Nekromanti Cyberpunk fokus: Rockerboy

God45

#PrayersForBahakan
Cyberpunk är i luften och därför har jag bestämt mig för att kasta in hatten i leken och skapa lite Cyberpunk trådar. :gremsmile:

Vad är det här? Med jämna mellanrum kommer jag skapa en tråd där vi diskuterar en klass från Cyberpunk rollspel. Jag kommer göra en öppnande post med en genomgång av klassen i fråga och vad jag tycker gör den intressant att spela och sedan är tråden öppen för fri diskussion. Jag vill mycket gärna både veta vad som gör att ni tycker det är kul att spela en viss klass och tips på hur man kan göra det på bästa möjliga sätt.

Den här gången fokuserar vi på Rockerboys:

Socialmedia är framtiden. Tryckt media dör redan en långsam och utdragen död. Tv är inte långt efter. Radio lever vidare som någon sorts zombie eftersom folk lyssnar på den i sina bilar, men verkligen? När lyssnade du verkligen på ett radioprogram senast? Framtiden är socialmedia där killen eller tjejen som ger dig bäst nyheter, åsikter och underhållning är den du lyssnar mest på. Detta tar kontrollen från företag och stater och sätter den rakt i händerna på individen, vad är mer punk än det? Men samtidigt öppnar det upp möjligheterna för korruption på en individuell nivå. Vad krävs för att göra dig till en sell out?

Klassen brukar kallas Rockerboys eftersom musiker kanske är det allra mest dramatiska sättet att sprida alternativa idéer på. Det var också något punkrörelsen använde som ett varumärke vilket antagligen också bidrog. Och möjligheterna att skapa mer avancerad musik med hjälp ny teknologi är absolut tilltalande när det kommer till Cyber delen av genren. Men egentligen kan Rockerboys vara aktiva inom alla former av media, från bloggare till konstnärer till graffitikonstnärer. Det viktiga är att man får ut budskapet.

Klassen är naturligtvis inte könsbunden heller, men Rockerboy låter bara rätt. Det är som Battlebaben i Apocalypse world.

Vanliga meta-mänskliga typer: Rockerboys brukar vara människor. De är folk som deras tittare, lyssnare och läsare kan identifiera sig med även om Rockerboyen är smartare, snyggare eller i en helt annan livssituation än sina lyssnare. Deras mänsklighet gör dem på något sätt folkkärare. Det vanligaste allternativet till vanliga människor är personer som känns "roliga" och därför ofarliga, tex intelligenta djur eller robotar med roliga chassin.

Bra koncept bakom Rockerboys jag sett: Poser för alla olika politiska idéer med flera olika identiteter och för att ställa sig in med olika grupper. Så han har följare av en massa olika, ofta direkt motsatta, politiska ideologier som alla följer en av hans identiteter men inte förstår att han också är de andra.

Koncept jag aldrig vill se igen: DU ÄR INGEN BARD! SKAFFA EN PISTOL OCH SKJUT FOLK OM DET BLIR STRID! SJUNG INTE PÅ FOLK!

Klädsel: Ofta extremt och för att dra till sig uppmärksamhet och/eller för att utrycka en åsikt. Men ibland konservativt för att verka seriös och kunnig. Nästan alltid sexigt oberoende vilken stil det är, för hej sex säljer.

Varför är Rockerboy den bästa klassen att spela?: Har du sett scenen i Conan där Thulsa Doom får sina följeslagare att göra saker och hävdar att köttet är starkare än stålet? Det är du. Visst, de andra har implant och vapen och nätet. Men du har följeslagare beredda att döda för dig. Du kan kontrollera vad folk ska tycka och tänka och du kan vända folket mot vem eller vad du vill. Resten av gruppen kontrollerar kanske stålet men du kontrollerar köttet. Och du vet vilket som är mäktigast.

Bäst system att spela en Rockerboy i: Fate eller liknande system med ett bra socialt stridssystem för det är vad Rockerboyen är kung över.