Snart ska vi köra igång vår Tatterskampanj igen (del 2) med regelsystemet Cthulhu Dark. Spelarna önskar dock kunna slåss mot monstren istället för att dö direkt. Jag har för mig att det finns tilläggsregler för strid. Någon som har koll?
Nu var det ett tag sen vi spelade, men inte slår man väl motsatta slag mot SLP? Man slår ju bara ett slag och läser av hur väl man lyckats. Eller är det annorlunda för strid?Dazumal;n199490 said:Jag har labbat med det där, eftersom jag inte hittade något färdigt hack - och problemet är att resolutionsmekaniken i CD bygger på motsatta slag. Strid innebär ju i sig en del tärningsrullande, och i detta fall blir det sålunda ett motslag för varje annat tärningsslag. Det byggs på snabbare än man anar, och innan man vet ordet av tappar man bort sig. Kontentan blev att det var ohållbart mycket tärningsrullande för ett system som var tänkt att vara enkelt.
Mitt tips är att antingen övertala spelarna att inte slåss, eller att plocka fram något annat regelsystem. (Jag ser själv fram emot det som Krank snickrar på.)
Det känns helt klart intressant, förutom att det tar ett tag att nöta ner en rollperson. OM man överhuvudtaget ska kunna slåss mot varelser bör det vara extremt dödligt... ????claes;n199493 said:Det finns ett hack som heter Cthulhu Grey[/URL]. Det skiljer på insanity och harm.
Tja, det beror väl kanske på om SL är intresserad av att låta SLP:n försvara sig.Nässe;n199496 said:Nu var det ett tag sen vi spelade, men inte slår man väl motsatta slag mot SLP? Man slår ju bara ett slag och läser av hur väl man lyckats. Eller är det annorlunda för strid?
Det här tror jag är bästa tipset.Tre solar;n199587 said:The basic rule is to use the "competition" rules. And don't worry about injuries or hit points. It's not really what Cthulhu Dark's about