätt bra överblick av spelets tänk kring IT-säkerhet. För givetvis rör det sig om en abstraktion, som vi kommer gå in lite mer på senare.
Att IT-säkerhet är ett högaktuellt ämne är knappast en nyhet, och eftersom jag tjuvstartat och läst största delen av spelet redan innan jag skriver detta så kan jag säga redan nu att det hanteras på ett väldigt målande och inspirerande sätt som ger en del tankeställare kring andra verkliga fenomen och hur de kan representeras som fantastik i rollspel.
Men vi börjar såklart från början.
Introduction
Här kommer först en Hello World, som beskriver spelets olika komponenter och vad rollspel är. Det rör sig om tre huvudsakliga inspirationskällor: hack and slash-rollspel, IT-säkerhet, och spioneri. Banka gobbos, knycka information, och att agera från underläge i det fördolda. Eller som Walker uttrycker det; "Adventure, Intrigue, and Hacking Things".
Välskriven och hyfsat kortfattad summering som har mycket författarröst utan att ha starka åsikter om vad som är rätt eller fel. Den försöker inte säga hur du skall spela rollspel utan fokuserar helt på Cryptomancer. Precis som jag vill ha det. Inledningen har i övrigt med allt sånt som du förväntar dig. Inklusive pronomen, där spelet valt ett kvinnligt pronomen ("she") som norm med utgångspunkt från omslaget.
Blir peppad av den här inledningen. Peppad nog att se vad mer som döljer sig här.
Setting Overview
Först och främst är svaret ja - detta är en fantasyvärld med alver och dvärgar. Men allt du tror att du vet, med skäggiga modiga dvärgar som pratar skotska och svingar yxor eller alver som är odödliga och vackra, är här snarare idealbilden från det förgångna. Det som kallas "Mythic Age". Men denna tidsålder är död och förfluten. Dvärgar och alver idag är något helt annat, något som mycket tydligare reflekterar vår moderna värld och som istället drömmer idealistiska drömmar om vad som en gång var. Du tronar på minnen från fornstora dar, som vi sjunger i Sverige. Eller "det var bättre förr", som många också säger, och ju förr desto bättre.
Det finns tre riken ("Realms") i den här världen. Subterra, där dvärgarna regerar sina nu industriella gamla gruvboningar jämte övriga underjordens innevånare. Sylvetica, där de lummiga magiska snårskogarna på sina håll skövlats eller förtvinat. Och Sphere, som är det komplicerade nätverket av stadsstater som människorna konstruerat under tiden alver och dvärgar tronat på minnen.
Men här finns också The Shardscape. Internet. Ett kommunikationsnätverk av magiska Shards (som kristallen på omslaget) som kan kommunicera med andra Shards över obegränsat avstånd. För att styra upp handel och planera rutter. För att skicka känslosamma meddelanden eller lyckönskningar. Och såklart för att koordinera militära anfall eller terrorattacker. Shardscape har framförallt lett till att de tre raserna - alver, dvärgar, och människor - kommunicerar med varandra på ett sätt som aldrig var möjligt förr. Och det har suddat ut gränserna på ett sätt som aldrig gick innan.
Och självklart, där det finns något gott kommer det alltid dyka upp något som inte gillar det. Här är det The Risk Eaters. En sorts tankepolis som hela tiden övervakar Shardscape och folks aktiviteter och går full Gestapo när de själva godtyckligt anser att någon utgör ett säkerhetshot. De är alla idéer om NSA, illuminati, och övervakningssamhället dragna till sin spets och fantastikpaketerade. Tankarna går till Minority Report och idén om att kunna förutspå brott och stoppa dem innan de sker.
De är ärligt talat helt genialt läskigcoola. Men jag låter spelet formulera det självt:
"They receive information about the world's events through a secret army of spies that, using the Shardscape, feed enormous amounts of information into state-of-the-art dwarven decision engines designed to detect and anticipate global risk. More than once, the Risk Eaters have had to alter a fate only known to them, and they have done so through assassinations, puppet regimes, secret massacres, market manipulations, and as a last resort, leveling entire city-states with chain lightning and cascading hellfire cast from atop their spire."
En Risk Eaters yttre är krypterat, så du inte kan se vem personen är. Tänk dig att ansiktet är en flytande oformlig skräckmask. Som Rorschachs mask.
Så vilka spelar vi? Risk Eaters är den stora antagonisten i spelet. Vi gestaltar rollpersoner som har skäl att gömma oss från dem. Rollpersoner som tycker frihet är något positivt och som är villiga att kämpa för den. Mot Risk Eaters, mot traditionerna, och för utvecklingen. Vi spelar små celler av frihetskrigare, kanske. Eller själviska opportunister. Men vi spelar i en värld som är benhårt övervakad.
Tänker vi börjar med omslaget:
Omslaget (duh...).
En alv som håller en kristall och ser fokuserad ut. "A Fantasy Role-Playing Game About Hacking". Exakt vad det här betyder kommer vi snart få se, och det är värt att poängtera att Chad Walker jobbar med IT-säkerhet i den riktiga verkligheten. Om hacking av hackers, helt enkelt. I övrigt säger inte omslaget jättemycket, men boken ligger också bra i handen. Den har samma mått som Unisystems mindre hårdpärmsböcker. Det vill säga 6" × 9" (eller 15.24 × 22.86 cm för folk som inte kör kejserliga mått).
