Nekromanti Curse of Strahd

CapnZapp

Myrmidon
Var inte sorry, den tråden blev ju förstörd.

Jag har lite undringar. (Har själv bara spelat 3rd Ed modulen)

Först elefanten i rummet: är inte alla Strahd-äventyr extremt lika orginalet, dvs "sugs in dimmorna, Mrs Eva slumpar fram byn, leta McGuffins, sedan slakta dig igenom slottet"...? Finns det något hopp om att Curse of Strahd inte kommer köra samma grej... igen?

Sedan har jag en fråga till alla er som säger att ursprungsmodulen var bra, men att efterföljarna inte var det:

Vad gör AD&D-modulen så bra? Varför är inte efterföljarna så bra? (Här hjälper det om du inte klumpar ihop dem utan säger vilken av efterföljarna du diskuterar).

Vad är kopplingen till OSR?

Jag gissar jag har en hyfsat grundläggande farhåga: kan alls "gotisk skräck" bli bra D&D... (För frågeställningens skull behöver du acceptera att D&D går ut på att slå ihjäl monster och ta deras skatter, dvs att svara "om man spelar D&D påett annat vis blir Ravenloft bra" är liksom goddag yxskaft.)

Min fråga är specifikt: hur kan man få respekt för en vampyr i ett spel vars DNA är att slå ihjäl det. Karaktärer i D&D är ju långt ifrån klassiska vampyrjägare eller de litterära (anti?)hjältar som dras in i vampyrens nät. Jag älskar den vampyrskildring som Bram Stoker startade och som Hammer Studios förvaltade så väl (Peter Cushing & Co), och som självaste Roman Polanski parodierade så älskvärt (Dance of the Vampires* är den film jag sett allra flest gånger!!)

Men hur kan D&D komma ens i närheten? Blir det inte bara Coppolas blodbad** eller Carpenters logiska slutsats***?

Zapp

*) eller The Fearless Vampire Killers som kulturbarbarerna† kallar den
**) Bram Stoker's Dracula
***) John Carpenter's Vampires
†) vad annars kan man kalla ett folk som förstör myten genom att låta den glittra, göra vampyrerna till die Herrenrasse och/eller blanda in pudelvarulvar?

anth

Vetefan
Vad har de gjort med Strahd???
http://dnd.wizards.com/articles/news/return-ravenloft
Han ser ju ut som en "True Blood"-wannabe!!!
När Strahd blev vampyr var han över 50 år gammal och märkt av ett långt och hårt liv som soldat. Det som fick honom att "gå över" och bli vampyr var att han förälskade sig i den unga vackra skönheten Tatyana, som kallade honom "gammal gubbe" och som istället förälskade sig i hans betydligt yngre bror Sergei.

CapnZapp;n146102 said:
Först elefanten i rummet: är inte alla Strahd-äventyr extremt lika orginalet, dvs "sugs in dimmorna, Mrs Eva slumpar fram byn, leta McGuffins, sedan slakta dig igenom slottet"...? Finns det något hopp om att Curse of Strahd inte kommer köra samma grej... igen?
Men hela tanken med Ravenloft-äventyret är ju att det ska likna originalet.
Ravenloft-världen är en annan sak, den kan de få göra om.

CapnZapp;n146102 said:
Sedan har jag en fråga till alla er som säger att ursprungsmodulen var bra, men att efterföljarna inte var det:

Vad gör AD&D-modulen så bra? Varför är inte efterföljarna så bra? (Här hjälper det om du inte klumpar ihop dem utan säger vilken av efterföljarna du diskuterar).
Det som jag personligen tycker om med det ursprungliga ADnD-äventyret är att det är så "avskalat". Det enda de gjort med senare versioner är att lägga till extra stuff som inte behövs för äventyret (Expedition to Castle Ravenloft är värst hittills). Det är ungefär som om någon skulle ge ut Dracula av Bram Stoker igen, men samtidigt känner att de måste skriva om hela boken och lägga till massor med saker så att boken blir dubbelt så tjock.
Men originalet är en klassiker och ett mästerverk. Om man ändrar det och lägger till saker så förstör man det. Det gäller både Ravenloft och Dracula.

CapnZapp;n146102 said:
Vad är kopplingen till OSR?
Kopplingen till OSR är att det är en extremt dödlig ADnD-modul. OSR är betydligt betydligt bättre på att förmedla skräckstämning än moderna DnD.

CapnZapp;n146102 said:
Jag gissar jag har en hyfsat grundläggande farhåga: kan alls "gotisk skräck" bli bra D&D... (För frågeställningens skull behöver du acceptera att D&D går ut på att slå ihjäl monster och ta deras skatter, dvs att svara "om man spelar D&D påett annat vis blir Ravenloft bra" är liksom goddag yxskaft.)
Men Gotisk skräck ÄR bra i DnD. Förutsatt att man spelar Ravenloft med OSR-regler. För OSR handlar INTE om att döda monster. Det är senare versioner av DnD som inte klarar av att hantera gotisk skräck, just för att DnD har förvandlats till ett monsterdödarspel - vilket det inte var från början.

