Här är alla regler vi har:
Cthulhu Dark - Rollperson
Namn:
Yrke:
Drivkraft:
Stress 1 2 3 4 5 6
Galenskap
Skada 1 2 3 4 5 6
Ärr och defekter
Regler
• En tärning om det du gör ligger inom gränsen för det mänskliga
• Ytterligare en tärning om det ligger inom din yrkeskompetens
• Din insanity-die, om du är beredd att riskera ditt sinne för att lyckas.
Högsta tärningen avgör hur väl du lyckas. (Om detta är din insanity-die så ska du slå ett stresslag.) Om någon tycker det vore intressant med ett misslyckande så slår den personen en tärning och jämför med din högsta. Om den tärningen är högre än din så misslyckas du helt. Vid tävlan slår man också varsin tärning och jämför. När man hjälps åt kollar man på det högsta tärningsslaget.
Undersöker du skumma saker och slår en sexa måste du slå ett stresslag
Magi, ritualer, och liknande räknas som bortom gränsen för det mänskliga.
Strid sker genom att du slår en tärning för att se hur väl du lyckas. Därefter slås en skadetärning (T6) minus det förra resultatet för att se hur mycket skada du tar. Tar du sex i skada är du död. Du kan läka skada genom att ta permanenta ärr och defekter.
Strid med monster räknas som bortom gränsen för det mänskliga
Din stress börjar på 1. Varje gång du ser något omänskligt slår du ett stresslag med din insanity-die. Om du slår högre än din stress så blir du temporärt galen. Spela ut din rädsla och höj din stress med 1.
När din stress når 6 så blir du permanent galen. Spela ut hur ditt sinne krossas i din sista scen och gör en ny karaktär.
När man befinner sig i vila och lugn så kan man välja att sänka sin stress med 1, och skriva ner en permanent galenskap som man sedan ska väva in rollspelandet av karaktären.