Nekromanti Cthulhu d20

Botulf

Hero
Fick för ett tag sedan vantarna på ett exemplar av detta spel . Har dock inte hunnit spela det än då jag pysslar med ToC för närvarande. Som jag förstått det så var det tämligen kontroversiellt bland många CoC spelare då det använder d20 och lvl´s. Tycker dock det ändå ger ett hyggligt intryck, om än ganska pulpigt. Det har dock fått flera mycket positva recesioner på exemplevis rpg.net och ENworld.

Något som spelar/spelat det och åsikter om det?

Jag har spellet hela Nocturnum-kampanjen som kom till Cthulhu D20. Men jag är fortfarande osäker måste jag säga. CoCD20 fungerade bättre än jag trodde det skulle göra, jag tyckte att de hade löst karatärsskapandet på ett bra sätt, jag befarade att det skulle missa "skörheten" som Utredare borde ha, de ska ju vara "vanliga" Joe's inte övermänskliga. Så där blev jag endå positivt övveraskad av D20.

Men efter halva kampanjen gick vi över till BRP-varianaten, av två anledningar, dels för att jag som SL kände mig mer hemma med det systemet för CoC, och dels för att jag lyckades få tag i alla 3 böcker till Nocturnum, BRB-versionen.

Det funkar. Är vad jag skulle summera min upplevelse till. JAG skulle använda BRP-men det finns ju en anledning till att jag valt titeln "Rollspelsromantiker" :gremwink:

PS: Om du inte ska spelleda egenskrivet så vill jag tipsa om Nocturnum. Störtskön kampanj, men precis som allt färdigskrivet så behöver den lite tweakning.

Botulf

Hero
Någon som vet vilka böcker till CoC som hade stats både till BRP och d20?
De jag redan äger är Dunwich, Kingsport och Arkham. Nocturnum var en nyhet för mig, och jag har hört att Delta Green också ska ha d20 stats. Men finns det mer?

CapnZapp

Myrmidon
Det finns en brist med d20 CoC som iaf jag aldrig kom över:

Hur man inte kan slå fram en skröplig professor från början. Och det är inte skröpligheten som är problemet...

Med andra ord; leveltänket styr fortfarande såpass hårt att en level 10 korkad grovarbetare kommer vara bättre på skills än en level 1 briljant forskare.

Systemet skulle haft en regel som lät dig spräcka levelbegränsningen för skill ranks.

Botulf

Hero
Fast det är väl en regel som är tämligen lätt att ignorera. Jag tycker inte heller det finns någon mening med att skills ska vara begränsade av lvl. Själv så låter jag gärna spelare öka i skills även om de inte ökar i lvl, såsom i Arkham-modulen där man helt enkelt ökar i skills om man t.e.x läser en kurs eller tränar något regelbundet. Man bara låter spelaren sätta sina poäng på vad man vill och om man sätter allt i en akademisk färdighet så borde man lätt kunna tas som en gammal akademiker/professor.