CapnZapp;n146102 said:
Min fråga är specifikt: hur kan man få respekt för en vampyr i ett spel vars DNA är att slå ihjäl det. Karaktärer i D&D är ju långt ifrån klassiska vampyrjägare eller de litterära (anti?)hjältar som dras in i vampyrens nät. Jag älskar den vampyrskildring som Bram Stoker startade och som Hammer Studios förvaltade så väl (Peter Cushing & Co), och som självaste Roman Polanski parodierade så älskvärt (Dance of the Vampires* är den film jag sett allra flest gånger!!)

Men hur kan D&D komma ens i närheten? Blir det inte bara Coppolas blodbad** eller Carpenters logiska slutsats***?
Nej, man kan inte få respekt för vampyrer om målet bara är att slå ihjäl dem. Men man FÅR respekt för Strahd von Zarovich eftersom man INTE kan döda honom.
Använder man OSR eller ADnD-regler så får man Bela Lugosi eller Hammer Studios-stämning i Ravenloft.
Använder man senare regler så får man bara någon fånig splatterfilms-känsla som "From Dusk till Dawn".

anth

Vetefan
Ett tillägg.

DnD5 är den bästa versionen av DnD på 30* år. Bl.a. just för att den har lyckats få tillbaka lite av OSR-känslan i reglerna.
Just därför tror jag att att Ravenloft kan bli riktigt bra till 5E.
Men det kräver EN husregel: återinför energy level drain.
Ja, jag vet varför man tog bort energy level drain. Det gör spelet tråkigt och ingen blir glad av att förlora en level.
Men har ni spelat äldre DnD och sett hur spelare reagerar när de inser att monstret framför deras rollpersoner kan äta deras xp och göra rollpersonerna sämre permanent? Det är ren och skär skräck! Och Ravenloft är ett skräckäventyr.
Att spela Ravenloft utan energy level drain är som att Disneyfiera Bröderna Grimm - man förvandlar något som borde vara barnförbjudet till något som är anpassat till 5-åringar.
:p

*Ja, jag vet att RC kom för mindre än 30 år sedan. Det är undantaget som bekräftar regeln.

God45

#PrayersForBahakan
Problemet med gothic horror är att vi lever i ett helt annat samhälle nu och antingen kan vi inte identifiera oss med vad det handlar om eller så är det moraliskt förkastligt. Dracula är en bok om att utläningar är blodsugande monster som stjäl våra kvinnor! Det är inte bra värderingar. Och jag kan inte relatera till rädslor rörande den här nya medelklassen som börjar uppstå och som aldrig funnits tidigare eller att det kändes konstigt när jag tittade på en kvinna igår och det kanske är Satan som lockar mig till helvetet? Men de rädslorna och den skräcken i ansiktet av en ny värld är vad gothic horror handlar om.

Så vad som har hänt är att gothic horror har muterat och blivit vad vi började tänka på som gothic i och med författare som Anne Rice där folk deppar runt och beklagar sig hela tiden. Och sedan började racet för att vara mest "gothic" med puffugast skjortot, svartast kläder, sexigast vampyrer och deppigast munkar... Men I Dracula finns det en äventyrar grupp som innehåller en cowboy som dödar dracula genom att slåss med honom och medan resten av gruppen skjuter Draculas Zigenare (ännu en super trevlig gothic horror grej!) så sätter han en bowie kniv i Draculas hjärta.

Och det är till det stället Ravenloft tar oss när det är bra. D&D är redan fullt av fruktansvärda värderingar som att vissa folkslag (orcherna) alltid är onda. De lägger lätt till grejerna från gothic horror också och får in spelarna i det mindsetet. Och i D&D så deppar man inte, man allierar sig med en cowboy, skjuter onda minions och sätter en kniv i hjärtat på Strahd.

Anth har rätt i att AD&D reglerna gör Stradh och Ravenloft rättvisa eftersom man är skiträdd. Jag tror att man kan få till samma kännsla i 5ed eftersom det rä en mer old school edition. 3.X var helt fel edition, även om man kan göra intressanta saker i den editionen så blir det lätt mer Dusk to Dawn.

Sedan är jag är ok med att de har gjort Stradh ung och sexig, jag har alltid uppfattat det som att han ändrar ålder när han dricker blod som i original Dracula och att det här är som att Gary Oldman kan spela både unga sexiga Dracula, medelålders krigsherre Dracula och super gammla Dracula.

Edit: Level drain är fucking terrifying! Men matten är jobbig så jag är ok med att ersätta level drain med save or die effekter istället.

