Nekromanti Cube! ditt problem med labyrinter...

Petta

Veteran
När du har ett aventyr med komplicerade labyrinter, kartor över hus eller andra byggnader så Gör en karta själv, använd t.ex vanligt rutat papper använd 4x4 rutor för att rita upp (säg att en 4x4 ruta är 1Kvm (kvadratmeter) yta i Rollspelsfigurernas värld... iallafall.... när du har din karta, sitter du som spelledare så antingen hjälper du spelarna att rita en karta samtidigt som dom går omkring, eller så får dom rita själva (då kan dom göra fel = kan bli spännande) rita kartan med väderstreck och ange alltid att t.ex (åt öster kan ni se en ingång till ett rum) när spelarna kommit in i rummet kan du ange att rummet är 3x8 meter (så får dom själva rita). På din egen karta har du självklart placerat ut föremål, monster, fällor... etc...
//Petta (alldeles för gammal för att hålla på med sånt här ;)

Fast det är ju meningslöst att låta spelarna rita fel bara för att få ett spänningsmoment. Jag menar, deras RP har troligtvis bättre koll än de spelare ritar fel pga att de missförstår SL's tankar. Osv etc osv

Caen/ Även Sunelf Wizard vid namn Tevanu i D&D.

Eksem

Champion
Det är rätt sällan RP ritar fel faktiskt... och jag förstår inte hur det skulle kunna bli ett spänningsmoment...

För spänningsmoment i labyrinter se Den Femte Konfluxen (en labyrint med höjdskillnader vilken genom rollpersonerna blir jagade av lava =) ).

Petta

Veteran
Okej då grabbar... kanske inte öka spänningen, men det kan ju orsaka problem när Rp´na ska hitta ut, eller tror sig vara någon annanstans än där dom är. Jag själv brukar hjälpa mina Rp´s med kartritningen (ifall dom nu vill ha en karta) hmmm Den femte konfluxen... måste jag se till att skaffa... fast jag kör hellre Magnumstora hemskrivna äventyr.

Farbror

Cube

Veteran
jag brukar faktist låta dom rida kartan själv, det är kul när man ser hur fel, och ibland hur otroligt rätt, dom ritar, men tack för tipset ända!! =)

....they exist to cease....