En slogan som ofta används i samband med spelet är "Kill all the orcs, hack all the things". Också namnet på en talk från en IT-säkerhetsmässa som Chad Walker hållit och som ger en rätt bra överblick av spelets tänk kring IT-säkerhet. För givetvis rör det sig om en abstraktion, som vi kommer gå in lite mer på senare.
Att IT-säkerhet är ett högaktuellt ämne är knappast en nyhet, och eftersom jag tjuvstartat och läst största delen av spelet redan innan jag skriver detta så kan jag säga redan nu att det hanteras på ett väldigt målande och inspirerande sätt som ger en del tankeställare kring andra verkliga fenomen och hur de kan representeras som fantastik i rollspel.
Men vi börjar såklart från början.
Introduction
Här kommer först en Hello World, som beskriver spelets olika komponenter och vad rollspel är. Det rör sig om tre huvudsakliga inspirationskällor: hack and slash-rollspel, IT-säkerhet, och spioneri. Banka gobbos, knycka information, och att agera från underläge i det fördolda. Eller som Walker uttrycker det; "Adventure, Intrigue, and Hacking Things".
Välskriven och hyfsat kortfattad summering som har mycket författarröst utan att ha starka åsikter om vad som är rätt eller fel. Den försöker inte säga hur du skall spela rollspel utan fokuserar helt på Cryptomancer. Precis som jag vill ha det. Inledningen har i övrigt med allt sånt som du förväntar dig. Inklusive pronomen, där spelet valt ett kvinnligt pronomen ("she") som norm med utgångspunkt från omslaget.
Blir peppad av den här inledningen. Peppad nog att se vad mer som döljer sig här.
Setting Overview
Först och främst är svaret ja - detta är en fantasyvärld med alver och dvärgar. Men allt du tror att du vet, med skäggiga modiga dvärgar som pratar skotska och svingar yxor eller alver som är odödliga och vackra, är här snarare idealbilden från det förgångna. Det som kallas "Mythic Age". Men denna tidsålder är död och förfluten. Dvärgar och alver idag är något helt annat, något som mycket tydligare reflekterar vår moderna värld och som istället drömmer idealistiska drömmar om vad som en gång var. Du tronar på minnen från fornstora dar, som vi sjunger i Sverige. Eller "det var bättre förr", som många också säger, och ju förr desto bättre.
Det finns tre riken ("Realms") i den här världen. Subterra, där dvärgarna regerar sina nu industriella gamla gruvboningar jämte övriga underjordens innevånare. Sylvetica, där de lummiga magiska snårskogarna på sina håll skövlats eller förtvinat. Och Sphere, som är det komplicerade nätverket av stadsstater som människorna konstruerat under tiden alver och dvärgar tronat på minnen.
Men här finns också The Shardscape. Internet. Ett kommunikationsnätverk av magiska Shards (som kristallen på omslaget) som kan kommunicera med andra Shards över obegränsat avstånd. För att styra upp handel och planera rutter. För att skicka känslosamma meddelanden eller lyckönskningar. Och såklart för att koordinera militära anfall eller terrorattacker. Shardscape har framförallt lett till att de tre raserna - alver, dvärgar, och människor - kommunicerar med varandra på ett sätt som aldrig var möjligt förr. Och det har suddat ut gränserna på ett sätt som aldrig gick innan.
Och självklart, där det finns något gott kommer det alltid dyka upp något som inte gillar det. Här är det The Risk Eaters. En sorts tankepolis som hela tiden övervakar Shardscape och folks aktiviteter och går full Gestapo när de själva godtyckligt anser att någon utgör ett säkerhetshot. De är alla idéer om NSA, illuminati, och övervakningssamhället dragna till sin spets och fantastikpaketerade. Tankarna går till Minority Report och idén om att kunna förutspå brott och stoppa dem innan de sker.
De är ärligt talat helt genialt läskigcoola. Men jag låter spelet formulera det självt:
"They receive information about the world's events through a secret army of spies that, using the Shardscape, feed enormous amounts of information into state-of-the-art dwarven decision engines designed to detect and anticipate global risk. More than once, the Risk Eaters have had to alter a fate only known to them, and they have done so through assassinations, puppet regimes, secret massacres, market manipulations, and as a last resort, leveling entire city-states with chain lightning and cascading hellfire cast from atop their spire."
En Risk Eaters yttre är krypterat, så du inte kan se vem personen är. Tänk dig att ansiktet är en flytande oformlig skräckmask. Som Rorschachs mask.
Så vilka spelar vi? Risk Eaters är den stora antagonisten i spelet. Vi gestaltar rollpersoner som har skäl att gömma oss från dem. Rollpersoner som tycker frihet är något positivt och som är villiga att kämpa för den. Mot Risk Eaters, mot traditionerna, och för utvecklingen. Vi spelar små celler av frihetskrigare, kanske. Eller själviska opportunister. Men vi spelar i en värld som är benhårt övervakad.
Last edited: