Nekromanti Cyberpunk är coolt

Big Marco

Läskig
Ja, grabbar... Jag är lite småknäckt sådär. Jag har läst igenom ett rollspel som är fulare (!) än Neotech 2 (både layout och bilder) och som har mer korrekturfel än något annat rollspel jag har läst på länge. Det är Cyberpunk v3.

Problemet är att Mike Pondsmith dels skriver på ett fantastiskt bra och stämningsfullt sätt, men det jävligaste av allt är att CP3 är jävligt coolt, modernt, nyskapande och fantasirikt, i en nästan död genre.

Han har lyckats få en vettig och trovärdig följd i CP's timeline. Han har lyckats med konststycket att radera ut hela nätet och lösningen blev bra (!), han har cybertech som är intelligent och som fungerar likt kläder. Hela mythosen, språkbruket, slangen, stilen, ATTITYDEN... Ojojoj. Jag är förförd. Under en vansinnigt ful layout och fruktansvärda bilder (hallå - photoshoppade bilder på 12" action figures, liksom!?) finns ett otroligt coolt spel.

Jag trodde inte att cyberpunk som genre kunde bli så cool 2006.

Honken

Hero
Ja, grabbar... Jag är lite småknäckt sådär. Jag har läst igenom ett rollspel som är fulare (!) än Neotech 2 (både layout och bilder) och som har mer korrekturfel än något annat rollspel jag har läst på länge. Det är Cyberpunk v3.

Då kommer en följdfråga. Jag har själv aldrig spelat, eller läst Cyberpunk 2000 i någon större utsträckning, har bara fått spelat det vid ett tillfälle. Har du någon aning om hur stora skilnader det är i spelsystemet, jämfört med det gamla?

/Honken

walium

Ganska töntig, faktiskt
"Under en vansinnigt ful layout och fruktansvärda bilder (hallå - photoshoppade bilder på 12" action figures, liksom!?) finns ett otroligt coolt spel."

Finns det någon förklaring till det vansinniga tilltaget att använda bilder på actionfigurer? Det låter nämligen som en idé som inte ens skulle vara cool om spelet layoutades på fyllan.

Storuggla

Champion
"Jag trodde inte att cyberpunk som genre kunde bli så cool 2006."

Jag vet inte, om jag ska välja tar jag nog hellre Shadowrun 4 då. Då slipper jag något som ser allt för anskrämligt ut.

"Problemet är att Mike Pondsmith dels skriver på ett fantastiskt bra och stämningsfullt sätt, men det jävligaste av allt är att CP3 är jävligt coolt, modernt, nyskapande och fantasirikt, i en nästan död genre."

Intressant, jag har hört det... eh, motsatta. Att det bara suger. Jag antar att ett "det suger" och ett "jävligt coolt" tar ut varandra.

Storuggla, nolläge

AEGIS PRIME

Swordsman
Jag älskade orginalet, det här är ännu bättre. Köpte det så fort jag såg det. Visst, grönt är kanske inte det snyggaste i världshistorien att ha som "grund" färg men det är annorlunda. Illustrationerna håller väl usel kvalitet. Gillade de i 2020 med jag förstår att man måste uppdatera.

Håller på att köpa på mig av det gamla nu. Hade inte så många moduler till det, men nu börjar det bli en del.

Då jag har en grupp som älskade NeoTech när jag körde en liten kampanj samt en spelare som är råpundare till Cyberpunk så gjorde i alla fall v. 3.0 mig sugen att köra igång med spelet igen. I alla fall i väntan på NeoTech X

Torbjörn

Swordsman
Jag vet inte, om jag ska välja tar jag nog hellre Shadowrun 4 då
Rätta mig gärna om jag har fel, men helt lika är väl inte Cyberpunk och Shadowrun. Om man inte gillar inslagen av fantasyraser i nära framtiden miljö så är väl inte Shadowrun något alternativ.

Appropå inget, Cyberpunk och Shadowrun - två respektingivande rollspelstitlar. Men vilket av dessa två klassiska rollspel är äldst? De har båda funnits så länge jag kan minnas.

Torbjörn

Storuggla

Champion
Cyberpunk 2020 kom 1990, fast det fanns en utgåva innan dess. Shadowrun kom 1989. Jag har inget trubbel med fantasyraser i framtiden som så, och ifall jag skulle haft det så skulle det varit enkelt moddat :gremwink:

Storuggla, tvättsvamp boogie