Arfert

Facit
Först elefanten i rummet: är inte alla Strahd-äventyr extremt lika orginalet, dvs "sugs in dimmorna, Mrs Eva slumpar fram byn, leta McGuffins, sedan slakta dig igenom slottet"...? Finns det något hopp om att Curse of Strahd inte kommer köra samma grej... igen
Jag hoppas att de kör samma grej igen (och bra). Även om jag äger originalet är det svårt att hitta i print. Och vi måste tänka på de unga generationerna, som inte kört det.

Sedan håller jag med Anth, gamla AD&D var bättre på skräck än senare versioner.

Men det tramsiga omslaget... brrrrr ...är det Vampire Diares? ;)

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Jaaaa! Hoppas det är det, och att det finns ett helt kapitel som heter "Romancing Strahd"! Det vore ju kickass. :D

God45

#PrayersForBahakan
Den viktigaste frågan är ju om Baron Urik von Kharkov kommer vara med? För vi måste ju ha med Panter-man-vampyren i slottet Pantara igen! :D

Urik von Kharkov is Darklord of Valachan. He has an unusual and complicated backstory, as a panther who was polymorphed into human form Morphayus, a Red Wizard of Thay to use as a sleeper agent against his rival Selena. Having forgotten his animal self, Kharkov was sent by Morphayus to Cormyr to receive an education unknowingly in preparation for use against Selena. Introduced to her as a fine nobleman and baron, von Kharkov soon fell in love with Selena, and she returned his feelings. When Selena was most vulnerable, Morphayus removed his enchantment and causing Von Kharkov, now again a panther, to tear his lover to shreds. Morphayus transformed Von Kharkov back into human once more. Horrified at what had happened and afraid to be used as a tool a second time, he fled and was taken by the Mists into Ravenloft, emerging in the realm of Darkon.
In Darkon, von Kharkov learned of the Kargat, Azalin's secret police, and eventually became a member of the Kargat and a Nosferatu Vampire in Karg. After two decades of bitter service to his vampiric master, von Kharkov deserted his post following the death of his master. von Kharkov confusedly wandered the Mists for a time, murdering any poor souls he came across. Perhaps intrigued by von Kharkov's strange mix of animal, human and undead hungers and needs, the Dark Powers soon von Kharkov darklord of his own domain
Von Kharkov resides in Castle Pantara as a distant but feared ruler, who rules largely through his second-in-command Lady Adeline and through his werepanther secret police. Every year he demands that a bride be provided for him; the fate of these women is not known to the inhabitants of his domain, but is all too easy to guess. To feed his vampiric hunger he has opted to feed shallowly from many sources, thus creating the idea of an endemic illness, debilitating but not life-threatening, known as White Fever. He fears the artifact known as the Cat of Felkovic, having once almost been slain by this uncanny figurine. He is also known to be the creator of the Fang of the Nosferatu.
http://www.fraternityofshadows.com/w...ik_von_Kharkov

God45

#PrayersForBahakan
Hmmm... Guys, jag slogs just av en tanke. De snackar om hur det här ska vara ett svårt och oförlåtande äventyr och vi hoppade till OSR... Men jag tror vi inte tänkte genom det här. Vad är gothiskt och känt för hur svårt det är och super populärt?

Är vi säkra på att heta Strahd på framsidan inte bara är där för att Catfish:a in folk? Och sedan BAM! Bloodborn.

Arfert

Facit
Jaaaa! Hoppas det är det, och att det finns ett helt kapitel som heter "Romancing Strahd"! Det vore ju kickass. :D
Alla vampyrer ska naturligtvis kunna röra sig ditt i solljus (magiska ringar?) och dejta gymnasietjejer.

God45

#PrayersForBahakan
Arfert;n146191 said:
Alla vampyrer ska naturligtvis kunna röra sig ditt i solljus (magiska ringar?) och dejta gymnasietjejer.
Det finns ju protection mot daylight magier redan i D&D och Strahd har ju haft som livsmål att dejta en tjej i gymnasieåldern sedan sitt första äventyr ;)

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Gymnasietjejer? Jag vill att Stahd ska dejta min dragonborn paladin Hector Silverztar.

God45

#PrayersForBahakan
DeBracy;n146198 said:
Gymnasietjejer? Jag vill att Stahd ska dejta min dragonborn paladin Hector Silverztar.
Alltså, Strahd har bara ögon för en enda tjej. Det är hela hans grej :p Du får hitta andra vampyrer att dejta.

nyvinter

Illustrationist
God45;n146128 said:
Edit: Level drain är fucking terrifying! Men matten är jobbig så jag är ok med att ersätta level drain med save or die effekter istället.
Fick mig att tänka lite. En legendary action för att hindra att det blir vanlig magi med stor tillgänglighet. Disadvantage på fysiska aktiviteter, inga proficiencies, vid en fail allt det där plus en nivå försvinner (två vid crit, och alltid från klassen man har högst i) och kanske en stat drain också.

chrull

Stockholm Kartell
Jag skulle spela äventyret The Ravenloft Diaries eller Twilight over Ravenloft.